aktualno

Državni tajnik Ministarstva prometa otkrio na kome je odgovornost za sudare autonomnih vozila

Zastupnik Klasić istaknuo je da autonomna vozila predstavljaju veliki tehnološki napredak, međutim još je puno posla

Autonomno testno vozilo

 Facebook Rimac Automobili

Državni tajnik u Ministarstvu prometa Tomislav Mihotić odgovorio je u utorak zastupnicima da će prema izmjenama Zakona o cestovnom prometu odgovornost za sudar koje skrivi autonomno vozilo biti na njegovom vlasniku ili operateru, javlja Hina.

"Odgovornost je predviđena Zakonom o sigurnosti prometa koji je u ingerenciji MUP-a. Osnovano je radno tijelo i, pretpostavka je, da će glavna odgovornost biti na vlasniku vozila ili na operateru koji njime upravlja‘‘, rekao je državni tajnik u Hrvatskom Saboru na pitanje HSLS-ova zastupnika Darka Klasića o odgovornosti u slučaju sudara koje skrivi takvo autonomno vozilo, odnosno vozilo bez vozača.

image

Waymo autonomno vozilo

Waymo

Državni tajnik predstavio je izmjene Zakona o cestovnom prometu kojim se, između ostalog, uređuje automatizirani cestovni prijevoz, kao nova vrsta djelatnosti prijevoza putnika, no prijedlog je naišao na kritike oporbenih zastupnika.

"Sustav autonomnih vozila uvodit će se u fazama. Najprije će se krenuti u Zagrebu, na određenim kratkim rutama, kako bi se vidjelo kako to funkcionira i sagledali svi rizici, a onda će se širiti dalje‘‘, kazao je Mihotić.

Zastupnik Klasić upozorio na nedorečenost odredbi

Zastupnik Klasić istaknuo je da autonomna vozila predstavljaju veliki tehnološki napredak, međutim još je puno posla, primjerice, softver takvih automobila često je u nemogućnosti odgovoriti na dileme u vožnji koje vozačima nisu nikakav problem. Uz to, upozorio je na nedorečenost pojedinih odredbi.

"U zakonu je definirano da djelatnost autonomnog cestovnog prijevoza putnika mora imati zaposlenog stručnog osposobljenog upravitelja prijevoza ili ugovor s istim. Ali, nije navedeno koje su to stručne osobe time obuhvaćene i koje su to njihove kvalifikacije‘‘, rekao je.

Zastupnica kluba nezavisnih i Fokusa Marija Selak Raspudić naglasila je da su vozila bez vozača na hrvatskim cestama ogromna promjena, stoga smatra neprihvatljivim da se spominju tek u nekoliko rečenica u zakonskom prijedlogu.

image

Autonomni auti, ilustracija

Profimedia

Selak Raspudić za ozbiljniju raspravu o vozilima bez vozača

"O ovom bi trebali imati ozbiljne javne rasprave, trebali bismo postaviti pitanje isplativosti ovakvih projekata, u kojim će gradovima on zaživjeti, je li riječ o dugoročnom hrvatskom izvoznom proizvodu ili o kratkoročnom projektu na određenim rutama u Zagrebu, koja je sigurnost takvih vozila"‘, pitala je Selak Raspudić.

Osim toga, zastupnica je prozvala resornog ministra Olega Butkovića što nije došao u sabornicu braniti zakon.

‘‘Facebook kauboj je pitanje sigurnosti građa pokušao svesti na jedan oblik osobnog prepucavanja. Nije bio hrabar da ovdje odgovori na pitanje tko će biti odgovoran u slučaju nesreće koju skrivi autonomno vozilo‘‘, kazala je.

image

Waymo autonomni taksi

Profimedia

Mrak Taritaš: Prijevoz autonomnih vozila treba ispuniti niz preduvjeta

Da bi prijevoz autonomnih vozila mogao funkcionirati, potrebno je imati niz preduvjeta, napomenula je Anka Mrak Taritaš (HSS, GLAS i DOSIP).

‘‘U Zagrebu su sinkronizirani semafori samo na zelenom valu. Potrebno je dati dovoljno vremena za probe sa sigurnosnim vozačima. Isto tako, dajte da iskustva koje su neke druge zemlje prošle, a prošle su i dobra i loša, ovdje ugradimo i o njima vodimo računa‘‘, poručila je.

SDP-ova Boška Ban Vlahek složila se da su vozila bez vozača korak u budućnost, stoga je važno pratiti implementaciju te tehnologije.

‘‘Predlažemo formiranje radne skupine koja bi se bavile nadzorom i evaluacijom utjecaja automatiziranih sustava na cestovni promet‘‘, kazala je

Ban Vlahek upozorila na problem nerentabilnosti autobusnih linija u ruralnim krajevima

Također, govoreći o usluzi autobusnog prijevoza, upozorila je na problem rentabilnosti pojedinih linija, naročito u ruralnim krajevima.

‘‘Mnoge se linije gase, što negativno utječe na mobilnost i životni standard stanovnika tih područja. Na temelju kojih će se kriterija utvrđivati subvencije od strane države“, pitala je Ban Vlahek.

Zastupnik HDZ-a Pero Ćosić uvjeren je da će problem nerentabilnih linija biti riješen zakonskim izmjenama.

"Zakon donosi dobro uređen pravni okvir koji će dati doprinos u zaustavljanju daljnjih negativnih demografskih kretanja u ruralni dijelovima, s aspekta prometne povezanosti‘‘, rekao je.

Izmjene zakona donose još nekoliko novina. Tako će svi taksi vozači na svojim vozilima morati istaknuti kartice s QR kodom, kako bi putnici mogli provjeriti ima li taksi vozač valjanu vozačku dozvolu i položene uvjete za taksi vozača.

Osim toga, zakonom se uvodi liberalizacija unutarnjeg javnog linijskog prijevoza, tako što se otvara mogućnost obavljanja prijevoza i drugim prijevoznicima iz Europske unije prijevoznicima koje obavljaju međunarodni cestovni prijevoz.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 04:32