
Nova vrsta "samozacjeljujućeg asfalta", pokretana umjetnom inteligencijom i djelomično napravljena od biljnog otpada, mogla bi revolucionirati održavanje cesta i uštedjeti milijune. Okoliš bi također trebao profitirati od ovoga. Barem tako tvrde istraživači sa Sveučilišta Swansea i King‘s Collegea u Londonu. U suradnji s čileanskim znanstvenicima razvili su inovativan materijal za rješavanje problema pukotina i rupa na cesti. Nije slučajnost da se u Ujedinjenom Kraljevstvu puno radi na rješavanju ovog problema, jer šteta uzrokovana rupama na cesti u ovoj državi iznosi oko 170 milijuna eura godišnje.
Istraživanje je uključivalo korištenje umjetne inteligencije za proučavanje organskih molekula u složenim tekućinama kao što je bitumen. Kako bi se asfalt sam "popravljao", tim je koristio sićušne porozne materijale zvane "tračnice". Oni su tanji od vlasi kose i napravljeni su od biljaka. Ti materijali su napunjeni recikliranim uljima koja se oslobađaju kada se asfalt počne raspadati. Ovo obrće proces pucanja.
Rupe na cesti, često uzrokovane prodorom vode u pukotine na asfaltu i smrzavanjem, uzrokuju znatnu štetu na vozilima i zahtijevaju skupe popravke svuda po svijetu. Laboratorijski testovi pokazuju da novi asfalt može u potpunosti popraviti male pukotine u manje od sat vremena, poništavajući štetu uzrokovanu degradacijom bitumena. To obećava bolje stanje cesta, ali i održiviji pristup izgradnji cesta u kojem se koristi mnogo nafte.
Ovaj izum bi mogao promijeniti održavanje cesta s krpanja rupa na proaktivno sprječavanje istih. "Korištenje održivih materijala kao što je otpad od biomase smanjit će našu ovisnost o nafti i prirodnim resursima", rekao je dr. Francisco Martin-Martinez s King‘s Collegea u Londonu. "To je osobito važno s obzirom na izazove klimatskih promjena."
Iako su potrebna daljnja istraživanja i ulaganja, znanstvenici vjeruju da novi materijali mogu produžiti vijek trajanja cesta do 30 posto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....