Novi materijal

Hoće li rupe na cesti postati prošlost? Znanstvenici razvili asfalt koji se ‘sam popravlja‘

Iako su potrebna daljnja istraživanja i ulaganja, znanstvenici vjeruju da novi materijali mogu produžiti vijek trajanja cesta do 30 posto

Rupe na cesti, ilustracija

 Profimedia

Nova vrsta "samozacjeljujućeg asfalta", pokretana umjetnom inteligencijom i djelomično napravljena od biljnog otpada, mogla bi revolucionirati održavanje cesta i uštedjeti milijune. Okoliš bi također trebao profitirati od ovoga. Barem tako tvrde istraživači sa Sveučilišta Swansea i King‘s Collegea u Londonu. U suradnji s čileanskim znanstvenicima razvili su inovativan materijal za rješavanje problema pukotina i rupa na cesti. Nije slučajnost da se u Ujedinjenom Kraljevstvu puno radi na rješavanju ovog problema, jer šteta uzrokovana rupama na cesti u ovoj državi iznosi oko 170 milijuna eura godišnje.

Istraživanje je uključivalo korištenje umjetne inteligencije za proučavanje organskih molekula u složenim tekućinama kao što je bitumen. Kako bi se asfalt sam "popravljao", tim je koristio sićušne porozne materijale zvane "tračnice". Oni su tanji od vlasi kose i napravljeni su od biljaka. Ti materijali su napunjeni recikliranim uljima koja se oslobađaju kada se asfalt počne raspadati. Ovo obrće proces pucanja.

image

Rupe na cesti, ilustracija

Profimedia

Rupe na cesti, često uzrokovane prodorom vode u pukotine na asfaltu i smrzavanjem, uzrokuju znatnu štetu na vozilima i zahtijevaju skupe popravke svuda po svijetu. Laboratorijski testovi pokazuju da novi asfalt može u potpunosti popraviti male pukotine u manje od sat vremena, poništavajući štetu uzrokovanu degradacijom bitumena. To obećava bolje stanje cesta, ali i održiviji pristup izgradnji cesta u kojem se koristi mnogo nafte.

Ovaj izum bi mogao promijeniti održavanje cesta s krpanja rupa na proaktivno sprječavanje istih. "Korištenje održivih materijala kao što je otpad od biomase smanjit će našu ovisnost o nafti i prirodnim resursima", rekao je dr. Francisco Martin-Martinez s King‘s Collegea u Londonu. "To je osobito važno s obzirom na izazove klimatskih promjena."

Iako su potrebna daljnja istraživanja i ulaganja, znanstvenici vjeruju da novi materijali mogu produžiti vijek trajanja cesta do 30 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. veljača 2025 17:19