ISTRAŽIVANJE

Iznenađujući rezultat: Što mislite, zagađuje li više moderan SUV, ili klasičan auto star 10 godina?

Popularnost koju uživaju godinama radi protiv okoliša: prosječan moderni SUV napravio je korak unatrag u tom pogledu

SUV modeli, ilustracija

 Profimedia

Ako postoji moderan i popularan segment na tržištu, to su SUV vozila. Međutim, popularnost koju uživaju godinama radi protiv okoliša: prosječno prodano vozilo napravilo je korak unatrag u tom pogledu.

image

Terenac u gradu, ilustracija

Profimedia

To je glavni zaključak studije koja uspoređuje današnje SUV-ove s automobilima od prije deset godina.

Istraživanje je usredotočeno na Ujedinjeno Kraljevstvo, gdje se udio prodanih SUV-ova posljednjih godina povećao s otprilike petine na gotovo trećinu. Osim toga, druga su istraživanja pokazala da je tri četvrtine novih SUV vozila registrirano u urbanim područjima.

Izvješće potpisuje Possible. Ova organizacija za zaštitu okoliša željela je analizirati utjecaj SUV vozila zbog sve veće zabrinutosti o posljedicama koje mogu imati na okoliš, zdravlje i sigurnost. Stoga, prema studiji, prosječni automobil s konvencionalnim motorom kupljen 2023. godine ima višu razinu emisije ugljičnog dioksida (CO₂) od svog ekvivalenta iz 2013. godine.

Mora se uzeti u obzir da, osim kompaktnih, SUV-ovi su uglavnom modeli većih dimenzija, većih motora i veće težine: lako dosegnu dvije tone. Osim toga, mnogi od njih opremljeni su sustavima pogona na sve kotače. Neke karakteristike koje su danas češće nego prije desetak godina.

image

Terenac u gradu, ilustracija

Profimedia

Doda li se to povećanje broja registracija, postaje jasno da je svaki napredak u učinkovitosti nove mehanike praktički poništen. Ovo je potkrepljeno podacima - emisije CO₂ prosječnog novog modela smanjile su se između 2011. i 2016., kada su dosegle 120 grama po kilometru. Od tada se ta brojka stalno povećavala. Toliko da je već 2023. godine blizu 130 g/km.

Prema studiji, ovo je povećanje posljedica činjenice da su, u prosjeku, emisije SUV vozila 20% veće od emisija konvencionalnih modela poput kompaktnih. Popularnost SUV vozila nije izoliran slučaj koji se događa u Ujedinjenom Kraljevstvu: uobičajena je u drugim europskim zemljama, a također i u SAD-u, gdje predstavljaju oko polovicu prodaje.

image

Prometna gužva, Zagreb (ilustracija)

Vesna Pandžić/CROPIX

Zbog toga su, prema Međunarodnoj agenciji za energiju, na globalnoj razini SUV vozila proizvela onoliko emisija koliko Ujedinjeno Kraljevstvo i Njemačka zajedno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 07:32