velika analiza

Od kuda dolaze najveći prometni prekršitelji u državi? Ličani ludi za brzinom, Podravci za alkoholom...

Iz podataka je lako za primijetiti da policija najviše ima posla u Lici, iako tamo ima tek 24.104 registriranih vozača

Policija, ilustracija

 CROPIX

Izbori za saborske zastupnike, za EU parlament, predsjednički izbori... Kad se već nalazimo u superizbornoj godini, u kojoj ćemo svako malo na birališta, odlučili smo i sami dati svoj skromni doprinos – te posegnuli za izborom za najlošije vozače u Hrvatskoj.

Cilj nam je bio saznati od kuda dolaze najokorjeliji prekršitelji, neskloni korištenju sigurnosnog pojasa, ali zato itekako skloni jurnjavi, prolascima kroz crveno svjetlo na semaforu, vožnji u alkoholiziranom stanju i općenito nepodopštinama u prometu, pa i onim najtežima – izazivanju prometnih nesreća.

Za podlogu smo uzeli pedantno vođenu statistiku Ministarstva unutarnjih poslova, a kako bi naše “izborne jedinice” bile ujednačene i reprezentativne, barem u mjeri da dobivena slika ne bude pretjerano iskrivljena, prekršaje zabilježene tijekom 2023. stavili smo u odnos s 1000 vlasnika vozačke dozvole po županijama. Jedino to nam se činilo poštenim, jer u suprotnom bi dobiveni rezultati bili zbilja šareni.

image

Policija, ilustracija

CROPIX

Primjerice, u Zagrebačkoj županiji, odnosno policijskoj upravi, prema posljednje dostupnim podacima bilo je registrirano čak 629.017 vozača, dok je u Ličko-senjskoj bilo njih tek 24.104. Uspoređivati njihove prometne grijehe bez da se oni raspodjele na podjednakih 1000 vozača imalo bi manje smisla nego zbrajati kruške i jabuke.

I, kako voze Hrvati? Poznato je, pa i zahvaljujući statistikama koje obuhvaćaju sve članice EU, ne baš najbolje. Možda se teško s tim pomiriti, no brojke su neumitne i pokazuju da je Hrvatska zabetonirana na samo dno EU po sigurnosti u prometu, a vrijednost ovog našeg izbora za najlošije vozače u zemlji jest i što otkriva i tko je među nama najzaslužniji za te nimalo ohrabrujuće brojke.

image

Policija, ilustracija

CROPIX

Dobiveni rezultati, naime, ukazali su na drastične razlike između određenih dijelova države, u mjeri da je teško ne primijetiti najproblematičnije županije. Iako bi se, primjerice, moglo zaključiti da će županije na moru imati veliki broj alkoholiziranih vozača uhvaćenih u grijehu zbog velikog broja razuzdanih turista, koji se ljeti ondje često znaju previše družiti s kapljicom, to nije slučaj. Niti jedne “morske” županije nema niti u najgorih pet po kriteriju vožnje u alkoholiziranom stanju. Piti i voziti, očito je, najviše vole Podravci, a u tome ih slijede njihovi susjedi iz Koprivničko-križevačke županije.

S druge strane, posebnu pažnju zaslužuju Ličani, kojih nema puno za upravljačem, ali statistika neupitno kazuje da ih i ovaj mali broj radi nevjerojatnu štetu u prometu. Osim što su općenito najskloniji prekršajima za upravljačem, brojke Ministarstva unutarnjih poslova ukazuju da su i najskloniji jurnjavi za upravljačem, a posljedično ne čudi niti što su prvaci u izazivanju prometnih nesreća.

S obzirom na navedene navike ispada da je i sreća što ih nema više od 24.104... Šalu na stranu, treba ipak reći da Ličko-senjska županija obuhvaća niz priobalnih gradova koji ljeti bujaju od turista, pa samim time “domicilni” Ličani ipak imaju dobar adut u rukavu, s kojim barem dijelom mogu opravdati svoj primat u prometnom divljaštvu.

image

Policija, ilustracija

CROPIX

I za kraj, trebamo spomenuti još Karlovčane, još jedne predvodnike negativne kategorije – oni su, pak, najskloniji nekorištenju sigurnosnog pojasa, čime ponajviše štetu čine sami sebi, a tek onda vozačkoj zajednici. Što, naravno, ne umanjuje njihov doprinos crnoj prometnoj statistici države. Upravo suprotno.

Brojke

Iz dostupnih podataka lako je za primijetiti da policija najviše ima posla u Lici, koliko god ondje bilo tek 24.104 registriranih vozača

7696 kazni za prebrzu vožnju policija je lani napisala Ličanima, u prosjeku svakom trećem vozaču. Pomalo nevjerojatno...

16.055 raznoraznih prekršaja skupili su u 2023. Ličani, što ih s obzirom na broj vozača čini najgorima u HR

232 vozača lani je napuhalo više od 1,5 promila alkohola u Virovitičko-podravskoj županiji, gdje ljudi općenito najčešće sjedaju pijani za upravljač

5237 kazni zbog nekorištenja sigurnosnog pojasa lani su prikupili Karlovčani, očito skloni riziku za upravljačem

920 eura potencijalna je kazna za prolazak kroz crveno na semaforu, no o tome u zemlji najmanje brinu Splićani

Zakon, što je to?

Dva od tri Ličana u prekršaju

Lani su Ličani uvjerljivo predvodili listu najokorjelijih prometnih prekršitelja, nadmašivši čak i Dubrovčane i Karlovčane, koliko god se i oni trudili doprinijeti negativnoj statistici. Prema dostupnim podacima Ministarstva unutarnjih poslova ispada da su u prosjeku dva od tri vozača iz Like napravila barem jedan prekršaj, što je gotovo pa nevjerojatan uspjeh. Na listi njihovih grijeha prednjači prekomjerna brzina, pri čemu je njih čak 40 uhvaćeno kako u naseljenom mjestu voze 50 km/h brže od propisanog ograničenja brzine. S druge strane spektra su Međimurci, očito najpitomiji vozači.

Juriš na asfaltu

Eh, kad bi svi bili kao Međimurci...

Tko živi u Zagrebu vjerojatno će pomisliti da su ovi podaci fabricirani i netočni, jer u metropoli svako malo netko ulicom proleti neslućenom brzinom. No, nakon što smo dva puta provjerili dobivene rezultate i sami sebe uvjerili da ne izmišljamo, možemo potvrditi – Zagrepčani niti najmanje nisu skloni stiskanju papučice gasa i da nema pitomih Međimuraca čak bi bili na samom začelju ljestvice najžešćih cestovnih jurišnika. I ovdje kolo uvjerljivo vode Ličani - lani je u prosjeku čak svaki treći registrirani vozač ondje uhvaćen kako prekomjerno pritišće papučicu gasa, čemu nisu mogli konkurirati niti Dubrovčani.

image

Policija, ilustracija

CROPIX

Maliganske strasti

Podravci vole piti i voziti

Na prvu bi čovjek pomislio da će ovu kategoriju uvjerljivo predvoditi županije na moru, u kojima se ljeti provodi gomila turista, često uz podršku alkohola. Ili bi prstom prokazao na Zagorce, s obzirom na to da žive u podneblju gdje je, kažu šaljivci, 0,5 promila već u zraku. No, vraga... Ljestvicu ovdje predvode, i to prilično suvereno – Podravci. Doduše, ovo ne govori da su oni u prosjeku najveće pijanice, nego da imaju lošu naviku nakon nekoliko pića sjesti za upravljač, što je pogibeljna, a kad se pojavi policija, i prilično skupa navada. Nešto bolji u ovom slučaju, ali ne previše, njihovi su susjedi iz Koprivničko – križevačke županije.

image

Sigurnosni pojas (ilustracija)

Profimedia

Opasna navika

Karlovčani ne fermaju pojas

Pametni znaju čemu služi pojas, govori svima dobro poznati televizijski spot Ministarstva unutarnjih poslova u kojemu se promiče kultura vezivanja u automobilu. Niti kazna za ignoriranje ove zakonske odredbe nije mala, iznosi priličnih 130 eura. Svejedno, kultura korištenja sigurnosnog pojasa i dalje je na prilično niskim granama u određenim dijelovima zemlje, a prilično čudi da ljestvicu tu predvode Karlovčani. Čisto im za informaciju - baš svi vozači koji su u toj županiji lani smrtno stradali nisu bili vezani. Nije sreća niti što ih slijede Podravci, posebno zbog njihove navike da sjedaju pijani za upravljač.

image

Sudar, ilustracija

CROPIX

Krš i lom

Ličani i ovdje vode kolo

S obzirom na to da brojke jasno pokazuju da im nema premca u revnom skupljanju kazni za prometne prekršaje, kao i da su pritom posebno skloni prekomjernom stiskanju papučice gasa, ne čudi što vrli Ličani predvode i ovu, nimalo prestižnu kategoriju. Ispada, naime, da čovjek najveću šansu za prometnu nesreću ima baš u tom divnom prostranstvu uglavnom lišenom ljudi, što je tragedija. Doduše, Ličani se uvijek mogu vaditi da im statistiku kvare pijani i drogirani partijaneri sa Zrća, s obzirom na to da Novalja spada u njihovu županiju. Međutim, mislimo da ta priča baš nema nekog velikog uporišta...

image

Policija, ilustracija

CROPIX

Voze i na crveno

Splićanima su semafori višak

Ha, sigurno su u ovoj kategoriji prvi Zagrepčani, s obzirom na to da u gradu imaju najviše semafora – vjerojatno ste pomislili na prvu. Ako jeste, bili ste u krivu. Sklonost prolasku kroz križanje dok je na semaforu crveno svjetlo, pokazalo se, nema pretjerane veze s brojem samih semafora. Uvjerljivo prvi u ovoj kategoriji su Splićani, slijede ih Šibenčani, a prolasku kroz crveno su od Zagrepčana skloniji čak i Karlovčani. Utješno u ovoj priči je što je ovakvih, krajnje opasnih manevara za koje je propisana prilično paprena kazna od 390 do čak 920 eura, lani zabilježeno relativno malo.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 02:37