ODABRALI PUT

Ovo su novi pogonski sklopovi iz Japana: Elektrifikacija svakako, ali samo uz benzince!

Čelnici Toyote, Subarua i Mazde okupili su se krajem svibnja kako bi dali vrlo znakovitu zajedničku izjavu

Motori, Japan

 AFP

Na prvu zvuči kontradiktorno, no čim se malo zagrebe ispod površine sve dobiva smisao. Mnogi u autoindustriji postali su svjesni da elektrifikacija, odnosno prelazak s motora s unutarnjim izgaranjem koji troše fosilna goriva na električni pogon s baterijom, neće ići tempom kako je zamišljeno. Štoviše, ako je glavni cilj globalno smanjenje emisije stakleničkih plinova, prvenstveno CO2 kako bi se smanjilo zagrijavanje atmosfere, prije svega treba promijeniti pristup prema proizvodnji električne energije.

A kada govorimo o autima, njihov udio u emisiji stakleničkih plinova mora se promatrati ne samo kroz ono što ispuštaju iz ispušne cijevi, nego kroz njihov cijeli životni vijek, od procesa proizvodnje, korištenja, ali i zbrinjavanja po završetku korištenja. Pritom su električni auti s baterijom, osim tijekom korištenja – i to samo pod uvjetom da troše ‘zeleno’ proizvedenu električnu energiju – također zaslužni za značajni dio neželjenih emisija, u samoj proizvodnji čak i mnogo više od klasično pogonjenih auta.

Predani stvarnom i sveobuhvatnom smanjenju emisija, tri globalno prisutna japanska proizvođača, Toyota, Subaru i Mazda, skupili su vodeće ljude svojih tvrtki kako bi zajednički objavili da nastavljaju s razvojem motora s unutarnjim izgaranjem, jer ih vide kao dio rješenja prema ugljičnoj neutralnosti.

image

Motori, Japan

AFP

Zajedničko im je da nastavljaju s elektrifikacijom, odnosno hibridizacijom pogonskih sklopova, jer na taj način podižu cjelokupnu učinkovitost pogona, no najavili su, pa i pokazali, u kojem smjeru će ići razvoj. Novi motori bit će konstruirani tako da se lakše uklope s električnim komponentama, ali i prilagođeni ugljično-neutralnim gorivima. Vrijedi spomenuti da su i neki europski proizvođači, za koje se činilo da su sve snage upregli u razvoj novih platformi za električni pogon, malo ‘povukli ručnu’ i objavili da će još neko vrijeme zadržati u ponudi motore s unutarnjim izgaranjem.

Logično, sada se postavlja pitanje hoće li Mazda, Subaru i Toyota razmjenjivati i koristiti istu tehnologiju? Iako surađuju na pojedinim projektima – primjerice, Subaru BR-Z/Toyota GT86 ili Toyota Yaris/Mazda 2 Hybrid, pa čak i dijele tvornice (Mazda i Toyota u Sjedinjenim Državama) – sve kompanije jasno su istaknule da ostaju tržišni konkurenti i žele zadržati i dalje razvijati upravo ona tehnička rješenja po kojima su jedinstveni i prepoznatljivi.

Više konkretnih detalja o specifičnostima pogona možete pročitati u posebnim okvirićima. Ono na čemu će temeljiti suradnju su po svoj prilici zajedničke inicijative prema proizvođačima e-goriva (sintetičkih goriva na bazi ‘zelenog’ vodika i CO2 iz atmosfere), bio-goriva (goriva dobivenih iz bio mase), koja se oba smatraju ugljično neutralnima, jer se prilikom njihova izgaranja u atmosferu ispušta jednaka količina CO2 koja je bila utrošena pri njihovom stvaranju. Također, spomenut je i vodik kao još jedna alternativa bez štetnih emisija, a kojem bi novi motori trebali biti prilagođeni.

Autoindustriju čekaju, očito, zanimljiva vremena. Baterijskih električnih auta bit će zasigurno sve više, posebno u dijelovima svijeta s razvijenom infrastrukturom za punjenje, no lijepo zvuči da će individualna mobilnost ostati dostupna i onima koji nisu te sreće.

image

Motori, Japan

AFP

TOYOTA

Novi četverocilindraši iz Toyote

Maksimalna učinkovitost uz manje gabarite

Iako nisu objavili previše detalja, iz Toyote su najavili kako intenzivno rade na razvoju novih četverocilindarskih benzinskih motora obujma 1,5 litara – u atmosferskoj izvedbi i s turbo-punjačem – te 2 litre, isključivo s turbom. Čak su i pokazali radni prototip ugrađen u aktualni Prius. Iako postojeće Toyotine motore već krasi visoka učinkovitost, daljnja poboljšanja na tom planu, ali i udovoljavanje dolazećim pooštrenim ekološkim normama (npr. Euro 7) zahtijevali su novi razvoj.

image

Motori, Japan

AFP

Hibridizirani pogonski sklop omogućit će rad motora s unutarnjim izgaranjem u režimima u kojima je lakše kontrolirati štetne emisije. Pritom je naglasak stavljen i na smanjenje gabarita motora, kako bi ih se moglo lakše ‘upakirati’ s električnim dijelovima pogona bez štete po korisni prostor u automobilu, ali i s ciljem postizanja boljih aerodinamičkih značajki vozila. Naime, niski motor sprijeda omogućava niži cijeli prednji dio, što pak daje oblik kojim se smanjuje otpor zraka, a time značajno i potrošnja goriva.

image

Motori, Japan

AFP

MAZDA

Mazda ne može bez Wankela

Rotacijski motor u novoj ulozi električnog generatora

Tvrtka iz Hirošime očito s rotacijskim motorom ima velike planove. Podsjetimo, nakon 10-godišnje pauze, kada su već svi praktički zakopali Wankelov motor u ropotarnicu povijesti, Mazda ga je uskrsnula u ulozi generatora u modelu MX-30 R-EV. Štoviše, za tu priliku razvili su potpuno novi motor s jednim rotorom, značajno promijenjenim unutarnjim dimenzijama i s izravnim ubrizgavanjem goriva.

image

Motori, Japan

AFP

Sada su prikazali i verziju s dva rotora, koja bi također trebala služiti kao generator, ali u nekom budućem sportskom automobilu nove generacije, čije naznake daje već ranije prikazana studija Iconic SP. Znamo od ranije da je rotacijski motor nenadmašan u omjeru gabarita i snage koju pruža, a već je i pokazao da podjednako dobro funkcionira s raznim vrstama goriva. Idealno se uklapa u Mazdinu strategiju pristupa s više rješenja, a sve u cilju potpune ugljične neutralnosti do sredine stoljeća.

SUBARU

Subaru ostaje vjeran tradiciji

I dalje bokser i pogon na sva četiri kotača

image

Motori, Japan

AFP

Subaru se ne odriče tehničkih rješenja po kojima je poznat i namjerava zadržati četverocilindarski bokser motor. Razloga za to je napretek. Bokserski motor po svojoj prirodi ima dobro uravnotežene inercijske sile, pa radi vrlo mirno i gotovo bez vibracija. Također, s obzirom na to da cilindri stoje vodoravno, pogonski sklop je nizak, što pak snižava težište cijelog automobila, djelujući blagotvorno na vozna svojstva. Također, nizak motor doprinosi boljim aerodinamičkim osobinama karoserije, što smanjuje otpor zraka i potrošnju goriva.

image

Motori, Japan

AFP

Boljoj učinkovitosti čitavog pogonskog sklopa trebala bi jamčiti primjena Toyotinog hibridno-električnog dijela, a jednako kao i ostala dva proizvođača, Subaru namjerava prilagoditi motor različitim ugljično-neutralnim vrstama goriva, koje bi trebale biti raspoložive u budućnosti. Pogon na sva četiri kotača također je jedan od zaštitnih znakova marke i trebao bi biti dostupan u budućim modelima – naravno, dodatno unaprijeđen u smislu manjih gubitaka, odnosno veće učinkovitosti, kako bi pružio dodatnu dozu sigurnosti kada uvjeti za vožnju nisu idealni. Uglavnom, Subaru bi i dalje trebao nuditi prepoznatljiva tehnička rješenja, samo unaprijeđena.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 13:38