GUBICI NA VIDIKU

Posljedice Brexita: slijedi li potpun slom britanske autoindustrije?

Kao da su sami sebi opalili šamar: velika Britanija si je odlukom o napuštanju EU zatvorila slobodan pristup tržištima zemalja EU, gdje je lani izvezla značajnih 57,5 posto auta i usto zatvorila vrata izdašnim EU fondovima za istraživanja i razvoj novih tehnologija
 Reuters

Gubici u milijardama se već sada kalkuliraju: Jaguar Land Rover mogao bi godišnje izgubiti čak 1,43 milijarde dolara, a barem će deset posto biti skuplja svaka od otprilike 190.000 Toyota proizvedenih u Velikoj Britaniji. Ne piše se lijepo ni uspješnoj prodaji električnog Nissana Leafa koji se proizvodi u engleskom Sunderlandu....

Reuters

No vratimo se desetak dana unazad uoči referenduma kada katastrofičnih najava također nije nedostajalo, dok se još vjerovalo kako će Britanci ipak ostati u EU. No, nije pomoglo, na referendumu je Velika Britanija odlučila da želi van iz Europske unije, a domaće udruženje proizvođača automobila SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) samo što nije proglasilo dan žalosti i zastavu postavilo na pola koplja. Nije ni čudo. Od 1,59 milijuna proizvedenih auta u Velikoj Britaniji njih 80 posto je lani otišlo u izvoz. Od toga 57,5 posto u EU. Toyota, primjerice, izvozi čak 90 posto svojih Avensisa i Aurisa proizvedenih u tvornicu u Burnastonu, od čega oko 75 posto u EU. Samim time i većinu od 200.000 motora koji godišnje siđu s pogona u Deesideu. Jasno je stoga zašto je vodeći svjetski auto proizvođač lobirao za ostanak Velike Britanije u EU i poručio “da su 1992. odlučili izgradili svoju prvu europsku tvornicu upravo u Velikoj Britaniji zbog školovanog kadra, postojeće mreže dobavljača, ali slobodnog pristupa europskom tržištu”. Sve to skupa je sad pod velikim upitnikom.

Reuters

Slično razmišljaju i ostali japanski proizvođači, redom ogorčeni ovakvim razvojem situacije. U posljednjih 30 godina više od 1300 japanskih tvrtki, uključujući Toyotu i Nissan, ukupno su uložile 59 milijardi dolara u Veliku Britaniju i zapošljavaju 140.000 ljudi. Premda još nitko nije najavio odlazak, pitanje je hoće li se Velika Britanija i u budućnosti moći hvaliti da je adresa dvadesetak proizvođača, sedam F1 momčadi, šest dizajnerskih studija, 13 istraživačkih centara... Odnosno, činjenicom da joj autoindustrija čini čak 11,8 posto trgovinske razmjene. Umjesto očekivanog rasta proizvodnje i izvoza, čini se da slijedi bolno prizemljenje...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 22:20