puno buke nizašto

Što nakon većih carina na uvoz auta u SAD: Amerikanci štete sebi, nama sve ostaje isto

Carine s 2,5 na 25 posto: to bi moglo poskupjeti cijene tek manjeg broja modela jer ih se većina ondje prodanih ionako proizvodi u SAD

G45 X3 in assembly

Kupci automobila u našoj zemlji neće osjetiti negativan učinak drastičnog skoka američkih carina s 2,5 na 25 posto objavljenih 3. travnja dekretom predsjednika Donalda Trumpa i cijene zbog toga neće rasti – možemo umiriti sve koji imaju u planu kupiti nov automobil, a zbunjeni impulzivnim, ad hoc odlukama prvog čovjeka SAD i ne znaju što to zapravo za nas znači.

Jednostavno – ništa, barem kad su automobili u pitanju. Posljedice će osjetiti samo američki kupci europskih, japanskih i korejskih, pa čak i samih američkih automobila, ali samo onih koji se ne proizvode u SAD. A takvi su, zapravo, u manjini, jer su gotovo svi veliki globalni proizvođači prisutni na američkom tržištu i većinu svojih modela proizvode u vlastitim tvornicama u SAD.

image

Donald J Trump

Profimedia

S druge strane, procjenjuje se da bi oni koji nisu Made in USA mogli poskupjeti desetak posto, najviše oni iz garaža Ferrarija, Lamborghinija... Hoće li to značajnije utjecati na tržište koje je lani progutalo 16 milijuna novih automobila? Neće, jer u slučaju automobila koje kupuje većina američkog stanovništva carina i dalje neće biti, dok bogataše veća carina neće spriječiti u namjeri da si ispune želju.

Dio udara će, jasno, amortizirati sami proizvođači. To ponajprije neće teško pasti upravo Ferrariju, koji uvjerljivo najviše zarađuje po prodanom primjerku u cijeloj autoindustriji, čak 136.671 eura. Veći su potencijalni problem carine na dijelove, s obzirom da oni dolaze iz svih dijelova svijeta, neovisno o tome gdje se koji automobil zapravo sklapa.

image

Port of Charleston

Fred Rollison

Cijela priča, naravno, ipak pogađa europske brendove čiji se modeli prodaju u SAD, ali se tamo ne proizvode (svi Audiji i slično). Stoga se mogu očekivati zastoji u prodaji, smanjenje proizvodnje i otpuštanja zaposlenika, što Europu diže na noge, jer prodajne količine koje u slučaju Volkswagena sežu do 380 tisuća automobila godišnje - od kojih oko 110.000 dolazi iz Europe - nisu male, pa zabrinutost ima osnove.

Drastičan potez prvi je povukao francuski Stellantis, privremeno zatvorivši tvornice u Kanadi i Meksiku, dok se ne vidi što će biti. Jaguar i Land Rover su, pak, objavili da prekidaju isporuke u SAD, a radi se o najvećem britanskom izvozniku u Sjedinjene Države općenito.

image

Tvornički pogoni

Profimedia

Zanimljivo u cijeloj ovoj priči je da je najveći izvoznik američke autoindustrije - BMW. Naime, u SAD se proizvodi lepeza od X3 pa sve do XM, a od tamo je lani širom svijeta izvezao 227.000 primjeraka u vrijednosti 10,1 milijardi dolara. Slično vrijedi za Mercedes (GLE, GLS…).

Subaru, pak, čak 71 posto svoje globalne prodaje ostvaruje upravo u SAD, ali sve modele koje tamo prodaje tamo i – proizvodi. Slično je s Toyotom, Hondom... Na koncu, što se hrvatskih kupaca automobila tiče - puno buke nizašto. Naime, čak i Tesle bliskog Trumpovog suradnika Elona Muska na naše tržište dolaze iz tvornice u Njemačkoj i ne podliježu plaćanju carine od 10 posto, kolika se inače plaća na automobile proizvedene u SAD.

image

Subaru USA

Profimedia

Kako odobrovoljiti Donalda Trumpa

Bernd Lange iz Europskog parlamenta za trgovinu predlaže smanjenje carine na vozila iz SAD s 10 na 2,5 posto

BMW, Mercedes i Volkswagen imaju tvornice u SAD i na modele koje tamo proizvode i prodaju (Tiguan, veliki SUV modeli BMW i Mercedes...) američki kupci i dalje neće plaćati carine

Tesla je lani u SAD prodala 634.000 auta (35 posto proizvodnje). Dio dolazi iz Kine i ulazi u režim carina, pa Musk nije sretan Trumpovim potezom

Svi japanski proizvođači imaju tvornice u SAD, a Toyota čak postavlja jumbo plakate s lokacijama svojih 10 tvornica, kako bi američkim kupcima dokazala da je “domaći” auto, koji neće poskupjeti

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
15. travanj 2025 18:04