NEGATIVAN REKORD

U Hrvatskoj prodano svega 17 hibridnih automobila

Zastupnici hibridnih i električnih modela u Hrvatskoj ne skrivaju razočaranje državom
 Elvir Tabaković

Hrvatska je vjerojatno jedina zemlja u Europi gdje “zeleni” automobli nisu dobrodošli. Hibridna i električna vozila, koja se na gotovo svim tržištima Starog kontinenta nude bez trošarina ili uz razne subvencije i poticaje, kod nas su već godinama nepoželjni gosti.

Nikada lošiji rezultati

Premda je nadležno Ministarstvo zaštite okliša, prostornog uređenja i graditeljstva još prije tri godine dalo deklarativnu podršku ekološkim modelima, sve je ipak ostalo na riječima. Iznimno loš odnos države sada je dobio i konkretne rezultate. Naime, u prvih devet mjeseci ove godine na hrvatskom je tržištu registrirano ukupno 17 hibridnih i električnih automobila.

Zanimljiva je usporedba s 2008. godinom kada je samo Toyotin hibridni model Prius bio prodan u 30 primjeraka. Konkretno, prodano je šest Lexusa CT200h, pet Toyota Prius, tri Lexusa RX400h, dvije Toyote Auris hibrid te jedna Honda Insight. Premda se u ponudi nalaze Hondin hibrid Civic te Lexusovi hibridi GS 450h i LS 600h, ali i Mitsubishijev električni model MiEV, niti jedan od spomenutih u ovoj godini nije uspio pronaći put do kupaca.

Država mora pomoći

Najveći problem svih deset “zelenih” modela je cijena. Bez pomoći države njihova budućnost ne samo da ne postoji, nego se svi zastupnici mogu odmah okrenuti traženju novog posla. Najbolji primjer može biti Mitsubishijev električni model MiEV koji je na našem tržištu dostupan za nevjerojatan iznos od 390.000 kuna. Očekivanja da će taj mali gradski automobil sa 67 KS pronaći put do kupaca spada u kategoriju znanstvene fantastike. Sličan model ovaj mjesec na tržište pušta i Citroën, a njihov C-Zero, nažalost, može očekivati identičnu sudbinu.

Dok se hrvatska Vlada ne senzibilizira s električnim i hibridnim automobilima, njihova prodaja, koja upravo postavlja negativne rekorde, neće se pomaknuti s mrtve točke. Uz prevelika davanja, velik problem električnih automobila u Hrvatskoj je nedostatak infrastrukture jer se kod nas takvi modeli mogu puniti na samo dva mjesta. Također, ekološka davanja za hibridna vozila su viša nego za standardna vozila zahvaljujući zbrinjavanju baterija po kilogramu, a poznato je da hibridi imaju baterije velike težine zbog kapaciteta akumuliranja struje.

Nova najava promjena

U moru negativnih informacija vezanih za ekološke modele, prošli je mjesec barem malo optimizma donijela najava političke stranke SDP da će smanjiti ili možda čak ukinuti trošarine na hibridne i električne automobile.

Hoće li ta najava ostati samo mrtvo slovo na papiru kao i kod aktualne vlasti ili će se Hrvatska nakon izbora napokon pomaknuti prema europskim trendovima, doznat ćemo već za nekoliko mjeseci kada zakon dođe na dnevni red. U svakom slučaju, gore od trenutačne situacije ne može biti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 10:38