35 POSTO MANJE AUTA

Uz deficit automobila i dijelova, sve češće se nagađa i o rastu cijena japanskih vozila

U svijetu se proizvodi čak 35% manje automobila nego prije, a 10 milijardi dolara očekivana je šteta u autoindustriji uzrokovana potresom u Japanu. Europa je, pak, postala kolateralna žrtva tih nevolja...

U posljednje tri godine svjetska autoindustrija sve češće podsjeća na pretučenog boksača koji se nalazi pred nokautom. Nakon globalne krize koja je nekoliko proizvođača dovela na rub propasti, stigao je novi, još veći šok.

Lančana reakcija

Premda se moglo pretpostaviti da će nedavni potresi u Japanu imati znatan utjecaj na globalno tržište , prve konkretne analize otkrivaju da šteta može biti osjetno veća od prvih najava. Premda je do točnih podataka nemoguće doći jer mnogi proizvođači tek zbrajaju štetu ili skrivaju pravo stanje, činjenica je da situacija nije optimistična.

Prema istraživanju američke kompanije IHS koja prikuplja detaljne informacije s auto-tržišta, od primjerice 100 automobila koji se dnevno proizvode u cijelom svijetu, zbog problema u Japanu svakodnevno se stvara čak 35 automobila manje. Svjetski analitičari slažu se da taj podatak predstavlja realnu sredinu između senzacionalističkih najava o kolapsu autoindustrije i uvjeravanja da se ništa specijalno ne događa.

Uz već poznati podatak da se kasni s isporukama automobila, novi, možda čak i veći problem jest nedostatak dijelova koji blokiraju neometani rad tvornica u SAD-u i Europi. Prestanak ili smanjenje proizvodnje zabilježeno je kod Opela u Njemačkoj, Volva u Belgiji te Peugeot & Citroëna, Nissana i Honde u Velikoj Britaniji. Budući da problemi nikad ne dolaze sami, ne iznenađuju ni najave da će japanski automobili u bližoj budućnosti biti skuplji nego dosad. Iako se nitko ne zalijeće u takvim prognozama, činjenica je da takav rasplet nije nerealna opcija.

Novi raspored snaga

Premda su navedeni problemi vezani uz autoindustriju potpuno nevažni u odnosu na izgubljene živote u Japanu, jasno je da će karte među proizvođačima nakon potresa biti potpuno izmiješane. Tek nakon dva do tri mjeseca kada se zbroji šteta i vidi reakcija kupaca u cijelom svijetu, bit će jasno kakvo je novo stanje i hoće li Japanci nastaviti dominaciju u svijetu automobila.

Za hrvatsko tržište nema brige



Domaći zastupnici japanskih automobila ističu da problema s isporukama neće biti. Količine predviđene za distribuciju ostaju nepromijenjene, jednako kao i vrijeme isporuke. Toyotin čovjek zadužen za odnose s javnošću Marko Benvin osvrnuo se i na sve češće najave o rastu cijena njihovih automobila .

- Pomalo je neozbiljno raspravljati o toj temi jer situacija na tržištu ne dopu-šta nikakve prognoze. Stanje u Japanu se mijenja iz dana u dan, a tek kada se analizira nastala šteta i napravi dugoročni plan, znati će se novo stanje. Apsoluno nikakvih najava iz naše japanske centrale o poskupljenju nije bilo, tako da razloga za brigu nema.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:45