POSTAJU PRISTUPAČNIJI

Zašto nezaustavljivo padaju cijene električnih auta? Ovo su tri ključna razloga

Predviđa se da bi iduće godine cijene baterija mogle pasti za 50 posto u odnosu na 2023.

Punjenje električnog auta, ilustracija

 Scharfsinn/Alamy/Alamy/Profimedia

Cijene električnih automobila diljem svijeta su u padu. Kada bi vam postavili pitanje zašto se to događa, vjerujemo da bi većina odgovorila isto: Zato jer ih nitko ne želi kupiti.

No, razlozi su ipak nešto složeniji...

Dakle, kako proizvođači uspijevaju smanjiti troškove proizvodnje električnih vozila? Ovo su tri ključna razloga zašto postaju pristupačniji.

1) Padaju troškovi baterija

Litij-ionske baterije uvijek su bile jedan od najznačajnijih troškova proizvodnje EV-a, ali godišnje istraživanje Bloomberga pokazuje da su njihovi troškovi niži za 20 posto u odnosu na 2023., što predstavlja najveći pad cijena paketa litij-ionskih baterija u sedam godina. To je značajan korak prema postizanju sličnih cijena između električnih i automobila pokretanih motorima s unutarnjim izgaranjem.

Padu troškova doprinosi porast globalnog proizvodnog kapaciteta baterija predvođen Kinom. Očekuje se da će ta zemlja u bližoj budućnosti proizvoditi dovoljno baterija da zadovolji 92 posto globalne potražnje.

Goldman Sachs Research predviđa da bi iduće godine cijene baterija mogle pasti za 50 posto u odnosu na 2023. godinu.

image

BYD, ilustracija

AFP

2) Rast prodaje jeftinih kineskih električnih vozila

Već 2023. godine, tri od pet električnih automobila prodanih u Kini bili su jeftiniji od usporedivih modela s motorima s unutarnjim izgaranjem. S druge strane, Međunarodna agencija za energiju (IEA) tvrdi da su električni auti prodani u Europi između 2022. i 2023. (unatoč padu prosječnih cijena baterija u tom razdoblju) bili otprilike 40 posto skuplji od konvencionalnih automobila.

Stara ekonomska računica kaže da povećana konkurencija spušta cijene. A ima li boljeg primjera od BYD-a koji je skinuo Teslu s trona kao najvećeg proizvođača električnih automobila u svijetu, prodavši automobile u vrijednosti od 107 milijardi dolara diljem svijeta u usporedbi s Teslinih 97,7 milijardi dolara, piše ThisisMoney.

image

Tesla, ilustracija

AFP

3) Veća dostupnost električnih automobila

Zakoni ekonomije kažu da s povećanom ponudom stiže i pad cijena, pa navala novih električnih automobila u prodaji dodatno spušta cijene. Ponuda novih električnih automobila stalno raste jer sve više proizvođača elektrificira svoju gamu.

Neki od njih žele elektrificirati svoju gamu i to vide kao budućnost, no mnogi su pritisnuti europskim ciljevima o vozilima s nultom emisijom - budući da se približavamo zabrani prodaje novih benzinaca i dizelaša.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
11. travanj 2025 17:30