Ove je godine naglo rastuća potražnja za električnim automobilima gotovo zaustavljena. Prodaja ili registracija električnih vozila nastavila rasti u Europi, SAD-u i na mnogim drugim tržištima, ali po osjetno nižim stopama nego 2022. i 2023. godine. S druge strane streloviti rast prodaje električnih automobila se u Kini nastavlja. Dok udio vozila s utičnicom, odnosno baterijskih i plug-in hibridnih automobila među prodanim novim automobilima u Kini ove godine iznosi 40 posto, u Europi je on 22 posto, a u SAD-u samo 9,9 posto. Što se događa u industriji i zašto zapadni potrošači ne reagiraju pozitivno na sve širu i konkurentniju ponudu električnih vozila? Koji su glavni problemi?
1. Cijena
To je glavni razlog zašto mnogi ljudi u Europi i SAD-u ne kupuju električna vozila. Jednostavno su preskupi u usporedbi s automobilima s unutarnjim izgaranjem. Unatoč stalnim naporima proizvođača da ponude pristupačne modele i unatoč velikodušnim državnim poticajima u nekim razvijenim gospodarstvima, današnja stvarnost je daleko od obećavajuće. Poticaji su ukinuti na velikim tržištima poput Njemačke, što je dovelo do pada prodajnih brojki.
Prema podacima JATO Dynamicsa prosječna prodajna cijena električnog automobila u rujnu 2024. bila je viša od cijene automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem za 32 posto u Europi i 18 posto u SAD-u. S druge strane u Kini su eklektični auti mnogo jeftiniji, s ponudom mnogo modela koje si prosječan kupac može priuštiti.
2. Gubitak vrijednosti
Budući da su elektrificirana vozila relativno nova u industriji, još uvijek postoje mnogi mitovi i sumnje u njihovu pouzdanost. Također postoji zabrinutost oko životnog ciklusa baterija, koje u prosjeku čine 28 posto troškova čitavog auta, te značajan nedostatak rabljenih automobila koji bi ljudima poslužili kao primjer onoga što mogu očekivati. Gubitak kapaciteta baterije jako utječe na pad vrijednosti rabljenih električnih auta koji gube vrijednost mnogo brže od "klasičnih".
3. Infrastruktura
Iako se infrastruktura za punjenje poboljšava u Europi, SAD-u i mnogim drugim državama, još uvijek je razlog odbijanja električnih auta za mnoge potencijalne kupce. Prema podacima ACEA-e, krajem prošle godine u Europskoj uniji bilo je ukupno 630.000 javnih punionica.
Trenutačno je u Europi 13 električnih automobila po javnoj punionici. U slučaju SAD-a, omjer se povećava na gotovo 29 vozila. Radi se o velikom broju vozila po punionici što može biti problematično za vrijeme turističkih sezona, ali i u svakodnevnom životu. Kupce također odbijaju komplicirani načini punjenja, razne aplikacije i/ili potrebne kartice, a problem je i činjenica da su mnogi punjači često pokvareni ili privremeno izvan uporabe. Naravno, velik problem je i dugo vrijeme punjenja, a mnogi punjači često nisu u stanju isporučiti svoju nazivnu snagu što to vrijeme dodatno produljuje.
4. Doseg i punjenje
Punjenje goriva u motor s unutarnjim izgaranjem nije radnja koju obavljamo previše rado. No cijeli proces je krajnje jednostavan. Morate pronaći benzinsku postaju, ugasiti auto i pričekati nekoliko minuta dok se rezervoar ne napuni. Sve može trajati oko pet, deset minuta, ovisno o gužvi na benzinskoj postaji. Zamislite sada da na benzinskoj postaji gubite 20, 30, 45 minuta ili čak nekoliko sati ako je gužva, a nemate alternative. I onda nakon 200 do 300 kilometara vožnje autocestom to sve morate opet ponoviti zbog malog dosega. To je stvarnost vlasnika električnih automobila i jasno je zašto ljude naviknute na brzu opskrbu gorivom ovo odbija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....