KULTNI AUTI S DOMAĆIH CESTA

LEGENDE: JEEP GRAND CHEROKEE 5.9 V8 Veliki poglavica i kod nas je bio statusni simbol, ali i zvijezda crnih kronika

Dugo godina najprodavaniji Jeep, prvi luksuzni performance SUV bio je statusni simbol i takozvanog domaćeg jet seta devedesetih, a zapravo najčešće skorosteka i kriminalaca. Jedan od samo 16.000 primjeraka najsnažnije izvedbe sa 5.9 V8 motorom pronašli smo u Zagrebu i priveli ga pred objektiv našeg fotografa
 Ivan Lacković

Off-road, avantura, pomicanje granica... samo su neki od pojmova koje povezujemo uz ime Jeep. Pritom nam na spomen kultne američke marke specijalizirane za 4x4 vozila po kojoj se danas kolokvijalno nazivaju svi terenci, prvo kroz misli prolete prvi Jeep uopće, mitski “ratni” model Willys, te besmrtni Wrangler. No, osim uspjeha s istinskim 4x4 junacima, Jeep je itekako bio uspješan i u SUV klasi. Posebno s modelom Grand Cherokee, koji je odmah kad se pojavio, već sa svojom prvom generacijom (ZJ iz 1992. godine), kao prvi svjetski veliki luksuzni SUV, sjajno predvidio buduće reakcije tržišta i postigao globalni uspjeh. Bitno veći od svog prethodnika Grand Wagonera (sklapanog od 1963. do čak 1984., ali prodavanog uglavnom u SAD).

Foto: Ivan Lacković

Bio je to golemi SUV, posebice za europski ukus, ali valja znati i da je 1984. godine predstavljeni model Cherokee bio očito premalen za američki ukus, pa je baš Grand Cherokee trebao zadovoljiti apetite kupaca s obje stane bare. U čemu se vrlo brzo pokazao više no uspješnim. U motornoj ponudi uz dvije linije opreme (Laredo i Limited) odmah se našao 4,0-litreni šestak od 177 KS, kasnije je stigao i 2,5-litreni VM-ov dizelaš od 115 KS, namijenjen uglavnom europskom tržištu, no ono što je Grand Cherokee lansiralo u zvijezde bilo je inzistiranje tadašnjeg šefa Chryslera Boba Lutza da se ispod poklopca ugura Chryslerov 5,2-litreni V8 motor sa 215 KS. Pa je u to vrijeme Grand Cherokee bio i jedini SUV u svojoj klasi s opcijom V8 motora. Pritom je pogon na sve kotače Quadra-Trac u početku imao središnji diferencijal, a od 1996. napredniju varijantu u kojoj je ulogu diferencijala preuzela viskozna spojka.

Uglavnom, tradicionalno sposoban na terenu, krcat konjima i opremom ovaj je Jeep bio jednako dobar i za pokazivanje i krstarenje gradskim avenijama, pa je, kako u svijetu, bio jako popularan i u Hrvatskoj, posebice s opremom Limited i V8 motorom ispod poklopca. Takav “Grand Ćiro” predstavljao je istinski statusni simbol na kotačima, a onako golem, moćan i kićen pozlaćenim aluminijskim naplacima i oznakama, sjajno se slagao sa zlatnim Rolexom i debelim zlatnim lancima koje su tad oko vrata nosili njegovi ovdašnji vlasnici. Uz to, u doba domovinskog rata i poraća puno ih je rabljenih stizalo u kontejnerima iz Kanade i Sjedinjenih Država po vrlo zahvalnim cijenama, pa nisu bili rijetkost na našim cestama.

Štoviše, često je neki, uglavnom zeleni ili crni metalik Grand Cherokee Limited, svojim V8 strojem grmio u gluho doba noći ulicama Zagreba, pa i danas ZJ generaciju pamtimo kao simbol moći i bogatstva tadašnjeg takozvanog jet-seta, zapravo najčešće skorosteka i polusvijeta. Tako je, nažalost, ovaj kultni Jeep kod nas više gostovao na stranicama crne kronike nego u auto časopisima, a novine su ga bile krcate - bilo da su donosile vijest da je, danas pokojni, takozvani kralj poker aparata Vjeko Sliško u svom terencu preživio atentat zoljom u samom centru Zagreba, bilo vijest da se na otoku Braču na strmoj betonskoj stazi prevrnuo terenac u kojem je poginula glumica Ena Begović, ili da je travnjak i nasade maćuhica ispred Hrvatskog narodnog kazališta terencem izrovao Damir Džeba, prodavač ukradenih auta kojeg je nešto kasnije, ali ne zbog maćuhica, sa 15 metaka izrešetao nikad otkriveni mafijaški atentator. Pogađate, u sva tri slučaja junak, ili antijunak na četiri kotača bio je upravo Jeep Grand Cherokee V8 Limited...

Ivan Lacković

A kad je nakon šest godina njegova prva generacija stigla do kraja proizvodnje, odlučeno je da se u zadnjoj godini izradi još njih 250.000, a među njima i 16.000 primjeraka posebnog modela sa 5,9 litrenim V8 motorom sa 248 KS i 468 Nm. S tim Chryslerovim gotovo šestlitrenim monstrumom, poznatim i pod imenima Big Gun ili Magnum, preuzetim iz Dodge Ram Heavy Duty pick upa, Grand Cherokee je otvorio potpuno novu tržišnu nišu performance SUV-ova, trend koji su kasnije slijedili svi - od Mercedesa ML 55 AMG, Porschea Cayenne Turbo do BMW-a X5 4.8is... Jedan takav performance SUV, od tek 4000 rezerviranih za Europu, koji do 100 km/h hita iz stajanja za samo 7,1 sekundu pronašli smo u Zagrebu, kod vlasnika koji ga je netom nabavio u Karlovcu, s planom pretvaranja u istinski off road monstrum s posebnim ovjesom, golemim kotačima za terensku vožnju i vitlom sprijeda i straga. Kupio je baš taj model jer se 5,9-litraš pokazao neuništivim, a u Americi nisu rijetki primjerci koji su samo s redovnim održavanjem prelazili i po 800.000 km. Naravno, potrošnja tog stroja je enormna (od najmanje 20 do 40 litara, ovisno o uvjetima vožnje), pa ne čudi da je prethodni vlasnik stavio plinsku instalaciju. Potrošnja je, zapravo, najveća mana tog jedinstvenog automobila, svojevrsnog dragstera među SUV modelima, koji je i kod nas stekao kultni status.

Ukratko

Znakovi raspoznavanja 5.9 V8: oznaka straga, posebni aluminijski naplaci s gumama Goodyear Wrangler 225/70 R16, veća maska i otvori za hlađenje na poklopcu motora. U sedam godina proizvodnje, tada pod okriljem Chryslera, model Grand Cherokee s oznakom ZJ bio je najprodavaniji model Jeepa, a kao 5.9 V8 Limited je utro put i današnjem modelu SRT-8

Praotac performance SUV-ova i najbrži SUV svog doba: kad se 1998. pojavio, Grand Cherokee 5.9 V8 Limited četvrt milje je prelazio za 15,2 sekunde i iza sebe ostavljao brojne prave sportske automobile. Osim na terenu najsnažniji Grand Cherokee prve generacije na cesti je nudio golemu snagu i moment, a do 100 km/h iz stajanja je stizao za 7,1 sekundu. Naravno, potrošnja je enormna: od 20 do 40 litara, ovisno o težini desnog stopala

Samo top luksuz: oprema Limited donosila je baš sve što se moglo dobiti 1998. godine, od automatskog klima-uređaja i najfinije kože do potpune elektrifikacije i tad vrlo popularnih drvenih umetaka. Prostrana kabina i golem prtljažnik mogu zadovoljiti sve obiteljske potrebe, a sve je podređeno maksimalnoj udobnost. Ergonomija je pak tipična američka za to vrijeme, kao i nesavršena izrada...

S obzirom na potrošnju ne čudi da je prethodni vlasnik ugradio plinsku instalaciju, no serijski glazbeni sustav je originalan, a potpisuju ga specijalisti iz Infinitija. Samo obujam: Chrysler je LA V8 motor proizvodio gotovo 40 godina, a do jučer ga se s dva dodana cilindra kao LA 8.2 V10 ugrađivalo u Dodge Viper

5.9 V8 (1998.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski, V8

Obujam 5898 ccm

Snaga 183 kW/ 248 KS pri 4300 o/min

Moment 468 Nm pri 3600 o/min

Mjenjač automatski, 4 stupnja

Dimenzije 448 x 180 x 165 cm

Gume 225/70 R16

Brzina 200 km/h

0 do 100 km/h 7,1 sekundu

Potrošnja (tvornička) 20 l/100 km

Cijena novog (1998.) 65.000 DEM

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 15:30