ZADNJI HLAĐEN ZRAKOM

LEGENDE: PORSCHE 911 Carrera 993 U posljednjem Elferu starog kova uživali smo u vožnji zagorskim bregima

Linija 993 za puriste je posljednji pravi 911 i ujedno kralj svih Porschea - posljednji beskompromisni Porsche koji je prkosio svim pravilima, pa i onima fizike. Jedan njegov savršeno očuvani kabrio primjerak sklopljen u Zuffenhausenu za američko tržište sad kraljuje Hrvatskim zagorjem
 Marin Tomaš

Brojka 993 interna je oznaka za treću generaciju Porschea 911 koja se proizvodila od kraja 1993. do početka 1998. godine. A baš je ta generacija za mnoge posljednji pravi 911, najupečatljivija i najpoželjnija u više od 50 godina dugoj povijesti tog legendarnog modela. Ne samo zbog svog klasičnog dizajna i konstrukcije (koji vuku izravnu poveznicu s prvim, izvornim Porscheom 911) ili zato što nudi rasne sportske performanse čak i po današnjim standardima (donijela je značajna poboljšanja u odnosu na prethodnika, verziju 964), već možda ponajviše zbog činjenice da je s krajem proizvodnje linije 993 iz Porschea 911 posve maknut zrakom hlađeni bokser motor, koji je dotad, punih 35 godina bio zaštitni znak kultnog sportskog modela iz Zuffenhausena. Jer naredna generacija s oznakom 996 donijet će sredinom 1998. godine vrlo dramatičan iskorak za konzervativnu tvornicu poput Porschea, ne samo tehnički i dizajnerski već i u gabaritima, pa je za mnoge auto entuzijaste 993 najsavršeniji 911 izrađen u sad već više od pola stoljeća njegovog postojanja. Linija 993 je stoga među fanovima poznata i kao Kralj svih Porschea, a među najvećim puristima i kao Sveti gral...

Foto: Marin Tomaš

Osim snažnijih kočnica Porscheovi inženjeri ugradili su u nju podokvir izrađen od lakog metala i potpuno neovisni stražnji ovjes, čime su riješili efekt naglog zanošenja stražnjeg kraja ukoliko bi vozač u zavoju skinuo nogu s gasa (zloglasnu i opasnu reakciju po kojoj je taj model dotad bio naveliko poznat). To posve novo tehničko rješenje zapravo je preuzeto s projekta 989, Porscheove limuzine sa četiri vrata koja nikad nije stigla do proizvodnje, a zahtijevalo je veći trag stražnji kotača. S novim ovjesom, treća je generacija u vožnji stoga puno civiliziranija, izravnija i stabilnija od ranijih modela, a uz bolju kvalitetu izrade i novi motor također i znatno komfornija, uglađenija i tiša.

Linija 993 poznata je i kao prvi 911 koji je serijski dolazio s mjenjačem sa šest stupnjeva, što je omogućavalo vozaču da u svakom trenutku motor drži u području najvećeg okretnog momenta. Vrlo brzo nakon početka prodaje, 993 je dobio i automatski mjenjač Tiptronic sa četiri stupnja (prvi put predstavljen u liniji 964), kakvim je bio opremljen i automobil koji smo pronašli kod jednog pasioniranog kolekcionara u Zagorju. Točnije, taj model opremljen je Tiptronic S verzijom koji ima tipke za ručno mijenjanje brzina na upravljaču, a koji je Porsche u proizvodnju modela 911 uveo 1995. godine.

Porsche 911 Carrera Cabrio 1996.
Marin Tomaš

Iste godine u prodaju je krenula i cabriolet verzija s električno pokretanim te ručno šivanim potpuno platnenim krovom (presvučenim preko metalne konstrukcije). Vrlo velik postotak kabrioleta linije 993 završio je na američkom tržištu, baš poput ovo Zagorskog, koji je nakon kupnje iz SAD-a dovezen u Hrvatsku i to s manje do 50.000 milja na brojčaniku. Stoga je malo reći da je u savršenom stanju - čak i s punih 20 godina pod kotačima taj kultni sportaš izgleda i vozi kao da je jučer izašao iz dućana! Kralja svih Porschea pokreće zrakom hlađeni šestcilindarski bokser motor s po jedim bregastim vratilom u svakoj glavi, stroj koji vuče podrijetlo još iz modela 901 iz 1963. godine, kad je imao dvije litre obujma i razvijao 130 KS. Motor u 993 posljednja je iteracija tog kultnog agregata poznatog po internoj oznaci M64, a ustvari je dorađena verzija 3,6-litrenog motora iz ranije linije 964 s time da dijele svega 20 posto istih dijelova, sve ostalo je novo!

Na samom početku proizvodnje linije 993 razvijao je 268 KS, ali je već 1995. godine Porsche taj motor opremio varijabilnom usisnom granom VarioRam, što je poboljšalo odziv na gas naročito u srednjim okretajima, a vršnu snagu povećalo na 286 KS, odnosno okruglo 300 KS u olakšanoj verziji 993 Carrera RS. Osim toga, VarioRam je dao zrakom hlađenom bokseru karakterističan grgljavi zvuk premda treba napomenuti i kako 993 ima otvoreni ispušni sustav sa dvije cijevi umjesto jedne baš poput Turba prethodne generacije. No, smještaj motora ostao je isti - daleko iza - baš kao i u originalu, što ovom automobilu daje tipičnu 911 osobnost, taj prgavi i za vozača izazovni karakter koji nadilazi klasično ponašanje automobila sa stražnjim pogonom i po kojem je taj model i postao slavan.

Porsche 911 Carrera Cabrio 1996.
Marin Tomaš

Uz to, njegove su dimenzije vrlo kompaktne - ima isti razmak osovina kao i MX-5 i dužinu Alfe Spider - zbog čega ne nudi gotovo nimalo prostora na stražnjim sjedalima i u prtljažniku, ali je zato izuzetno okretan i agilan. Njegov nekonvencionalan raspored mase s više od 60 posto težine na stražnjim kotačima ima i neke prednosti - izuzetno lagan i brz upravljač te impresivno kratak put kočenja. Uz pregledan i raskošan interijer s puno prostora na prednjim sjedalima te veliki spremnik za gorivo, sve to Porsche 911 u izvedbi 993 čini vrlo praktičnim sportskim automobilom koji se s lakoćom i bez puno kompromisa može koristiti svakodnevno za odlazak na posao, ali i odvesti na duža putovanja.

Ukratko

Tipično za 911, stražnje gume su šire od prednjih i to čak tri broja, dok je mali stražnji spojler, koji više izgleda kao nosač trećeg stop svjetla, karakterističan samo za Cabriolet. Krov se potpuno električno spušta iza stražnjih sjedala i ostaje nepokriven, a hladnjak motora se, također električno, automatski podiže iznad 120 km/h (i spušta ispod 60 km/h) te služi kao dodatni spojler

Karakterističan dizajn i oblik linije 993 za mnoge čine taj model posljednjim originalnim 911, zadnjim modelom koji je potpuno vjeran prvotnom konceptu i izgledu. Vanjski dizajn linije 993, koji potpisuje engleski dizajner Toni Hatter, zadržao je bazičnu arhitekturu linije 964 i ranijih 911 modela, ali su vanjski paneli drukčiji, s izraženijim blatobranima i blažim odbojnicima

Konkretni je automobil uvezen iz SAD-a opremljen je automatskim mjenjačem Tiptronic S sa 4 stupnja, a brzinomjer mjeri brzinu u miljama. No, glavni instrument u svakom 911 ipak je - okretomjer

Kao kod svakog automobila sa stražnje ili središnje smještenim motorom, prtljažnik se nalazi sprijeda i niti je praktičan niti prostran - nudi tek 125 litara. Porsche 911 oduvijek je bio sjajan spoj rasnih performansi i luksuza pa se sve pokreće električnim putem - sjedala, retrovizori, prozori, platneni krov, stražnji spojler...

911 Carrera Cabrio (1993. - 1998.)

TEHNIČKI PODACI

Motor benzinski

Obujam 3600 ccm

Snaga 210 kW/286 KS pri 6100/min

Moment 340 Nm pri 5250/min

Pogon stražnji

Mjenjač automatski, 4 stupnja

Dimenzije 424,5 x 173,5 x 130 cm

Gume 205/55 R16, 245/45 R 16

Brzina 275 km/h

0 do 100 km/h 5,4 sekunde

Potrošnja (tvornička) 9,3 l/100 km

Cijena novog (1996.) 112.000 DM

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 16:22