PRVI SVOJE VRSTE

OVO JE OSAM VIZIONARSKIH MODELA IZ DEVEDESETIH koji su postavili današnje trendove u autoindustriji

 

Klase i podklase, crossoveri, SUV-ovi, coupei s četverim vratima, gradski, kompaktni... Trendovi na tržištu automobila mijenjaju se iz dana u dan. I dok su prije 15-ak godina bile popularne primjerice limuzine i karavani, danas su takve modele zamjenili raznorazni crossoveri i SUV-ovi. Zanimljivo je i da neki segmenti automobila nisu ni postojali sve dok neki od proizvođača nisu na tržište plasirali modele koji su postali uspješni pa su i ostali slijedili njihov trend (primjer Nissana Qashqai koji se smatra začetnikom manjeg gradskog "crossovera"). Ovim putem donosimo pregled osam modela koji su pokrenuli trendove na tržištu automobila i bez kojih neki od današnjih trendova vjerojatno ne bi bili aktualni, dok su s druge strane neki u međuvremenu već u silaznoj putanji poput sportskih coupea i roadstera, a posebice retro automobila.

1989. MAZDA MX-5

Svi ste čuli za ovaj mali sportski roadster koji je Mazda namijenila ljubiteljima sportske vožnje. Uz automobil se veže pojam "Jinba ittai", što u prijevodu znači "jahač i konj kao jedno", odnosno u automobilističkom smislu obećava "sjedinjenje" vozača i automobila. Zabava u vožnji stavljena je na prvo mjesto, a iako su neki smatrali da je riječ o samo još jednom modelu koji cilja na malu tržišnu nišu, MX-5 je postao planetarno popularan pa je tako čak oborio i Guinnessov rekord kao najprodavaniji sportski dvosjed (rekord je oboren 2013. godine, a već 2016. godine Mazda proizvoditi milijunti primjerak modela MX-5!). Zašto ju spominjemo ovdje? Zbog toga što je "otvorila" put ostalim sportskim dvosjedima koji ciljaju na vozače kojima je užitak u vožnji. Među njima se danas izdvajaju Toyota GT86 i Subaru BRZ, BMW Z4 i Porsche Boxster. Naravno, ne treba zaboraviti i Fiat 124 Spyder koji dijeli većinu komponenti upravo s Mazdom MX-5.

1993. BMW Serije 3 Compact E36/5

BMW

Za razliku od današnjih vremena kada premium proizvođači proizvode baš sve, od malih gradskih modela do luksuznih limuzina i SUV-ova, nekad to nije bio slučaj. Vjerojatno je tome pridodao svojevrsni "strah" od ulaska u "mainstream" segmente budući da bi na taj način mogli riskirati svoj status ekskluzivnih i za većinu nedostižnih marki automobila. BMW se odlučio na taj potez 1993. godine kada su na tržište plasirati Seriju 3 Compact. Upravo je taj model "utabao" put današnjim kompaktima njemačkog trojca, ali i ostalih proizvođača. Prije ovog modela proizvođači nisu htjeli ulaziti u segment kompaktnih automobila, ali zato danas na ulicama najčešće i viđamo upravo kompakte marki poput Mercedesa, BMW-a i Audija, koji se nude s različitim motorima, od relativno slabih dizelskih motora sve do gotovo 400 KS snažnim turbobenzinaca.

1993. McLaren F1

Model kojem ne treba puno predstavljanja. Svi znamo za legendarni McLarenov model F1 koji je u svoje vrijeme postizao (i danas) impresivnih 391 km/h! Po današnjim kriterijima, mogli bi zaključiti kako je F1 zapravo bio preteča hiperautomobila. F1 se na tržištu našao godinama prije modela poput Bugattija, Koenigsegga i modernog "hypercar" trojca: P1, 918 i LaFerrarija.

1994. Toyota RAV4

Toyota /

Na tržištu danas postoji velik broj malih kompaktnih SUV modela. Ponekad nam se čini da je tržište pomalo i prezasićeno, ali potražnja kupaca za ovom kategorijom iz dana u dan raste pa je logičan potez svih proizvođača ubrzani razvoj i plasiranje takvih modela. Gotovo da nema ozbiljnog proizvođača koji u ponudi ima model iz tog trenutno iznimno popularnog segmenta. No kada je Toyota 1994. godine, dakle prije više od 20 godina plasirala RAV4, segment kompaktnih SUV modela nije ni postojao! Cilj modela RAV4 bio je ponuditi kupcima više prostora, bolju preglednost, bolje karakteristike izvan asfalta u odnosu na primjerice običnog kompakta. I dok je Toyota zapravo bila prvi kompaktni SUV, u istoj rečenici treba spomenuti i Nissan Qashqai koji je u svojoj prvoj godini započeo trend gradskih crossovera...

1994. Audi RS2

Audi

Prvi Audi koji je nosio oznaku RS bio je upravo karavanski RS2. Riječ je o modelu baziranom na Audiju 80 karavan, a zasluge za RS verziju treba svakako dati Porscheu budući da je upravo u suradnji s njima ovaj model ugledao svjetlo dana. Ispod poklopca se nalazi 2,2-litreni benzinac snage 315 KS, a u Porscheu su zaslužni za poboljšani kočioni sustav i ovjes. Performanse ovog karavana bile su impresivne, pa je tako britanski časopis Autocar svojevremeno izmjerio ubrzanje do 48 km/h (30 mp/h) za samo 1,5 sekundu, što je primjerice brže od McLarena F1! Iako je plan bio proizvesti 2200 komada, zbog velike potražnje na kraju je iz tvornice izašao 2891 primjerak. Zašto se ovaj model našao na listi? Upravo zbog svojih specifičnosti, a to je da je ponudio lude performanse i praktičnost karavana. Današnji "nasljednici" u tom segmentu su Audi RS6, Mercedesova E-klasa AMG Avant i Porsche Panamera Sport Turismo. Audi RS2 nije bio jedini sportski karavan za kojim se svojevremeno uzdisalo, a više o ostalima možete pročitati ovdje.

1998. Volkswagen Beetle

VW

Moderni "remake" ikone, Beetle iz 1998. godine našao se na ovoj listi budući da je pokrenuo trend "vintage" izgleda na moderan način. A takvih primjera danas se može naći dosta. Prije svega, tu je Mini čiji su Cooper modeli dizajnerski orijentirani na MINI Morris. Još jedan odličan primjer je Fiat 500 koji je iznimno popularan automobil među talijanskim kupcima u većim gradovima koji vole spoj odličnog dizajna i praktičnosti. Čak se i Ford mustang nakon bezličnog lutanja prije dvije generacije odlučio na "retro skidanje2 vlastite legende, a u sjećanju nam ostaje i Chrysler PT Cruiser... Od novih modela treba spomenuti i Alpine A110 koji je pred koji tjedan kreunuo u prodaju. Dizajnerski sličan legendardnom prethodniku, naišao je na odličan odgovor kupaca, pa su tako "Edition 1" verzije već rasprodane, a ako ga naručite čekat ćete ga najmanje godinu dana!

1994. Dodge Ram

Dodge

Za Dodge Ram, američki pick-up za kojim su Amerikanci poludjeli svi ste čuli. Ipak, što je drugu generaciju ovog pick-upa učinilo posebnom? Druga generacija trebala je izaći 1991. godine i konkurirati ostalim pick-up modelima. Ovakvi modeli smatrali su se "radnim strojevima" i smatralo se da dizajn pritom uopće nije bitna stavka. To mišljenje nije dijelio tadašnjeg šefa dizajna koji je uvjerio Boba Lutza da se nacrti pošalju nazad. Tako je i bilo: dizajnerski tim s Phillipom Payneom na čelu odlučio je podariti Ram-u neobičan izgled, velike 18-inčne naplatke čime je dobio, kaku su tada tvrdili, mačo izgled. Kada je izašao 1994. godine izgledao je poput koncepta koji je pušten na tržište. Rezultat? Ogroman uspjeh po pitanju prodaje nagnao je i ostale proizvođače da se potrude kod dizajniranja ovakvih modela koji više nisu bili samo radni strojevi, već su trebali i izgledati lijepo...

1997. Mercedes-Benz M-klasa

Mercedes

Posljednja na listi je Mercedesova M-klasa. Model koji je praktički započeo trend luksuznih SUV modela. Mercedes je započeo razvoj modela zajedno sa Mitsubishijem, ali na kraju dogovor nije prošao. Ipak, u Mercedesu su nastavili rad na projektu i tako je 1997. godine izašla prva generacija M-klase. Prvi luksuzni SUV tako je započeo trend koji je danas u sve većem zamahu. Modeli poput novog Mercedesa GLE (nasljednik ML-a), Audija Q7 i BMW-a X5 česti su gosti na cestama, a pridružuju im se i još ekskluzivniji SUV modeli poput Bentayge i Urusa. U svakom slučaju, možemo reći kako je ovaj trend pokrenuo upravo Mercedes s prvom M-klasom još prije 20 godina...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
30. studeni 2024 14:45