SVE O AUTO GUMAMA

PNEUMATICI SU JAKO BITAN FAKTOR TEHNIČKOG PREGLEDA Samo tijekom prošle godine bile su razlog ne prolaska čak 50.000 vozila

 
 Željko Puhovski / CROPIX

Mnogi vlasnici automobila smatraju da za tehnički pregled vozila nije toliko bitno stanje pneumatika, ali iz Centra za vozila Hrvatske poručuju da se upravo na njih obraća posebna pozornost.

Naime, pneumatici su jedina komponenta vozila koja je u dodiru s cestom te ako su neispravni, oni zapravo najviše ugrožavaju sigurnost u prometu.

Tako je u Hrvatskoj samo prošle godine utvrđeno preko 50 tisuća neispravnih vozila zbog lošeg stanja pneumatika koji na tehničkom pregledu nisu zadovoljili.

Prva bitna stavka koju nadzornici u stanici za tehnički pregled provjeravaju je minimalna dubina gaznog sloja. Najmanja dubina gaznog sloja dređena je TWI oznakama, a ako iste ne postoje, najmanja propisana dubina je 1,6 milimetara, neovisno o vrsti pneumatika.

Zatim se provjeravaju dimenzije pneumatika koje moraju odgovarati dimenzijama upisanim u prometnu dozvolu.

Ivan Lacković

No prilikom samog pregleda neće ih pretjerano zanimati nalaze li se na vozilu ljetni ili zimski pneumatici, dokle god oni ispunjavaju ovu dubinu i dok su na istoj osovini pneumatici jednaki po konstrukciji, marki/tipu i ostalim karakteristikama. Sljedeća bitna stavka je opće stanje pneumatika.

Gazni sloj ne smije biti ispucan ili neravnomjerno potrošen. Ispucanost ukazuje na to da bi pneumatik mogao imati znatno lošije performanse u svim vremenskim uvjetima, a neravnomjerna potrošnja ukazuje na neispravnu geometriju kotača.

Neispravna geometrija kotača u pravilu naglašava da površina gaznog sloja nije uoptimalnom dodiru s cestom, što može smanjiti stabilnost vozila i povećati potrošnju goriva i pneumatika. Prilikom tehničkog pregleda pažnja se obraća i na bočnicu pneumatika, koja ne smije biti oštećena, ne smije na sebi imati nikakvih izbočina i ne smije biti ispucana.

Naime, oštećenja mogu nastati snažnim udarcima u neke neravnine na cestama ili ako je pneumatik duže vrijeme vožen s premalim tlakom. Bilo koja oštećenja na bočnici pneumatika mogu biti vrlo opasna jer ukazuju na nepravilno korištenje ili pretjeranu starost, a i stvara se velik rizik od pucanja tijekom vožnje.

Iako starost nije propisana, DOT oznaka nadzornicima može poslužiti prilikom tehničkog pregleda.

Pneumatik koji je star do pet godina, ali nije bilo korišten i pravilno je skladišten, može se smatrati novim te može pružiti dobre performanse.

No svakako se ne preporučuje voziti s pneumaticima starijim od deset godina jer oni s vremenom gube svoja svojstva elastičnosti i prianjanja.

Dimenzije pneumatika moraju biti u skladu s dimenzijama koje definira proizvođač. Osim toga, starost im ne bi trebala prelaziti 10 godina, a dubina šare ne smije biti manja od dubine određene TWI oznakom.

Pregledava se stanje gaznog sloja i bočnica na kojim nisu dopuštena oštećenja, ispucanosti ili pojava bubrenja zbog opasnosti od puknuća pneumatika. Svako odstupanje od gore navedenog za posljedicu ima pad na tehničkom pregledu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. studeni 2024 07:01