ISPUNIO SAN

Mehaničar iz Čakovca u zagrebačkoj Dubravi pronašao kultni američki klasik

Svi već znaju da je naša najsjevernija regija ujedno i centar hrvatske scene ljubitelja i kolekcionara američkih automobila

Dušan Vuk, Oldsmobile Cutlass

 Željko Puhovski/CROPIX

Žalosno je i pomisliti, ali Oldsmobile je danas, dvadeset i jednu godinu nakon gašenja, mnogima ili posve nepoznata ili tek marka za koju su negdje usput čuli, a ne jedan od stožera američke automobilske industrije, što je bila tijekom čitavog dvadesetog stoljeća.

Tvrtka je to koja je prva uvela tekuću vrpcu i masovnu proizvodnju, inovacije koje će nedugo potom Henry Ford usavršiti i proslaviti. U koncernu General Motors nalazila se otprilike u sredini, luksuznija od Chevroleta i Pontiaca, a manje prestižna od Buicka i Cadillaca. Čak ni povezanost s rock’n’rollom ne spašava brend od laganog potonuća u zaborav - pjesma Rocket 88 Jackiea Brenstona iz 1951., nazvana po jednom od modela ove marke, najčešće se smatra prvom rock pjesmom.

image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

Nažalost, kao i u svijetu, tako je ova marka slabo prisutna i na našoj oldtimer i sceni američkih automobila, jer svi žele zvučnije modele poput Chevrolet Corvette i Ford Mustanga. Stoga, kada se pružila prilika da u rubriku uvrstimo Oldsmobile Cutlass Holiday Coupe iz 1966. Dušana Vuka iz Čakovca, nismo mnogo oklijevali, nego smo se odmah zaputili na snimanje.

A ondje smo saznali da Duško, kako ga svi zovu, nema problema pomiriti nepoznato i očigledno, pa pored ovog auta ima i Corvette C4, dok je Mustanga prodao kako bi tim novcem kupio ovaj Cutlass.

image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

U vozačkoj je karijeri, kaže, promijenio već dvjestotinjak automobila, uključujući i tridesetak američkih, poput Trans Amova i Camara. Ne čudi nas, ipak smo u regiji Trash’n’Burna i najizraženije fascinacije američkim autima. Duškova je posebna opsesija muscle car razdoblje, te je odavno želio neki takav primjerak, dakako coupe. Mada ovaj Cutlass u muscle kategoriju upada samo ako je shvatimo u nešto širem smislu, opći dojam uistinu ne razočarava.

Druga se generacija ovog modela radila od 1964. do 1967., a dala je i jedan nedvojben muscle car, rijetku opciju 4-4-2, uz revolucionarni model Toronado s prednjim pogonom najslavniji Oldsmobile 1960-ih. Konkretan primjerak je uvezen u restauriranom stanju iz SAD prije petnaestak godina i vjerojatno je jedini takav kod nas, mada u Osijeku postoji jedna limuzina sa četiri vrata istog godišta.

image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

Prvi se hrvatski vlasnik volio pohvaliti ovim autom na forumima i društvenim mrežama, no vozio ga je vrlo rijetko. Osam godina je stajao u jednoj garaži u zagrebačkoj Dubravi, a onda ga je prije dvije godine Duško, inače kamionski mehaničar, uspio kupiti.

Mada ga od tada stalno malo-pomalo obnavlja i mijenja neke dijelove, nikakvi veći zahvati nisu bili potrebni. Auto je i mehanički i kozmetički odrađen još u Americi, gdje je i iznova lakiran u izvornu nijansu bijele boje. Ni danas ovo, naravno, nije automobil za svaki dan, no redovno se vozi i sudjeluje na susretima.

image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

U vožnji imamo klasični dojam američkog automobila iz zlatnog razdoblja. Mada je ovo tada bio najmanji model Oldsmobilea, za europske je pojmove i dalje golem. Prostora ima napretek, a vidljivost je odlična u svim smjerovima. Zanimljivost je da je ovo bila posljednja godina u kojoj je model na svim kotačima imao bubnjeve, prednji diskovi su uvedeni kao opcija 1967. Iste će godine trobrzinski automatski mjenjač zamijeniti dotadašnji dvobrzinski, no u ovaj je Cutlass u nekom trenutku, još u Americi, ugrađen takav kasniji mjenjač.

image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

Zanimljivo je da je u autu, najvjerojatnije originalni, dosta rijedak 330 V8 motor s ultra visokom kompresijom, koji je zahtijevao specijalna, visokooktanska goriva. Taj je detalj inicijalno bio istaknut na filteru goriva u motornom prostoru, no ovdje je zamjenski filter bez te atraktivne naljepnice. Motor je popularan na tuning sceni i zbog jedinstvene kovane radilice, prikladne za sportske prerade.

Duško, čija su posebna strast, uz američke, i talijanski automobili, priča kako je jako zadovoljan Cutlassom, ali ga je nedavno ipak nakratko stavio u oglasnik, kada mu se ukazala prilika za nabavkom pravog 4-4-2, modela koji je, uz Dodge Challenger i Plymouth Barracudu, na samom vrhu njegove liste želja.

image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

Kaže da bi u slučaju da uspije nabaviti neki od njih morao prodati ovaj auto, zato što mu kći Dora ne dopušta da se umjesto njega riješi Corvette, koju planira voziti kada postane punoljetna. I ona i supruga Milena velika su podrška Dušku i rado s njim idu na susrete.

image

Dušan Vuk, Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

UKRATKO:

- Vizualno možda i najupečatljiviji detalj eksterijera su atraktivni naplaci Boyd Coddington Smoothie 2, djelo poznate kalifornijske radionice za hot rodove, koja se proslavila CadZZilom za Billya Gibbonsa, gitarista benda ZZ Top

- Vanjski je retrovizor bio dodatna oprema, te se naplaćivao pet dolara, a američki vlasnik nije škrtario pa ovaj Cutlass ima čak i suvozački

- Oldsmobile Jetfire Rocket je V8 motor od 330 kubičnih inča, odnosno 5,4 litre, a ovo je inačica s visokom kompresijom, specifična po kovanoj radilici

- Dušan Vuk je imao neke iznimno zanimljive automobile, kao što su Lancia Thema 8.32, Daimler Double Six i Ford Mustang Cobra, a sada uživa u Cutlassu

- O ukusima se ne raspravlja, no ako baš inzistirate da je ova kombinacija bijele karoserije i crvene unutrašnjosti najljepša, nećemo se puno protiviti

- Oprema je, čak bismo mogli reći, za ovu klasu neočekivano bazična, tako da su u Americi naknadno ugrađeni dodatni instrumenti ispod armature zapravo vrlo korisni, mada vizualno bodu oči

- GM je ovu nijansu bijele boje nazivao Provincial White, što je oznaka koju se najčešće koristi za namještaj, pogotovo iz ruralnih dijelova Francuske

- Karoserijska radionica Fisher osnovana je u Detroitu 1908., a 11 godina potom, već kao najveća na svijetu, ušla je u sastav General Motorsa, te postala njihov odjel

- Za razliku od većine oldtimera koje predstavljamo, ovaj ima posve slučajne, redovno mu dodijeljene registarske pločice, bez ikakvog skrivenog značenja

image

Dušan Vuk, Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX
image

Oldsmobile Cutlass

Željko Puhovski/CROPIX

Sadržaj nastao u suradnji s CVH.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. ožujak 2025 15:10