Citroën BX

Na rubu izumiranja: U Varaždinu živi jedan od posljednjih primjeraka nekadašnjeg bestselera

Citroën BX 16 TGS Deana Magića iz Šemovca pored Varaždina jedan je od vrlo malo preživjelih primjeraka

Citroën BX, Dean Magić

 Željko Puhovski/CROPIX

Citroën BX u svoje je vrijeme bio strašan automobil. Udobnošću vožnje, praktičnošću, ponudom prostora i ekonomičnošću dizelskih motora očitavao je lekcije tržišnim konkurentima. Između 1982. i 1994. čak je 2,315.739 primjeraka našlo put do kupaca, ponajviše u Europi.

Nažalost, upravo njegov najnapredniji dio, poznati hidropneumatski ovjes karakterističan za ovu marku, presudio je mnogim rabljenim primjercima. Sustav nije posebno kvarljiv ni problematičan, ali priučeni automehaničari ne znaju ga popraviti, te je pronalazak dobrog majstora često najstresniji dio iskustva vlasništva ili restauracije. To je i razlog zašto je BX, nekada čest i na našim cestama, danas postao rijedak i neuobičajen oldtimer.

Jedan smo primjerak s PV pločicama pronašli u Šemovcu, nedaleko Varaždina.

image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX

Njegov vlasnik Dean Magić od najmanjih je nogu bio opsjednut automobilima, o kojima je učio čitajući Auto klub, kojeg ima više od 900 brojeva. Autići su bili jedine igračke koje je želio, a odrastavši, postao je vozač kamiona. Danas skuplja klasične automobile, u čim izvornijem stanju.

Prva ljubav mu je Volvo serije 7, danas ima 740 i 760, oba nabavljena od prvih vlasnika ili njihovih prijatelja. Pomislili smo kako je to jamačno i poveznica s modelom BX: uradak iz pera legendarnog dizajnera Lamborghinija i drugih superautomobila, Marcella Gandinija, tada zaposlenog kod Bertonea, također je nastao “bez šestara i kutomjera”, još sredinom 1970-ih, prije Citroëna ponuđen je Reliantu i - Volvu!

image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX

No, Dean otklanja takve misli i kaže da mu je zapravo broj veći francuski model CX bio prvi izbor. No, kako nije pronašao dobar primjerak, a ovaj se iznimno zdrav i sačuvan BX 2020. godine pojavio u prodaji u Varaždinu, odlučio se za njega.

Kaže da su ga ponajviše privukli izvornost stanja, zdrav lim i kompletnost, ali i to što je ovo primjerak iz nekadašnje lokalne, slovenske produkcije, sklopljen u Cimosu u Kopru. Ti su modeli za lokalno tržište imali minimalnu razinu opreme, no prvi je vlasnik “odriješio kesu” i naručio ugradnju Philipsovog radija, koji i danas još radi, mada gubi kontakt pa ga se sluša samo povremeno.

image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX

Povijest auta je misterij, zna se da je bio u Raši, te da je dugo stajao, mada s relativno malo kilometara i nikada skinutim zaštitnim plastikama preko stražnjih sjedala. Ako ga tkogod od čitatelja iz Istre prepozna, Dean bi rado stupio u kontakt s ranijim vlasnicima i saznao više o povijesti auta.

Čovjek koji ga je dovezao u Varaždin koristio je BX otprilike godinu dana, zadovoljivši davnašnju želju, no bez dugoročnog interesa za auto nije ulagao u njega. Stoga su nakon dolaska u Magićeve ruke bili potrebni dosta opsežni zahvati, od polugeneralke motora do lakiranja karoserije, neophodni jer je ipak postojalo jedno mjesto načeto korozijom, gdje je, vjerojatno kod prvog vlasnika, reparirana šteta od karambola.

image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX

Proces obnove trajao je otprilike dvije godine, a značajnu pomoć dao je, danas nažalost pokojni, majstor Ivan iz Starigrada kod Koprivnice, koji je ranije radio u Cimosovom servisu. Srećom, preko kolege iz varaždinskog oldtimer kluba, u međuvremenu je došao i do drugog majstora, te se i sprijateljio s njim. Dobro će mu doći ako u budućnosti nabavi još neki klasični Citroën - tijekom snimanja pričao nam je o želji za CX-om, Traction Avantom i BX-om Break/Evasion…

image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX

Kao i za još jednom sjajnom, a na našoj oldtimerskoj sceni slabo zastupljenom markom, Saabom.

Tijekom vožnje u BX-u prisjećamo se kako je to jedan od najudobnijih automobila ikada proizvedenih, ali i saznajemo zanimljive detalje, poput toga da su modeli za jugoslavensko tržište imali metalni poklopac motora, a ne plastični kao na zapadnim tržištima.

Vlasnik zna za još samo nekoliko BX-a u rukama ljubitelja oldtimera kod nas, no slažemo se da ih ipak mora biti dosta više, kako skrivenih po garažama i štagljevima, tako i u vlasništvu ljudi koji još nisu percipirali da je model s protokom vremena postao zanimljiv i sceni ljubitelja klasičnih automobila.

image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX

Svakako očekujemo da još poneki primjerak u dogledno vrijeme i zasluženo, prijeđe u svijet maženih i paženih oldtimera. Pronađete li neki primjerak, provjerite da nije uvezen iz Italije - Gandini je imao i vozio dva BX-a, a ne zna se gdje su završili.

image

Citroën BX, Dean Magić

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX, Dean Magić

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX
image

Citroën BX

Željko Puhovski/CROPIX

UKRATKO

- Na kotačima nedostaju prepoznatljivi, za BX specifični ukrasni naplaci. Vlasnik je s autom dobio jedan set, ali samo dva su poklopca dobra, a dva oguljena, tako da je u potrazi za zamjenskima

- Hidropneumatski ovjes nudi nedostižnu razinu udobnosti, ali znao je biti noćna mora. No, na ovom primjerku sve radi savršeno, mirno se i ravnomjerno diže i spušta

- Klasični je XU benzinac grupacije PSA, ovdje u izvedbi s 1580 ccm i 90 KS, ugrađivan i u niz drugih modela Citroëna i Peugeota između 1982. i 2001.

- Primjerci sklapani u koperskom Cimosu u pravilu su dolazili s najskromnijom razinom opreme (“sve na žgance”), a kod ovoga je prvi kupac jedino doplatio za radio

- Kada je Dean 2020. kupio auto, na satu je imao 106.500 kilometara, a otada je dodano samo još 7000 km. Uglavnom ide na pet-šest skupova oldtimera godišnje

- Ovo je model nakon prvog redizajna, u kojem je unutrašnjost izgubila karakteristično Citroenove detalje poput “satelita” kraj upravljača i brzinomjera s povećalom

- Svi su tepisi u automobilu originalni, iz prve ugradnje, a BX je u Šemovec stigao čak i s nikada skinutim najlonima koji su štitili stražnje sjedalo

- Dean je dao prelakirati automobil u izvornu sivo-srebrnu boju, no stavljena su dva sloja, pa je konačni uradak dobio određeni, neželjeni metalik efekt

Sadržaj nastao u suradnji s CVH.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
08. travanj 2025 15:08