tehnologija

Cestovna signalizacija se razvija: Velik doprinos sigurnosti su ‘ceste koje svjetle noću‘

Kako bi se povećala sigurnost, posebice noću, u nekim se državama počela upotrebljavati posebna tehnika za oznake i linije na kolniku

Cesta, ilustracija

 Profimedia

Posebne trake koje apsorbiraju sunčevu svjetlost po danu, a onda svjetlost otpuštaju noću već su se implementirale i testirale u nekim državama. Hoće li one postati obavezne u svim zemljama?

Takvo rješenje doprinosi većoj sigurnosti vožnje cestama koje imaju slabiju rasvjetu. Posebne trake upotrebljene su prije svega za iscrtavanje linija, ali i posebnih oznaka na kolniku. Cestovna signalizacija, bilo koje vrste, razvija se kako se otkrivaju novi izazovi za održavanje sigurnosti na cesti.

Uvjeti vožnje također utječu na to kako vozači percipiraju znakove. Iako obojene oznake na cesti imaju često reflektirajuće elemente za poboljšanje noćne vidljivosti, njihova učinkovitost nije uvijek poželjna. Zato je australska firma znakovitog imena Tarmac Linemarking razvila posebnu tehniku kako bi linije na cesti uvijek bile dobro vidljive.

Ideja koja bi bila savršeno rješenje i za većinu država EU, pa i kod nas, jer dosta prometnica prolaze kroz zabačene i šumovite dijelove pa bi se tom novom tehnikom povećala sigurnost na takvim područjima.

image

Cesta, ilustracija

Profimedia

Prilikom implementacije ovog sustava na prometnice tvrtka Tarmac prodaje velike role termoplastičnog materijala, koji oponašaju izolacijsku traku. Dakle, na posebna mjesta odnosno linije koje se želi istaknuti lijepi se taj materijal, pa nije potrebno ponovno bojanje svih linija na prometnici.

Država Victoria u Australiji je prva počela raditi na razvoju ove revolucionarne ideje, a znamo kako u toj zemlji ima dugih dionica cesta bez dobre rasvjete. Primjena ovih novih linija stoga je vrlo korisna u Australiji, gdje je uobičajeno da duge dionice nemaju dobru rasvjetu.

Poboljšanja sigurnosti na cestama u tom slučaju su posve jasni, a otkako je predstavljena prije više od dvije godine, nije testirana samo u Australiji. Malezija je također upotrijebila ovu reflektirajuću boju na 245 metara ceste u četvrti Hulu Langat.

U Nizozemskoj su također testirali ovaj materijal na svojim cestama. Problem u cijeloj priči je što su te ljepive trake dosta skupe, stoje ponekad i do 20 puta više nego što bi koštalo da se linije nanovo premažu klasičnom bojom.

Proizvođačka tvrtka ih opisuje kao "izniman proizvod za pješačke i biciklističke staze, ceste, raskrižja i druge primjene." Vrijeme će pokazati hoće li ovaj proizvod stići i implementirati se i na nekim našim prometnicama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
09. ožujak 2025 00:13