pješčani sat?

Misteriozna oznaka: Svi se pitaju što znači ovaj znak na auto gumama, sve do nedavno nije ni postojao

Na bočnim stranicama guma pišu svi podaci koje trebate znati, no pojavile su se i oznake na gaznom sloju nekih guma

Oznaka pješčanog sata

 Auto klub

Često je jezik pneumatika stran vozačima i treba ga znati čitati jer im se uglavnom čini kao hrpa tajnovitih, možda čak i posve besmislenih brojki, slova i simbola smještenih bočno na auto gumi, a posljednjih godina i na gumama obvezne naljepnice nalik onima koje smo viđali na hladnjacima.

Međutim, te brojke i simboli zapravo sadrže sve podatke koje trebamo znati o gumi, odnosno brojne korisne i važne informacije o njihovim karakteristikama koje su informativne i standardne.

image

Pirelli P Zero E

Pirelli

Kako napreduje autoindustrija te briga za okoliš, tako napreduju i gume pa sada pneumatici za električne automobile imaju neke nove oznake, a primjerice odnedavno Pirelli ima novi znak za identifikaciju guma koje sadrže najmanje 50 posto materijala biološkog i recikliranog podrijetla.

Nova oznaka, koja prikazuje dvije strelice u krugu, bit će postavljena na nove proizvode te će jasno sugerirati kupcima o kakvim se gumama radi.

image

Znak pješčanog sata

Auto klub

S druge strane, mnogi se pitaju što znače oznake na samom gaznom sloju gume, kao na nekim Kumho gumama poput cjelogodišnje Solus S4, ili zimske Winter Craft WS71 u obliku pješčanog sata s četiri točkice.

"Stvar" je praktična i korisna: riječ je o stupnjevitom markeru istrošenosti gaznog sloja, a kako će se guma trošiti s prijeđenim kilometrima, točke na pješčanom satu počet će nestajati jedna po jedna jer su različite dubine i kad sve nestanu, vrijeme je za novi set.

image

Znak pješčanog sata

Auto klub

Riječ je o komercijalnoj oznaci konkretnog proizvođača, a kod nekih drugih proizvođača sličnu ulogu imaju i tri oznake na gaznom sloju u obliku sunca, kišnog oblaka i snježne pahulje.

image

Indikator istrošenosti

Auto klub

Ove oznake također služe kao indikator istrošenosti pri čemu je oznaka sunca najdublja, oblaka i kiše malo plića, a pahulje najplića. Prvi će tako nestati simbol snijega što će značiti da više ne vozite po snijegu, kad nestane oblak ni po kiša, a kad nestane i sunce, vrijeme je za izmjenu. Kod Continentala primjerice te su oznake istrošenosti označena slovima D, W, S (dry, wett, snow) ili suho, vlažno, snijeg.

image

Indikator istrošenosti

Continental

Standardna objašnjenja oznaka na gumi na bočnoj stranici

PROMJER KOTAČA Podatak o nužnom promjeru (odnosno visini) naplataka koji odgovaraju gumi izražen u inčima

OMJER VISINE STIJENKE Omjer presjeka gume prema širini, izražen u postocima. Na primjer broj 40 označava da visina gume o kojoj se radi čini 40 posto njezine širine

ŠIRINA Širina gume u milimetrima, mjerena od jednog boka do drugog na najširem

INDEKS OPTEREĆENJA Broj koji pokazuje maksimalnu nosivost gume, najčešće napisan iza promjera, a pri tome, primjerice broj 50 znači da 4 gume mogu ponijeti 190 kg, a broj 90 - 600 kg...

image

Gume, ilustracija

CROPIX

INDEKS BRZINE Slovna oznaka znaka koja naznačuje maksimalnu brzinu za gumu ako je ispravno napuhana i koristi se pod opterećenjem. Nalazi se odmah iza indeksa opterećenja. Primjerice kod gume s oznakom L radi se o brzini od 120 km/h, kod M o 130 km/h i tako po plus 10 za svako sljedeće slovo, redom N, P, Q, R, S, T, U, H, V dok W znači 270, a Y 300 km/h

VRSTA KONSTRUKCIJE Slovna oznaka koja je već pomalo relikt prošlosti, danas se tu uglavnom nalazi slovo R, koje označava da je gumina nosiva tekstilna unutrašnja struktura (karkasa), što je današnji standard koji je sa scene gotovo posve izbacio dijagonalnu gumu i njezinu oznaku D

image

Znak planine

Profimedia

Simbol snježne pahulje

Uz sve znakove i brojeve otisnute na vašim gumama, ako vidite simbol snježne pahulje unutar planine s tri vrha, vaše gume su dobre za ozbiljne zimske uvjete. Evo povijesti i značenja tog čudnog simbola.

Simbol pahulje s planinom s 3 vrha (skraćeno 3PMS) ili M+S nalazi se na gumama koje zadovoljavaju specifične standarde. Označavaju da je guma testirana na ubrzanje na srednje nabijenom snijegu. Kočenje i skretanje ne utječu na testiranje.

Mnogi za gumu s oznakom M+S automatski vjeruju kako je to uvijek zimska guma, neki vjeruju kako je to oznaka za cjelogodišnju gumu.

No, oznaka M+S ne govori nužno o tome jesu li neke gume zimske, ljetne ili cjelogodišnje.

Oznaka M+S dolazi od početnih slova rijeći ‘mud and snow’ (blato i snijeg). Riječ je o specifičnom profilu i obliku i dizajnu šara guma koji je uvijek grublji tako da ako ste mislili da su na vašem auto oznake s tom gumom, ne znači da su nužno zimske, ali većina guma za off-road ima tu oznaku.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. veljača 2025 22:14