"Lithium injections"

Znanstvena fantastika? Kineski znanstvenici otkrili ključ produljenja vijeka trajanja baterije u e-automobilima

Vijek trajanja baterije u električnim vozilima zapravo je jedan od ključnih problema održivosti zelenih automobila

Proizvodnja baterije za električne automobile (ilustracija)

 Profimedia

Električni automobili svakim danom su sve bolji i bolji, doseg im je sve veći, punjenje sve kraće. No i dalje ostaju neki upitnici nad glavama, a mnoga pitanja vezana su uz njihove baterije. Recimo, što je s njihovim recikliranjem jednom kada više ne budu valjane.

Ali još i bitnije pitanje je njihova trajnost. Produljenje vijeka trajanje baterije za e-vozila nešto je oko čega su se mnoge glave znanstvenika zamislile. Skupina znanstvenika sa Sveučilišta Fudan objavili su u časopisu Nature znanstveni rad koji se direktno tiče produljenja vijeka trajanja baterije. Naziv rada je Lithium injections.

image

Baterije, ilustracija

Profimedia

Prvo što treba biti jasno je kako baterije rade. Oni se sastoje od članaka koji se sastoje od pozitivne litijeve elektrode i negativne ugljične elektrode. Prilikom punjenja, litijevi ioni prelaze s negativne elektrode na pozitivnu elektrodu, dok se pri uporabi automobila litijevi ioni vraćaju na negativnu elektrodu.

Poznato još kao ciklus punjenja i pražnjenja, što je mjerilo za trajnost same baterije. Kako se ti ciklusi ponavljaju, isto kao što je slučaj s baterijom u našim pametnim telefonima, ona se degradira do točke kada jedva može pohraniti bilo kakvu energiju i stoga više nije korisna za napajanje automobila. Odnosno, svako punjenje i pražnjenje malo po malo smanjuje vijek trajanja.

image

Solid state baterije

Profimedia

Gubitak kapaciteta je zbog prisutnosti mrtvih naslaga litija, koji su neaktivni litijevi ioni koji više ne mogu djelovati. Upravo tu se nameće rješenje koje su predstavili kineski istraživači. Otkrili su novu molekulu, litijev trifluorometansulfonat (LiSO2CF3), koja može nadoknaditi osiromašene litijeve ione. Njihovo rješenje sastoji se od injekcije koja se primjenjuje na istrošenu ili istrošenu bateriju, pomlađuje je i omogućuje joj ponovno funkcioniranje.

image

Proizvodnja baterije za EV (ilustracija)

Profimedia

Korisnost ovog otkrića je ogromna, jer može produžiti vijek trajanja baterije (daju za primjer komercijalne LiFePO4 grafitne članke, koja je nakon 11.818 ciklusa imala zadržavanje kapaciteta od 96 posto), kao i oživjeti druge koje su već iscrpljene.

Ovo bi, ako se provede u većoj mjeri, moglo dovesti do ciklusa "reanimacije" baterija koji bi stvarao mnogo manje otpada, što bi bilo ekološki prihvatljivije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
20. travanj 2025 10:34