kompakt za poželjeti

Veliki test: BMW 120 vozi se kao po tračnicama, benzinskih 170 KS pruža gomilu užitaka u vožnji

Čak i izgleda privlačno s dugim poklopcem motora, kao da je opet riječ o stražnjem, a ne prednjem pogonu

BMW 120

 BMW AG

Pet godina. Toliko je prošlo od predstavljanja treće do dolaska nove, četvrte generacije BMW-a serije 1. Dvije, dakle, manje od uobičajenih sedam godina. Čemu žurba? Jer, dosad je sve teklo prema planu. Prvu generaciju E87 kontroverznog američkog dizajnera Chrisa Banglea iz 2004. sa stražnjim pogonom, ali i tijesnom stražnjom klupom, nakon sedam godina zamijenila je druga F20. Po istom receptu. Sve se, međutim, promijenilo 2019. s pojavom treće generacije F40, čiji je motor, radi uštede prostora, ugrađen poprečno i pokretao je prednje kotače.

image

BMW 120

Hrvoje Tomić

Na stražnjim je sjedalima konačno bilo dovoljno prostora, ali je izgubljen osjećaj za upravljačem karakterističan za BMW. Freude am Fahren? Ne baš. U jesen prošle godine na tržištu se pojavila četvrta generacija F70, koja je zadržala poprečno ugrađeni motor i prednji pogon, ali je donijela i niz poboljšanja na upravljaču, ovjesu, karoseriji... Čak i novi izgled, puno bliži izvornoj seriji 1 iz 2004. Hoće li to, međutim, biti dovoljno za idućih sedam godina, sve do 2031.?

Jer, serija 1 nadmeće se u drugom najvećem tržišnom segmentu, u kojem je lani kod nas prodano čak 12.050 automobila i gdje visoko deveto mjesto zauzima najozbiljniji suparnik - Audi A3 s prodana 422 primjerka, gotovo dvostruko više od serije 1 sa 250 primjeraka (14. mjesto). Za utjehu, Cupra Leon je tek na 20. mjestu (72 primjerka), a još slabije je plasiran Mercedes A-klase (60 primjeraka, 21. mjesto). Nimalo, dakle, lak zadatak za novu seriju 1.

image

BMW 120

Hrvoje Tomić

S izgledom više ne bi smjelo biti problema, jer zahvaljujući osjetno nižem poklopcu motora više ne podsjeća na svima mrsku seriju 2 Active Tourer. Štoviše, s dugim poklopcem motora, visokom bočnom linijom i kratkim stražnjim prevjesom ponovo podsjeća na prvu generaciju iz 2004., a s rastegnutom prednjom maskom na seriju 8 (zlobnici bi rekli i Kiju Ceed). Sve u svemu, jedan je od najprivlačnijih automobila u klasi, pogotovo s aluminijskim naplacima od 18 cola, detaljima iz M paketa i u 2250 eura vrijednoj boji Frozen Portimao Blau.

Kotrlja se, međutim, i dalje na već poznatoj platformi s prednjim pogonom UKL2, kao i X1, serija 2 Active Tourer i Gran Coupe, te kao Mini Countryman. I to uz na dlaku isti međusovinski razmak od 2,67 metara i jednaku širinu od, za parkiranje još uvijek prihvatljivih 1,80 metara. Narastao je u duljinu za lijepih 4,2 centimetra (4,36 metara), pa je sad dulji od prve generacije Serije 3 (E30) iz 1982., ali i 2,5 centimetara u visinu (1,46 metara). Toliko o teoriji.

image

BMW 120

BMW AG

Za upravljačem je osjećaj sjajan, sjedi se dovoljno nisko, a mjesta za noge ima u izobilju. Nije loše ni straga, gdje se sjedi na sjedalima od poda udaljenima priličnih 27 centimetara, a više od prosjeka ima i mjesta za koljena i glave, osim ako ste viši od 190 centimetara. Škakljivo je samo u prtljažniku, barem kad je riječ o blagohibridnim motorima 120 i 120d, jer baterija oduzima priličnih 80 od ukupno 380 litara, pa preostaje svega 300 litara. Kao u VW Polu ili Opel Corsi. Od te boljke ne pate ostala izdanja serije 1, čak ni osnovni 116 sa 122 KS.

Unutrašnjost je sasvim nova, gotovo da i nema dodirnih točaka s prethodnikom iz 2019. U prvom je planu sad blago zakrivljeni dvostruki zaslon - lijevo instrumentna ploča (26 cm), desno središnji upravljački sustav (27,2 cm) – središnji tunel s joystickom i trokraki upravljač s haptičkim prekidačima za tempomat i multimediju. Kad smo već kod prekidača, postoje još samo osnovni za prozore na vratima, još pet uz mjenjač i roller za podešavanje glasnoće na središnjem tunelu.

image

BMW 120

BMW AG

Temperatura se, primjerice, sad podešava virtualnima pri dnu središnjeg zaslona, što odvlači pažnju u vožnji, isto kao zoomiranje karte za navigaciju dvama prstima, jer nema više ni iDrivea. Šteta. Na trivijalnu instrumentu ploču više nećemo trošiti riječi. S druge strane, na središnjem tunelu sad je polica za naočale, a bežično punjenje doista i puni, a ne grije pametni telefon. Klima-uređaj, tempomat, bežično punjenje i pomoć pri parkiranju su serijski, sve ostalo se u pravilu doplaćuje. Popis dodatne opreme još je dulji nego prije, a odabrati možete i detalje kao što je digitalni Premium paket za streaming glazbe i videa, odnosno gaming ili dodatnu rasvjetu u znak dobrodošlice (Adagio, Vivace i Allegro). Ne čudi stoga što je naš testni automobil bio skuplji čak 14.650 eura.

image

BMW 120

Hrvoje Tomić

Za razliku od 2,0-litrenim četverocilindrašem sa 178 KS (B48) pokretanog prethodnika 120i, novi 120 pokreće 1,5-litreni trocilindraš sa 156 KS (B38), kojem u vožnji podršku daje 20 KS i 55 Nm jak starter-generator ugrađen u sedmerostupanjski mjenjač s dvostrukom spojkom (Magna, ranije Getrag). Istim su mjenjačem sad opremljeni svi motori, uključujući i dizelaša, koji je ranije dolazio isključivo s osmerostupanjskim automatskim mjenjačem s pretvaračem momenta (Aisin). Sveukupno, dakle, 170 KS, što je samo 8 KS manje nego stari četverocilindarski 2.0.

Trocilindraš se prilično lijepo nosi s 1,4 tone teškim bavarskim peterosjedom – do stotke stiže za kratkih 7,5 sekundi, a na Autobahnu bez previše nagovaranja dohvati pristojnih 226 km/h. Još je ljepše što se zahvaljujući podršci elektromotora ni u gradu ne prelazi 7 litara, a u prosjeku zadovoljava sa 6,3 litre, što znači da s jednim spremnikom prevali više od 750 kilometara.

image

BMW 120

BMW AG

Aluminijski trocilindraš bitno je, međutim, lakši od četverocilindraša, a i ugrađen je s radilicom malo ispred prednje osovine, što se itekako osjeti na otvorenoj cesti, pogotovo na zavojima bogatoj najljepšoj njemačkoj panoramskoj cesti Rossfeld. Nije više težak u nosu i u zavoje skreće izravnije, što nije samo posljedica lakšeg motora, nego i na uvijanje otpornije karoserije i nove generacije tzv. frequency-selective amortizera, koji prigušenje automatski prilagođavaju frekvenciji vibracija. I povratnih je informacija na preciznom upravljaču neusporedivo više nego dosad.

image

BMW 120

BMW AG

“Mehanički smo povećali zatur kotača na 20 stupnjeva, jer smo željeli dobiti osjećaj karakterističan za BMW, što nismo mogli ostvariti isključivo promjenama na elektronici,” otkrio je šef razvoja Florian Dietrich. ESP se, kao i obično, isključuje u dva koraka – u prvom dopušta trunak oversteera, a u drugom (uspijete li ga pronaći skrivenog duboko u menijima) je potpuno isključen.

Pritom je i iznenađujuće udoban, unatoč čvrstim oprugama i niskoprofilnim Continentalovim gumama Sport Contact 7 u dimenziji 225/45 R18, barem dok su u pitanju besprijekorne ceste u Njemačkoj i Austriji. Iz mirnoće ga uspijevaju izbaciti samo rijetke udarne rupe. Isto vrijedi za zvuk. Da je riječ o trocilindrašu jasno je čim pokrenete motor, ali je unutrašnjost sjajno zvučno izolirana i trocilindraš mirnije radi od starog četverocilindraša. Neugodno glasan nije čak ni na autobahnu pri više od 200 km/h.

image

BMW 120

BMW AG

Bavarci za blagohibridni 120 sa 170 KS traže umjerenih 35.519 eura, jedva 1000 eura više od VW Golfa i Cupre Leona sa 150 KS, a gotovo 2000 eura manje od jednako jakog Audija A3 i čitavih 10.000 eura manje od donedavno najljućeg suparnika Mercedesa A 200 (163 KS). Pošteno.

Ukratko

Premda je u duljinu narastao samo 4,2 centimetra, na 4,36 metara, najmanji BMW sad izgleda dulje zahvaljujući osjetno nižem poklopcu motora. Kao da je posrijedi ponovo automobil s uzdužno ugrađenim motorom i stražnjim pogonom iz 2004.

Poprečno ugrađeni 1,5-litreni trocilindraš od 156 KS s podrškom elektromotora od 20 KS (ukupno 170 KS), zamijenio je 2,0-litrenog četverocilindraša od 178 KS. Lakši je i mirnije radi, a troši svega 6,3 litre

Za upravljačem se sjedi nisko i opušteno, a prostora za noge ima u izobilju. Unutrašnjost je sasvim nova s blago zakrivljenim dvostrukim zaslonom i prepoznatljivim otvorima ventilacije

Uz isti međuosovinski razmak kao i prethodnik iz 2019., straga je i dalje jednako mjesta za koljena i za glave. Ima ga dovoljno za visoke do 190 centimetara i više nego u VW Golfu

image

BMW 120

Hrvoje Tomić

Bavarci su većinu klasičnih prekidača zamijenili virtualnima, a najvažniji su cijelo vrijeme uz donji rub središnjeg zaslona. Nije najsretnije rješenje, jer u vožnji odvlači pažnju

Trivijalna i banalna digitalna instrumentna ploča najlošiji je detalj novog 120. Šteta, pogotovo što je riječ o proizvođaču poznatom upravo po besprijekornim instrumentima

Baterija krade 80 litara prtljažnika u blagohibridnim 120 i 120d, što znači da je preostalo 300 litara. Ostali motori imaju 380 do 1200 litara

S novim upravljačem i više povratnih informacija, 120 je uvjerljiv na otvorenoj cesti. Na besprijekornim njemačkim prometnicama ujedno je i vrlo udoban, a na autobahnu i tih – čak i iznad 200 km/h

image

BMW 120

BMW AG

Premda se na nedostatak uobičajenih prekidača valja naviknuti, u unutrašnjosti je sve na svom mjestu – od joysticka mjenjača do (upotrebljivog) bežičnog punjača za pametne telefone i rollera za podešavanje glasnoće

Tehnički poodaci

BMW 120

Motor benzinski, turbo, ugrađen poprečno,

e-motor (20 KS/55 Nm)

Cilindri/ventili 3/12

Obujam 1499 ccm

Snaga 115 kW/156 KS pri 4700 o/min

Okr. moment 240 Nm pri 1500 o/min

Sveukupno 170 KS/240 Nm

Pogon prednji

Mjenjač s dvije spojke (7)

Ovjes MacPherson/multilink, spiralne opruge

i amortizeri, stabilizatori

Kočnice vent. disk/vent. disk

Gume 225/45 R18, Conti Sport Contact 7

Dimenzije 436 x 180 x 146 cm

Osovinski razmak 267 cm

Prtljažnik 300-1135 litara

Spremnik goriva 49 litara

Težina/nosivost 1425/565 kg

Krug okretanja 11,7 metara

Jamstvo 2 godine/bez ograničenja

EuroNCAP još nije testiran

Mjerenja

Najveća brzina 226 km/h

0-50 km/h 2,9 sekundi

60-100 km/h 4,3 sekunde

80-120 km/h 5,5 sekundi

Kočenje (100 km/h) 34,3 metra

Potrošnja

Otvorena cesta 5,8 l/100 km

Grad 7,0 l/100 km

Autocesta 6,2 l/100 km

Prosjek 6,3 l/100 km

Serijska oprema - Klima-uređaj • diodna svjetla • el. podesivi, grijani i sklopivi retrovizori • ambijentalna rasvjeta • višenamjenski upravljač • aktivni tempomat • bežično punjenje • senzori za parkiranje + kamera (360 stupnjeva) • aut. paljenje svjetala i brisača • aut. kočenje u nuždi s prepoznavanjem pješaka i biciklista • aut. zadržavanje voznog traka • aut. parkiranje • prepoznavanje umora • aluminijski naplaci (17 cola)...

Doplate TESTNOG MODELA - Aut. dvozonska klima • sportska sjedala • aut. duga svjetla • ručice mjenjača na upravljaču • projekcija na vjetrobran (headup) • grijanje upravljača • hi-fi (Harman/Kardon) • prilagodljivi ovjes • el. podesiva grijana sjedala s memorijom • sportske kočnice • zatamnjena stražnja stakla • alarm • el. poklopac prtljažnika • aluminijski naplaci (18 cola)...

Cijena 35.519 eura

S doplatama 57.800 eura

Svi modeli

116 (122 KS)30.033 €

120 (170 KS)35.519 €

123 xDrive (218 KS)41.760 €

M135 xDrive (300 KS)57.049 €

118d (150 KS)35.223 €

120d (163 KS)37.249 €

Konkurencija

VW Golf 1.5 eTSI (150 KS)34.399 €

Cupra Leon 1.5 eTSI (150 KS)35.424 €

BMW 120 (170 KS)35.519 €

DS 4 (136 KS)35.823 €

Audi A3 35 TFSI (150 KS)37.292 €

Honda Civic 2.0 (184 KS)38.990 €

Mercedes A 200 (163 KS)45.240 €

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
09. travanj 2025 11:36