Stotine kilometara surovog makadama, često i kozjih putova ispresijecanih vododerinama, strmi usponi i još vrtoglaviji spustovi te vjetrom prošarani planinski prijevoji na koje lokalni pastiri dolaze isključivo na konjima, jer drukčije i ne mogu... Takav nas je ambijent dočekao u veličanstvenom gorju Atlas i marokanskim pustopoljinama na kojima je Toyota odlučila pokazati što sve može nova generacija njihovog kultnog terenca Land Cruiser.
Vrlo proračunato. Japanci, naime, ponosni kakvi već jesu, ponovno nisu prezali od izazova, a zgode koje ćemo doživjeti tijekom dvodnevne vožnje po Maroku živo će nas podsjetiti na iskustvo od prije desetak godina, kada smo prethodnu generaciju vozili po bespućima Islanda.
Tada smo bez puno razmišljanja poslani u nabujalu rijeku duboku gotovo metar, i to ne da bismo prešli na drugu stranu, nego na vožnju uzvodno. Vožnja po Atlasu tako nam je samo osvježila pamćenje i ponovno pokazala da je Land Cruiser nezaustavljiv. I ne samo to, uvjerila nas je da je novi japanski terenac mišićave, stamene karoserije rastegnute na 4,93 metra i dizajnirane po uzoru na povijesne modele, po svemu još uvjerljiviji od prethodnika.
Za početak, impresionirala nas je sama izvedba karoserije postavljene na novu platformu GA-F. Kako bi, naime, osigurali maksimalnu krutost podvozja i karoserije visoke čak 1,94 centimetra (dovoljno visoke da na našim autocestama potpadne pod skuplju cestarinu) japanski inženjeri nisu samo izdašno koristili visokočvrsti čelik, nego su za učvršćenja koristili dodatne zavarene dijelove, pa i strukturno ljepilo.
S obzirom na to da je i prethodnik ostavljao dojam kao da je izrađen iz jednog komada, nestvarno zvuči da je torzijska krutost porasla za čak 50 posto.
No, dojam u vožnji upravo je takav - Land Cruiser se još ljepše vozi i poslušniji je u zavojima, kao da nije riječ o gorostasu na kotačima koji na vagi broji gotovo 2,5 tona. Tome, nema sumnje, pomažu i novi električni servo upravljač, koji spremno zauzdava povratne udarce s neravnog asfalta i osigurava izravnije upravljanje pri svim brzinama, kao i uvjerljive kočnice s velikim diskovima sprijeda (340 mm) i straga (335 mm).
Sve to osigurava uvjerljiv nastup na asfaltu, no gotovo zastrašuje što sve Land Cruiser može izvan asfalta.
Land Cruiser je pojam za terensku moć još od predstavljanja 1951., ali je razina tehnologije ugurane u novu generaciju nevjerojatna. Vozaču se sad uz stalni, uvjerljivi pogon 4x4 i unaprijeđen rad središnjeg i stražnjeg diferencijala nudi i mehanizam za otključavanje prednjeg stabilizatora, čime se povećava hod ovjesa i osigurava maksimalno prianjanje i na najizazovnijim terenima.
Također, pri savladavanju ekstremne nizbrdice od velike je pomoći sustav Crawl Control. Tu je na raspolaganju čak pet postavki brzine (od 4 do 30 km/h), nakon čega elektronika samostalno kontrolira okretni moment motora i kočni pritisak, izbjegavajući proklizavanje kotača pri spuštanju niz padinu.
Koliko je Land Cruiser moćan, međutim, najbolje svjedoči što smo za novom elektronikom posegli samo na prigodno osmišljenom off-road poligonu, dok smo surovi kamenjar inače savladavali isključivo na mišiće. Uz podnicu udaljenu od tla čak 23,5 centimetra, napadni kut od 31 i silazni od 22 stupnja, ništa na što smo naišli se nije pokazalo nepremostivom zaprekom.
Makar, moramo priznati, prilikom izbjegavanja oštrih stijena dobro nam je došla pomoć sustava kamera koje nadziru okoliš vozila, pa tako i onaj sprijeda, koji je očima nevidljiv pri većim usponima.
Nije nam se jednom dogodilo da nas pomalo i zatekne kontrast koji u odnosu na surovi okoliš nudi statusna unutrašnjost, prestižne izrade i bogate opreme, u kojoj, kao i kod prethodnika, po želji ima mjesta i za sedam putnika.
U jednom trenutku nalazili smo se usred marokanskog kamenjara, a već u drugom u šminkerskom okruženju, kako ugodno zavaljeni u foteljaška sjedala s izvrsnom bočnom potporom na karti prikazanoj na velikom središnjem zaslonu od 12,3 inča pokušavamo otkriti gdje se točno nalazimo.
Izvrsnim se pokazao i poznati, ali fino dotjerani dizelaš 2.8 D-4D, osnažen na 204 KS i 500 Nm. Snažnog odziva, lijepog linearnog ubrzanja i pitomog zvuka, savršeno se stopio s novom 8-stupanjskim automatikom. I prethodna 6-stupanjska je kao podmazana klizila kroz stupnjeve, no novi mjenjač nevjerojatno precizno drži okretaje motora na optimalnoj razini, što pridonosi vožnji bez napora, ali i potrošnji koja se kreće oko sasvim razumnih 8,5 litara.
Zasad je riječ o jedinom motoru u ponudi (barem u Europi), a sljedeće godine na tržište stiže i njegova blagohibridna izvedba.
UKRATKO:
- U divljinama Maroka pokazalo se da je novi Land Cruiser nezaustavljiv, čak i kad se vozi kozjim putevima. S obzirom na viđeno, skloni smo reći da mu cijena od 92.000 eura čak i nije pretjerana
- Uzdignut od tla čak 23,5 centimetara, Land Cruiser terensku moć prvenstveno crpi iz vrhunskog pogona 4x4 s blokadama srednjeg i stražnjeg diferencijala
- Nova generacija kultnog japanskog terenca nudi iskorak u tehnologiji, no dizajnom i beskompromisnim nastupom na svim mogućim podlogama u sjećanje priziva duh prethodnika
- Prilikom strmoglavog spuštanja niz padinu pomaže novi sustav Crawl Control, kada elektronika samostalno, u pet namjestivih stupnjeva, kontrolira okretni moment motora i kočni pritisak, izbjegavajući proklizavanje kotača
- Novorazvijeni 8-stupanjski automatski mjenjač bolji je od prethodnog, izuzetno je precizan i u svakom trenutku nudi optimalni moment
- Raskošno skrojenu i prostranu unutrašnjost krasi bogata oprema, ali i jednako raskošan prtljažnik. U konfiguraciji s pet sjedala broji 621 litru
- Izbor programa vožnje Multi-Terrain Select dodatna je pomoć u vožnji. Uz Mud, Sand i Rock sad nudi i program Auto, kad rad motora i podvozja automatski prilagođava podlozi
- Izvrsni dizelaš 2.8 D-4D, zasad jedini motor u ponudi, nudi 204 KS i 500 Nm. Uvjerljivo ubrzava, razumno troši, a moćan huk pri ubrzanju podiže razinu adrenalina kod vozača
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....