VREMEPLOV

Ami 6 slavi 60 godina: Legendarni Citroen koji je udobnost i inovativnost ‘Žabe‘ ponudio masama

Dizajneri su prvi put ikad pretočili sve svoje ideje bez uplitanja inženjera i uprave u stil i konačan izgled serijskog automobila
Citroen Ami 6
 Citroen

Nakon što je s timom odjela za dizajn Citroena dizajnirao modele Traction Avant, 2 CV i DS, čuvenom francuskom dizajneru Flaminiju Bertoniju povjeren je i dizajn vozila srednje klase nazvanog Projekt AM. Iz tog je projekta nastao Ami 6, kojeg je Bertoni sam prozvao svojim remek-djelom.

image
Citroen Ami 6
Citroen

Dizajner je prvi put mogao u vozilo pretočiti sve svoje ideje bez uplitanja bilo koga drugoga tko bi nametnuo određeni stil vozila. Odvažio se na vozilo Ami 6 postaviti udubljeno stražnje staklo do kojeg kapi kiše ne dopiru u slučaju lošeg vremena, što također omogućuje da prtljažnik ima velik obujam i standardni način otvaranja te da ostane dovoljno prostora na stražnjim sjedalima, a sve to u smanjenim dimenzijama. vocilindarski motor od 602 ccm bio je isti je kao i kod modela 2 CV "Spačeku".

Po pitanju dizajna i to zašto ga pamtimo podsjećaju posebne linije na prednjem dijelu s umetnutim velikim pravokutnim prednjim svjetlima (prva takva u to doba), poklopac motora koji je u središnjem dijelu bio udubljen, krov u obliku "pagode" i bočne strane naglašene reljefnim linijama. Sve je to dalo Amiju 6 snažnu osobnost, a neki su to nazivali i "baroknim stilom”.

image
Citroen Ami 6
Citroen

No Ami 6 nije donosio iznenađenja samo na estetskoj razini.Inovacije su uvedene i u marketinškom smislu jer se vozilo u oglašivačkim materijalima predstavljalo kao "drugo idealno vozilo za gospođe”.

Unutrašnjost vozila Ami 6 nadahnuta je uređenjem modela DS "Žabe", koje u tom pogledu poslužila kao uzor svim idućim modelima Citroena. Upravljač s jednim krakom, kvake na vratima, komande, pa čak i sjedala – sve podsjeća na vrhunske modele marke. Ovaj je kultni model obilježio šezdesete godine 20. stoljeća svojim upečatljivim udubljenim stražnjim staklom i siluetom nazvanom "Linija Z”.

image
Citroen Ami 6
Citroen

Kad je riječ o voznim svojstvima, svi su hvalili upravljivost i fleksibilnost limuzinske izvedbe za koju su zaslužni poznati ovjesi s modela 2 CV. U skladu s duhom Citroena, Ami 6 je od samih početaka bio autentičan i inovativan automobil. Njegovi obožavatelji bili su posebno oduševljeni izvedbom Club koja je imala četiri prednja svjetla i ukrasne pokrove kotača s bijelim rubovima, koji su u prodaju pušteni u rujnu 1967. godine.

Poznati reklamni slogan za Ami 6 uvijek je bio "najpovoljnija udobna vožnja na svijetu”. Krajem 1964. godine dolazak malog karavana na osnovi AMi 6 bio je bitna prekretnica (nosivost 320 kg), a kojeg su dizajnirali Henri Dargent (pomoćnik Flaminija Bertonija) i Robert Opron (nasljednik Bertonija koji je umro 1964.).

image
Citroen Ami 6
Citroen

Bio je to karavan koji je po prodajnim brojkama prestigao standardnu izvedbu, što je izuzetno rijedak slučaj u povijesti automobilske industrije. Njegov oblik pružao je velik tovarni volumen za tu klasu te jednostavan i praktičan pristup.

image
Citroen Ami 6
Citroen

U ovom svestranom vozilu mogla je ugodno putovati cijela obitelj, ali je moglo poslužiti i u poslovne svrhe, primjerice, za trgovačke putnike ili čak obrtnike. Tako je Ami 6 1966. godine postao omiljeni automobil u Francuskoj. Proizvodnja limuzinske izvedbe završila je u ožujku 1969., šest mjeseci prije nego što je prestala proizvodnja karavana, a nakon njih na scenu je stupilo nešto manje neobično vozilo Ami 8 kojemu je stražnje staklo bilo postavljeno u "pravilnom” smjeru, koji će potom svoje mjesto ustupiti 1978. godine modelu Visa.

image
Citroen Ami 6
Citroen

Citroen Ami 6: zanimljive činjenice

- Naziv Ami 6 dolazi od fonetske mješavine u kojoj se spaja naziv istraživačkog projekta (vozilo AM), riječ miss ("gospođica” na engleskom) i amici ("prijatelj” na talijanskom), što je vjerojatno inspiriralo dizajnera vozila Flaminija Bertonija, koji je podrijetlom bio Talijan.

- Yvonne de Gaulle, supruga generala de Gaullea, vozila je Ami 6. De Gaulle je otvorio tvornicu Citroën u Rennes-La-Janaisu dok je još bila u izgradnji 10. rujna 1960., nešto više od godinu dana prije nego što je tamo započela proizvodnja.

- Citroen je 19. siječnja 1966. organizirao utrku pod nazivom Le Tour de Gaule d'Amisix koja je krenula iz Rennes-La-Janaisa i u kojoj su sudjelovala dva karavana Ami 6 sa serijskom opremom kako bi se pokazala njihova izdržljivost i vozna svojstva.Utrku su završili za 23 sati i 11 minuta pod nadzorom sudskog službenika, a tim je prešao 2077 km uz prosječnu brzinu od 89,6 km/h.

- U lipnju 1963. godine Ami 6 je predstavljen u Sjedinjenim Američkim Državama. Model za izvoz imao je četiri okrugla prednja svjetla i ojačane odbojnike.

- Mjesta proizvodnje: Pariz (Francuska) od 1961. do 1963., Rennes-La-Janais (Francuska) od 1961. do 1969. Citroën je zajedno s vozilom Ami 6 predstavio i potpuno novu tvornicu u pokrajini Bretanji, što je bio prvi slučaj decentralizacije marke iz Pariza. Forest (Belgija) od 1961. do 1969. Catilah (Argentina): proizvodnja karavana Ami 6 do 1971. godine (vozila su se isporučivala u odvojenim dijelovima koji su se sastavljali u tvornici).

- Ukupno je proizvedeno 1.039,384 primjeraka vozila Ami 6: 483.986 limuzina, 551. 880 karavana i 3518 gospodarskih vozila (karavan modela Service s dva sjedala, u izvedbama s ostakljenim i limenim bočnim površinama).

- Na najnovijim modelima Ami 6 intenzitet svjetla brojčanika podešava se malim kotačićem koji upravlja reostatom.

- Danas ćete za ispravnu verziju vozila Ami 6 u dobrom stanju morati izdvojiti najmanje 5000 eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 22:25