
Bilo u Italiji, Španjolskoj ili bivšoj Jugoslaviji, mali automobil iz Fiata bio je veliki uspjeh na mnogim tržištima i u mnogim državama je zasluženo stekao epitet "narodnog auta". Prvi Fiat 600 je debitirao prije 70 godina, a nedavno je Fiat oživio naziv 600 koji sada novi mali SUV koji vizualno podsjeća na model 500.
Prije sedam desetljeća bilo je obrnuto: prvo je predstavljen 330 cm dugačak 600 s četverocilindričnim motorom smještenim straga, a dvije godine kasnije i manji 500 s dva cilindra i sličnim izgledom. Oba su postala popularni na jugu Europe 1960-ih i 1970-ih.
Priča je započela na salonu automobila u Ženevi 10. ožujka 1955. kada je mali automobil ugledao svjetlo dana. S vodeno hlađenim četverocilindričnim motorom straga i samonosivom karoserijom, Fiat 600 također je bio novi tehnički koncept za tvrtku sa sjedištem u Torinu. Njegov kreator je bio inženjer Dante Giacosa koji je dizajnirao praktičan i jeftin automobil. Cijena mu je tada iznosila 590.000 lira što je bilo otprilike na razini cijene VW Bube.
Automobil je bio iznenađujuće prostran za tako mali model, a svojom malom cijenom omogućio je motorizaciju velikog dijela Europe. Prva verzija imala je nosivost od 310 kilograma i dvoja vrata koja su se otvarala u suprotnom smjeru od onog što je danas uobičajeno, a to je omogućilo lakši ulazak u auto.
Motor je bio smješten straga, a pogon na stražnje kotače. Obujam motora je iznosio 633 cm3, a snaga 23 KS, što je bilo sasvim dovoljno za auto koji je težio oko 600 kilograma. Vodeno hlađenje se pokazalo kao prednost u odnosu na neke konkurente poput VW Bube, jer je grijanje zimi radilo efikasnije. Godine 1956. Fiat je predstavio drugu verziju karoserije s rolo krovom kojeg se moglo ukloniti.
Do 1960 je napravljeno gotovo 900.000 primjeraka prve serije, a onda je stigla druga s opsežnim promjenama. Najvažniji je bio motor koji je sada imao obujam od 767 cm3 i 29 KS. Auto je također dobio veća stražnja svjetla, dok su prednji a pokazivači smjera prebačeni ispod prednjih svjetala što je osjetno promijenilo dizajn prednjeg dijela i stvorilo prepoznatljivo lice Fiće koji je obilježio našu povijest kao prvi narodni auto. Fiat 600 je još jednom redizajniran 1965. kada je dobio vrata koja su se otvarala u smjeru vožnje, veći spremnik goriva, veća prednja svjetla i novi logo. Kromirane trake s boka, također su tim redizajnom uklonjene.
U mnogim su državama lokalne verzije Fiata 600 odigrale presudnu ulogu u motorizaciji masa. Najuspješnija je bila ona koja je i nama najpoznatija, Zastava 750 ili Fićo. Nakon što se od 1955. do 1962. U Kragujevcu proizvodila licencna verzija Fiata 600, Fićo se osamostalio i nastala je Zastava 750 koja je na tržištu potrajala sve do 1985. godine. Praizvedeno je oko 900.000 primjeraka. U Španjolskoj je oko 800.000 primjeraka izašlo iz tvornicu u Barceloni između 1957. i 1973. kao Seat 600. Steyr je proizvodio svoju izvedbu u Austriji, a između 1970. i 1982. Fiat Argentina proizveo je oko 160.000 jedinica malog automobila pod nadimkom Fitito u dvije varijante. Proizvodio se po licenci i u Urugvaju, Čileu i Kolumbiji, a a čak je dolazio i iz Njemačke kao Jagst 600 i Jagst 770 nastao u partnerstvu NSU-a i Fiata.
Proizvodnja u Torinu je završila 1969., a do tada je proizvedeno oko 2,7 milijuna Fiata 600. No dodamo li tome i ostale verzije poput Zastave 750, ukupan broj proizvedenih Fiata 600 se penje na oko pet milijuna. I ne, Zastava 750 nije bila posljednja jer još se dugo nakon 1985. proizvodnja nastavila u tvrtki Tofaş u Turskoj. Tamo je Fiat 600 iz tvornice izlazio sve do 1995. godine, te konačno završio svoju karijeru koja je trajala puna četiri desetljeća.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....