MALIŠAN za pamćenje

Fiat 600 slavi 70. rođendan: Iz kultnog talijanskog narodnog automobila ubrzo je nastao i legendarni Fićo

Priča je započela na salonu automobila u Ženevi 10. ožujka 1955. kada je mali automobil ugledao svjetlo dana

Fiat 600

 Fiat Media

Bilo u Italiji, Španjolskoj ili bivšoj Jugoslaviji, mali automobil iz Fiata bio je veliki uspjeh na mnogim tržištima i u mnogim državama je zasluženo stekao epitet "narodnog auta". Prvi Fiat 600 je debitirao prije 70 godina, a nedavno je Fiat oživio naziv 600 koji sada novi mali SUV koji vizualno podsjeća na model 500.

Prije sedam desetljeća bilo je obrnuto: prvo je predstavljen 330 cm dugačak 600 s četverocilindričnim motorom smještenim straga, a dvije godine kasnije i manji 500 s dva cilindra i sličnim izgledom. Oba su postala popularni na jugu Europe 1960-ih i 1970-ih.

image

Fiat 600

Fiat Media

Priča je započela na salonu automobila u Ženevi 10. ožujka 1955. kada je mali automobil ugledao svjetlo dana. S vodeno hlađenim četverocilindričnim motorom straga i samonosivom karoserijom, Fiat 600 također je bio novi tehnički koncept za tvrtku sa sjedištem u Torinu. Njegov kreator je bio inženjer Dante Giacosa koji je dizajnirao praktičan i jeftin automobil. Cijena mu je tada iznosila 590.000 lira što je bilo otprilike na razini cijene VW Bube.

image

Fiat 600

Fiat Media

Automobil je bio iznenađujuće prostran za tako mali model, a svojom malom cijenom omogućio je motorizaciju velikog dijela Europe. Prva verzija imala je nosivost od 310 kilograma i dvoja vrata koja su se otvarala u suprotnom smjeru od onog što je danas uobičajeno, a to je omogućilo lakši ulazak u auto.

image

Fiat 600

Fiat Media

Motor je bio smješten straga, a pogon na stražnje kotače. Obujam motora je iznosio 633 cm3, a snaga 23 KS, što je bilo sasvim dovoljno za auto koji je težio oko 600 kilograma. Vodeno hlađenje se pokazalo kao prednost u odnosu na neke konkurente poput VW Bube, jer je grijanje zimi radilo efikasnije. Godine 1956. Fiat je predstavio drugu verziju karoserije s rolo krovom kojeg se moglo ukloniti.

image

Fiat 600

Fiat Media

Do 1960 je napravljeno gotovo 900.000 primjeraka prve serije, a onda je stigla druga s opsežnim promjenama. Najvažniji je bio motor koji je sada imao obujam od 767 cm3 i 29 KS. Auto je također dobio veća stražnja svjetla, dok su prednji a pokazivači smjera prebačeni ispod prednjih svjetala što je osjetno promijenilo dizajn prednjeg dijela i stvorilo prepoznatljivo lice Fiće koji je obilježio našu povijest kao prvi narodni auto. Fiat 600 je još jednom redizajniran 1965. kada je dobio vrata koja su se otvarala u smjeru vožnje, veći spremnik goriva, veća prednja svjetla i novi logo. Kromirane trake s boka, također su tim redizajnom uklonjene.

image

Zastava 750, "Fićo"

Zastava automobili

U mnogim su državama lokalne verzije Fiata 600 odigrale presudnu ulogu u motorizaciji masa. Najuspješnija je bila ona koja je i nama najpoznatija, Zastava 750 ili Fićo. Nakon što se od 1955. do 1962. U Kragujevcu proizvodila licencna verzija Fiata 600, Fićo se osamostalio i nastala je Zastava 750 koja je na tržištu potrajala sve do 1985. godine. Praizvedeno je oko 900.000 primjeraka. U Španjolskoj je oko 800.000 primjeraka izašlo iz tvornicu u Barceloni između 1957. i 1973. kao Seat 600. Steyr je proizvodio svoju izvedbu u Austriji, a između 1970. i 1982. Fiat Argentina proizveo je oko 160.000 jedinica malog automobila pod nadimkom Fitito u dvije varijante. Proizvodio se po licenci i u Urugvaju, Čileu i Kolumbiji, a a čak je dolazio i iz Njemačke kao Jagst 600 i Jagst 770 nastao u partnerstvu NSU-a i Fiata.

image

Fiat 600

Fiat Media

Proizvodnja u Torinu je završila 1969., a do tada je proizvedeno oko 2,7 milijuna Fiata 600. No dodamo li tome i ostale verzije poput Zastave 750, ukupan broj proizvedenih Fiata 600 se penje na oko pet milijuna. I ne, Zastava 750 nije bila posljednja jer još se dugo nakon 1985. proizvodnja nastavila u tvrtki Tofaş u Turskoj. Tamo je Fiat 600 iz tvornice izlazio sve do 1995. godine, te konačno završio svoju karijeru koja je trajala puna četiri desetljeća.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
04. veljača 2025 17:17