Kompaktni modeli Alfa Romea su kroz većinu svoje povijesti bili posebni po mnogočemu, kako po svojim vrlinama tako i po manama.
A i jednih i drugih je bilo u izobilju. Marka je bila jedan od pionira u kompaktnoj klasi još 1971. godine s Alfasudom, a ono po čemu su vlasnici najbolje zapamtili taj model bila je hrđa.
Slijedio je nesretni model Arna i prvi pravi kompaktni pogodak marke: izuzetno popularna Alfa 33. Nakon njene dvije generacije, marki je trebao poseban automobil s kojim će sve uspješno nastaviti, a ta teška zadaća je zadesila 145 i 146 koji su se pojavili prije 30 godina.
Alfa Romeo 145 (tip 930A) i 146 (tip 930B) bili su dugački 406 i 423 cm te su se tako jako dobro uklapali u kompaktnu klasu.
Model 145 je bio klasičan kompakt s troja vrata, a 146 je bio malo produženi notchback križanac između hatchbacka i limuzine s peterim. Prodavali su se između 1994. i 2000. godine.
Atraktivni dvojac
Razvoj Tipa 930, koji je trebao zamijeniti stari 33 na sve konkurentnijem tržištu kompaktne klase, započeo je 1990. godine. Prvi izdanak projekta, 145 s troja vrata, predstavljen je u travnju 1994. na sajmu automobila u Torinu.
Početak prodaje u Europi planiran je za 9. rujna, ali je odgođen do listopada. U travnju 1992. započeo je rad na drugom modelu, 146 ili Tipo 930B, koji je izveden iz 145. Model 146 predstavljen je na sajmu automobila u Bologni u studenom 1994., a u prodaju je krenuo u svibnju 1995. godine.
Oblik karoserije modela 145 izvorno je djelo Ermanna Cressonija, dugogodišnjeg šefa dizajna Alfa Romea, koji je postao šef tamošnjeg Centro Stile nakon što je Fiat preuzeo Alfa Romeo. Cressoni je već bio odgovoran za dizajn vozila kao što su Alfetta, Giulietta, prvi Alfa Romeo 33 i Alfa 75. Sada, je s modelom 145, Cressoni konačno mogao dizajnirati vozilo sa "stepenicom" u donjem rubu prednjeg prozora na vratima. Cressoni je već želio ovu značajku ugraditi u dizajn Fiata Cinquecenta, ali ona nije implementirana zbog troškova.
Karoserija modela 145 izvorno je dizajnirana za Lanciu Deltu, no kada je uprava vidjela ovaj model, odlučili su da dizajn manje nalikuje na Lanciju, a više na Alfa Romeo. Prednji dio je tada dobio poznati oblik, a ostatak auta detalje tipične za Alfu, a za završni dizajn automobila bile su zadužene dvije osobe koje će kasnije postati prave "megazvijezde" automobilskog dizajna: Chris Bangle za 145 i Walter de Silva za 146.
Osnova je bio Fiat Tipo
Alfa Romeo 145 i 146 temeljili su se na platformi prvog Fiat Tipa. No ona je opsežno modificirana kako bi se omogućilo korištenje uzdužno postavljenih boxer motora. Što se hrđe tiče, inače velike boljke Alfinih modela, Modeli 145 i 146 su bili djelomično pocinčani i stoga su prilično dobro zaštićeni od korozije.
Model 145 je dobio benzinske motore već poznate iz Alfasuda i 33. Bili su to boxer motori s 8 ventila: 1.4 (90 KS) i 1.6 (103 KS). Vrh ponude je bio motor obujma 1,7 litara sa 16 ventila koji je razvijao 129 KS. Nudio se i dizelski motor s turbopunjačem obujma 1,9 litara i najveće snage od 90 KS. Osnovna cijena za Alfu 145 je iznosila oko 25.000 tadašnjih njemačkih maraka, što je značilo da auto nije bio nimalo jeftin.
Model s djetelinom kao uvod u promjenu motora
U rujnu 1995. predstavljen je sportski Alfa Romeo 145 Quadrifoglio Verde kao top model u seriji. Razlike u odnosu na ostale modele bili su bočni pragovi sa zelenim amblemom Quadrifoglio, naplatci od lake legure, sportska sjedala, modificirani instrumenti, kožni upravljač s crvenim šavovima i posebno podešeni sportski ovjes. Motor koji se ovdje koristio je bio prvi alfin Twin Spark motor: dvolitreni redni četverocilindrični motor s dvostrukim svjećicama i maksimalnom snagom od 150 KS.
Twin spark motor u top modelu je bio uvod u potpunu promjenu palete motora koja je uslijedila redizajnom krajem 1996. godine. Legendarni boxer motori zamijenjeni su s rednim četverocilindrašima što je neke obožavatelje Alfe jako rastužilo, a neke razveselilo. Iako su bokser motori bili posebni zbog svojeg zvuka, performansi i relativno niskog težišta nisu bili na glasu kao najpouzdaniji. Osim toga u modelu 145 više nisu postizali očekivane razine performansi i potrošnje goriva zbog osjetno veće mase vozila u odnosu na prethodnike. Dostupna su bila četiri benzinska Twin Spark motora obujma od 1,4 do 2,0 litre. Oni su svi imali 16 ventila i redom razvijali 103, 120, 140 i 150 KS. Dizel u ponudi nije mijenjan.
Tijekom redizajna nisu napravljene gotovo nikakve promjene na karoseriji. U unutrašnjosti, međutim, Alfe su se mnogo više promijenile. Dobile su dvobojnu središnju konzolu s novodizajniranim ventilacijskim kontrolama i okruglim ventilacijskim otvorima. Na upravljač je stigao logo Alfa Romea u boji. Nadalje, traka od tkanine integrirana je u armaturnu ploču, što dodatno uljepšava interijer.
Poboljšana sigurnost i drugi redizajn
Ispod lima, Alfa Romeo 145 je značajno modificiran paralelno s Fiat Tipom kako bi se poboljšala sigurnost u slučaju nezgode. Fiat Tipo postigao je izuzetno loši rezultat na novouvedenom NCAP testu sudara, zbog čega je prednji dio podnice znatno ojačan kako bi se postiglo bolje ponašanje pri sudaru. Sva vozila bazirana na Fiatu također su dobila ove promjene, uključujući Alfa Romeo 145. Iako je poboljšalo sigurnost, ovo ojačanje je značajno povećalo masu praznog vozila što je utjecalo i na vozne osobine.
U listopadu 1998. godine napravljen je još jedan facelift. Vanjske izmjene posebno su koncentrirane na odbojnike, koji su dobili zaobljeniji oblik i dodatne letvice te su u skladu s tadašnjim trendovima potpuno obojeni u boju vozila. Poklopci kotača dobili su logo Alfa Romea u boji.
Redizajnom su modificirani i najsnažniji motori u ponudi. 1.8 Twin Spark je osnažen na 144 KS, dok je najsnažniji motor obujma dvije litre sada razvijao 155 KS. Pred kraj karijere, 1999. godine ove Alfe su dobile i novi dize, 1,9 JTD common rail agregat sa 105 KS. Godine 2000. je stigao nasljednik 147, koji je ubrzo postao veliki hit, pa su 145 i 146 vrlo brzo zabravljeni nakon što su otišli u mirovinu. Ukupno je proizvedeno 221.037 primjeraka modela 145 i 233.295 primjeraka većeg i praktičnijeg 146.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....