USPJEŠAN I OMRAŽEN

Porsche 924 slavi 50 godina: Ovo je povijest bestselera koji je trebao biti Volkswagen

Inženjeri Porscheovog centra za istraživanje i razvoj u Weissachu razvili su ovaj sportski automobil za VW, a onda je odšlo do preokreta

Porsche 924

 Porsche, arhiva

Porsche 924 je jedan od onih modela koji su obilježili povijest a da nisu bili previše cijenjeni. Zapravo to uopće nije trebao biti Porsche, no spletom okolnosti na kraju je završio u ponudi slavnog njemačkog proizvođača sportskih automobila i postao solidan tržišni hit.

Početkom 1972. godine Volkswagen je povjerio inženjerima Porschea u Weissachu da razviju nasljednika VW-Porschea 914, automobila kojeg su zajedno razvili i proizvodili VW i Porsche i koji se nije proslavio na tržištu. Novi projekt je nazvan EA 425.

image

Porsche 914/6

Porsche Media

Za Volkswagen inženjeri Porscheovog centra za istraživanje i razvoj u Weissachu razvili su sportski automobil s 2+2 sjedala. No tada se pojavio problem. VW se našao u financijskim problemima, imali su dugove od 800 milijuna maraka i sve su nade polagali i snage usmjerili na novi Golf. Novi gazda VW-a Toni Schmücker 1974. je ukinuo projekt EA 425 jer je smatrao da uz Scirocco VW ne treba još jedan sportski coupe.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

S druge strane, vozilo je skoro završeno i Porsche se odlučio uskočiti i spasiti EA 425. Imati takav model u ponudi činilo im se kao dobra ideja jer su nakon naftne krize 1973. imali veliku potrebu za početnim modelom. Porsche je otkupio projekt od VW-a i tako je 1975. rođen Porsche 924. Svi su bili zadovoljni. VW se iz svega izvukao bez gubitaka, a a proizvodnja 924 također je osigurala radna mjesta u ugroženoj Audijevoj tvornici u Neckarsulmu.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

Poput velikog Porschea 928 koji je razvijen otprilike u isto vrijeme, 924 je izgrađen u dizajnu s mjenjačem-diferencijalom s motorom smještenim sprijeda i mjenjačem smještenim na pogonskoj stražnjoj osovini. Vodeno hlađeni dvolitreni četverocilindrični redni motor s bregastom osovinom u glavi i K-Jetronic ubrizgavanjem, razvijao je 125 KS pri 5800 o/min i ubrzavao 1080 kg težak automobil s mjesta do 100 km/h za 10,5 sekundi. Zahvaljujući vrlo dobroj aerodinamici, maksimalna brzina je bila 200 km/h.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

Potrošnja goriva 924 bila je od 10 do 12 litara, što se smatralo dobrim rezultatom u to vrijeme. Svoje dobre vozne osobine automobil je mogao zahvaliti dokazanoj Porsche tehnologiji sa stražnjom osovinom s polutračnom polugom i prednjim kotačima obješenim na poprečna ramena s McPherson opružnim podupiračima.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

Porsche 924 je imao vrlo karakterističan izgled zahvaljujući glatkom prednjem dijelu s integriranim odbojnikom, diskretno raspoređenim otvorom za zrak, električnim preklopnim prednjim svjetlima, zakrivljenoj bočnoj liniji i velikim stražnjim staklom koje je ujedno bilo poklopac prtljažnika. Prtljažnik je bio prilično velik za sportski automobil, ali se mogao još više povećati preklapanjem naslona stražnjih sjedala.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

Iako je Porsche pokušao maksimalno poboljšati izgled 924 kada je otkupio projekt, Volkswagenovi geni još uvijek su vidljivi u ranim 924-ima. Primjerice, automobil je imao mršavi dvokraki volan, slabašne ručice na stupu upravljača i neke druge detalje koji su izgledali jeftino.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

No, što se tiče cijene, 924 nikada nije bio jeftin. Godine 1978. koštao je 24.980 maraka, s automatskim mjenjačem još 1500 maraka više. Za usporedbu, jeftina 911-ica koštala je oko 40.000 tadašnjih maraka, ali se podjednako brz Scirocco GTI mogao dobiti za samo 16.780 maraka.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

Tradicionalni kupci su bili vrlo razočarani. Nije im se svidjela ideja s motorom sprijeda ni oblik novog coupea. Čak ni Ferry Porsche nije u potpunosti bio zadovoljan modelom 924. No 924 je donosio solidan novac u blagajnu Porschea, jer je marki doveo mnogo novih kupaca koji nisu marili za tradicionalne vrijednosti marke.

image

Porsche 924

Porsche, arhiva

U studenom 1978. Porsche je predstavio 924 Turbo, model koji ej bio ogroman skok u pogledu motora i voznih performansi. Cjenovno se Turbo, međutim, već približio modelu 911. Njegov motor s turbopunjačem proizvodio je 170 KS uz nepromijenjeni dvolitreni obujam, a ubrzanje od 0 do 100 km/h trajalo je samo 7,8 sekundi, a najveća brzina je iznosila 225 km/h. Gume, ovjes i kočnice prilagođene su mogućnostima ovog mnogo snažnijeg automobila. Izvana se 924 Turbo razlikovao od standardne verzije po dodatnim otvorima za usis zraka iznad odbojnika, otvoru u obliku slova T na haubi za odvod topline i diskretnom spojleru ispod stražnjeg stakla, koji je obični 924 dobio kasnije u sklopu redizajna. Od godine 1981., turbo motor dobio je potpuno elektroničko paljenje ovisno o tlaku prednabijanja, što je povećalo snagu na 177 KS (130 kW) uz istovremeno smanjenje potrošnje goriva.

image

Porsche 924 Carrera GT

Porsche, arhiva

Iz 924 su proizašli i rasni sportski modeli: 924 Carrera GT s intercoolerom i 210 KS 1980., jasno prepoznatljiva po širim branicima i otvoru za zrak na haubi, te 924 Carrera GTS s 245 KS 1981. godine.

image

Porsche 924 Carrera GTS

Porsche, arhiva

Iste godine Porsche je predstavio i mnogo napredniji 944, no 924 je ostao u ponudi sve do do 1988. godine. Tri godine prije kraja proizvodnje, Porsche je u 924 ubacio 2,5-litreni motor modela 944 sa 150 do 158 KS, ovisno o godištu auta. Ta varijanta se zvala 924 S.

image

Porsche 924 S

Porsche, arhiva

Iako ga mnogi nisu voljeli 924 je na kraju ispao pravi prodajni hit za Porsche. Do pojave Cayennea ostat će drugi najprodavaniji Porsche u povijesti nakon modela 911. Prodano je oko 325.000 primjeraka.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
16. travanj 2025 13:31