VREMEPLOV

Porscheu su bila potrebna četiri pokušaja i 50 godina da stvori savršenu limuzinu s četiri vrata

Prvi Porscheov projekt s četiri vrata zapravo se proteže sve do 1950., ali nije dobio Porsche grb već je dobio značku Studebakera

Porsche 989

 YouTube Screenshot

Dok 911 i 718 s dvojim vratima nedvojbeno izazivaju najviše pažnje za njemačkog proizvođača automobila, dvije trećine njihove trenutne ponude modela zapravo ima četiri vrata.

I dok će se tek poneki entuzijast danas sjetiti nekih pokušaja prije Panamere, kao što je 989, priča zapravo seže mnogo dalje u prošlost nego što bi većina očekivala, a novi video iz Big Cara je u potpunosti prikazuje.

Prvi Porscheov projekt s četiri vrata zapravo se proteže sve do 1950., ali umjesto da bude obilježen slavnim grbom Stuttgarta, nosio je značku Studebaker. Z-87, kako ga je nazvao američki proizvođač automobila, temeljio se na produženoj platformi 356 i bio je detaljnija verzija drugog rastegnutog prototipa s dva vrata nazvanog Type 530.

Nažalost, otprilike u to vrijeme Studebaker je bio pretvoren u Packard, pa iako su postojala četiri prototipa Z-87, projekt je na kraju pao u vodu i nikada nije stigao u proizvodnju.

image

Porsche Type 542/Studebaker Z-87

YouTube Screenshot

Porscheov sljedeći pokušaj dogodio se kasnih 1980-ih s prototipom 928 H50, produženom shooting brake verzijom modela 928 s četiri vrata i motorom sprijeda. Ovaj je automobil imao vrata koja se otvaraju u kontra smjeru, a čak je imao i stražnja sjedala s električnim nagibom, kojim je Porsche htio pokazati da je ozbiljan u vezi s putnicima straga.

Međutim, prototip, kojeg je izradila tvrtka American Sunroof Company, imao je veliku grbu mjenjača za pogon na stražnje kotače koji je putnicima na stražnjim sjedalima otežavao kretanje po kabini. Dodatno, njegova lukavo izvedena vrata značila su da nema odgovarajućeg B-stupa, pa stoga nije imao dovoljno strukturalne krutosti da zadovolji Porscheove standarde.

image

Porsche 928 H50

YouTube Screenshot

Nekoliko godina kasnije, nakon promjene menadžmenta, Porsche je odlučio pokušati ponovno s konceptom 989, vjerojatno najbližim Panameri kakvu poznajemo prije nego što je Panamera zapravo postojala. Dizajniran da bude obiteljski sportski automobil s naglaskom na "sportskom automobilu", projekt je uspoređivan s BMW-om M5 tog vremena.

Koncept je koristio V8 iz Audija i vozio je na potpuno novoj platformi, omogućavajući hvatanje stotke za 6 sekundi i najveću brzinu od 274 km/h. Što se tiče stila, unatoč tome što je nastao otprilike u vrijeme 964 911, umjesto toga je usvojio moderniji izgled, utirući put dizajnerskom jeziku kojeg danas povezujemo s 993 911.

image

Porsche 989

YouTube Screenshot

Do 1991., proizvedena su tri modela, ali novaca jednostavno nije bilo. Procijenjeno je da bi Porsche trebao prodati 15.000 989-ica po cijeni 50% višoj od moderne Panamere samo da bi se pokrio, u vrijeme kada su prodavali jedva 2000 komada 928-ica godišnje. Godinu dana kasnije, obećavajući projekt 989 konačno je odbačen.

Posljednji pokušaj dogodio se u obliku kompaktne ekonomične limuzine dizajnirane za kinesko tržište. Nazvan C88, obiteljski automobil imao je malo ili nimalo sportskih namjera (niti je bio označen kao Porsche), a iako je napravljen prototip, nijedan nikada nije pušten u proizvodnju.

image

Porsche C88

YouTube Screenshot

Naposljetku je Cayenne bio taj koji će postati prvi Porsche s četiri vrata 2002. godine, ali onaj bliži lozi svojih prethodnika bila je Panamera, koja je predstavljena 2009. godine. Panamera sada živi u svojoj drugoj generaciji 14 godina kasnije, a dolazi čak i u pravoj karavanskoj verziji. Sada imamo i električni Taycan, kao i njegovu karavansku varijantu Gran Turismo, uz SUV-ove Cayenne i Macan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 19:56