Drvena ljepotica od koje zastaje dah

Evo kako izgleda jedrilica kada je dizajnira arhitekt Frank Gehry!

U suradnji s argentinskom tvrtkom German Frers i poznatim graditeljem brodova Richardom Cohenom, Frank Gehry je u svojoj 86. godini života odlučio zagolicati svijet i struku te upotpuniti svoj bogat opus još jednim remek-djelom – predivnom jedrilicom Foggy. Frank Gehry Owen, poznatiji kao Frank Gehry, američki je arhitekt rodom iz Kanade poznat po brojnim sjajnim arhitektonskim ostvarenjima, poput muzeja Guggenheim u Bilbau u Španjolskoj, Koncertne dvorane Walt Disney u središtu Los Angelesa, Zakladi Louis Vuitton u Parizu u Francuskoj, Muzeju Vitra u Njemačkoj i odnedavno prvom jedrilicom, Foggy. U intervjuu koji je nedavno dao za američki magazin Town and Country Gehry navodi kako mu je oduvijek bila želja projektirati jedrilicu. No, stjecajem okolnosti koje mu nisu išle na ruku prvo nije imao resurse za gradnju brodova, a kasnije, kada ih je napokon dobio, bio je prezauzet gradnjom zgrada. Međutim, prije sedam godina, točnije 2008. godine, Gehry je ozbiljno počeo razmatrati ideju o gradnji broda, što nas ne čudi s obzirom na to da i sam posjeduje jedrilicu Beneteau First 44.7 koju drži u Marini del Rey u Kaliforniji, a na kojoj jedri gotovo svaku nedjelju poslijepodne, često s arhitektom Gregom Lynnom. Kako ideja i želja da projektira jedrilicu nikako nije jenjavala, spomenuo ju je svojem prijatelju nautičaru i graditelju Richardu Cohenu, koji je i sam želio sagraditi veliki trkaći brod. Nakon što su se usuglasili oko ovog zajedničkog projekta, dvojica starih prijatelja cijelu su priču odlučili prezentirati argentinskom arhitektonskom birou German Frers, koji je specijaliziran za projektiranje brodova, a u svojem portfelju ima neke od najelegantnijih brzih jedrilica na svijetu.

Iako je ova grupa entuzijasta na samom početku imala različite ideje oko toga kakav brod žele, na kraju su se složili oko Gehryjeva plana, a to je da brod ima ravnu palubu bez kabine, što je dovelo do predivno zakrivljenog pramca broda. Detalj je to koji će svi ljubitelji jedrilica i jedrenja odmah zamijetiti. Međutim, kada je došao trenutak za odabir materijala kojim će biti obučen trup broda, Gehry i Frers nikako se nisu mogli složiti oko materijala. Frers je predlagao karbonska vlakna kako bi brod bio što brži. Riječ je o laganom i čvrstom materijalu koji se danas najčešće koristi za gradnju brzih brodova namijenjenih za utrke, dok je Gehry htio da trup broda bude presvučen u drvo. Frers je gotovo potonuo od žalosti kada je saznao što Gehry želi, i to ne bez razloga. Drvo je težak materijal i brod namijenjen za utrke gubi svoju funkciju i gotovo je odustao od cijelog projekta. Cijeli je projekt na kraju spasio Cohen koji je 2012. pronašao mogući kompromis. I to izgraditi ne samo dio broda od drva, već cijelu stvar. Naime, kontaktirao je tvrtku Brooklin Boat Yard u Maineu, poznate stolare i inženjere koji su specijalizirali “hladno kalupiranje”. Sigurno se pitate što je to. To je proces koji uključuje “oblačenje” drva oko visokotehnološke jezgre, s čime se dobiva lakše, jače, čvršće i izdržljivije plovilo za razliku od tradicionalnih drvenih brodova.

Za uređenje interijera broda, koji je trebao, po arhitektovu sudu, biti romantičan prostor, pobrinula se njegova kći. Kako srce ovog broda leži u njegovu salonu čiji mekani namještaj uključuje psihodelični šareni tepih i ovčje kože s Novog Zelanda na sofama prostor je u konačnici uređen kombinacijom Austin Powers stila i diskokluba. Sve u svemu, ova vesela družina brod je nakon dosta nesuglasica ipak sagradila i svečano porinula u ocean. Brod je već i testiran, a crna karbonska regatna jedra odvela su ga u pobjedu kojih će vjerojatno biti još jako mnogo. Dečki, sretno, i mi bismo rado ako nas pozovete!:)

Ako vam se svidio ovaj članak, molimo vas da ga podijelite!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
11. ožujak 2025 11:29