
Kuća Oskar, sagrađena ove godine u velikodušnom vrtu koji je izvorno pripadao susjednom dvorcu u južnočeškom selu Kamenná Lhota, dom je arhitekta Jana Žaloudeka i njegove supruge Jolante Trojak, povjesničarke umjetnosti i spisateljice.
Ovaj bračni par dugo je maštao o mjestu gdje bi se mogao povezati s krajolikom te povući u sebe kako bi obnovio fizičku i psihičku snagu. Zamišljajući prostor koji ne samo da poziva na odmor, već služi i kao izvor kreativnosti i inspiracije, Jan i Jolanta kreirali su prostor u slikovitom ruralnom krajoliku, u kojem se i najjednostavnije dnevne rutine pretvaraju u mala, duboka iskustva. Njihova kuća, koja utjelovljuje filozofiju kontemplacije, inspiracije i rekreacije, predstavlja jedinstveni mikrokozmos - skladno utočište za spavanje, čitanje, blagovanje i stvaranje.
Imanje, okruženo kamenim zidom, obogaćeno je ostacima barokne staje i stoljetnim odraslim stablima, dok je sama kuća oblikovana lokalnom topografijom i ograničenjima gradnje na kulturno zaštićenom mjestu. Arhitekt je pažljivo integrirao objekt u krajolik i povijesni kontekst, pazeći da ne zasjeni dvorac i da odiše bezvremenskim karakterom.
PROČITAJTE JOŠ Arhitekt obnovio vikendicu svoje none na Braču
Nadahnuta idejom kapelice - koje nedostaje u selu - nastala je arhitektura koja predstavlja skladan spoj kontrasta: novo i staro, interijer i eksterijer, savršeno i nesavršeno. Projektom je ispoštivan tradicionalni izduženi oblik kuća s dvovodnim krovovima, oslanjajući se na vokabular lokalnih poljoprivrednih zgrada, dok su perforacije na fasadi, koje se nalaze i na obližnjim povijesnim strukturama, postale glavno obilježje kuće. Osim na južnom zabatnom zidu, isti je uzorak perforacija i na drvenim pomičnim sjenilima. Specifične su i niše na svakom pročelju, što je referenca na baroknu morfologiju.
"Ove niše tvore ulazne predvorje i lođe, omogućujući fleksibilno zasjenjenje. Kuća se može potpuno otvoriti krajoliku, povezujući svoje stanare sa svijetom, ili se zatvoriti kako bi se istaknuo njezin meditativni karakter", navodi se u opisu projekta.
I odabirom građevinskog materijala ispoštivan je lokalni karakter okolnih struktura i krajolika. Nosiva konstrukcija se sastoji od izolirane keramičke plohe u kombinaciji s armiranobetonskim elementima. Bijela štukaturirana fasada stapa se s tonom i teksturom susjednih zgrada. Krov je, pak, obložen pečenim keramičkim pločicama, dok su sjenila na otvorima izrađena od bijeljene češke jele i smreke.
Život u kući površine oko 150 kvadrata usko je povezan s prirodnim ciklusima i kretanjem dnevnog svjetla. Iz spavaće sobe i glavnog dnevnog prostora, iz kojeg se nudi panoramski pogled na voćnjak, supružnici mogu promatrati izlazak sunca i mjeseca. Južno pročelje, s perforiranim zabatnim zidom i impresivnim kružnim prozorom, povezuje društveni prostor s dvorištem i ruševinama staje.
"Velikodušni otvori neprimjetno spajaju interijer s eksterijerom, protežući se u drvene terase, bujno zelenilo i hladan zagrljaj povijesnih kamenih zidova", opisuje se.
PROČITAJTE JOŠ U nekadašnjoj tvornici napravili 150 loftova
Zapadno pročelje svojom ulaznom nišom zaklanja kuću od pogleda na selo. Zasvođena niša u sjevernom zabatu donosi svjetlo u spavaću sobu, kupaonicu i pomoćne prostore, odražavajući zaobljene oblike obližnjeg baroknog dvorca.
Prodor sunčeve svjetlosti u interijer može se regulirati tijekom dana korištenjem bijelih sjenila na otvorima. Soba obasjana suncem može se brzo pretvoriti u zatvoreni prostor s očaravajućom igrom svjetla i sjene. U noćnim satima, pak, kuća osvijetljena svojim svjetlećim nišama, sjaji u krajoliku.
Za razliku od bijelog eksterijera, unutrašnjost je topla i "zaobljena". Glavni prostor iznenađuje zasvođenim stropom koji se uzdiže do visine od sedam metara, naglašavajući inspiraciju pronađenu u sakralnoj arhitekturi. Bijeli štukaturni zidovi i veliki prozori s aluminijskim okvirom dodatno naglašavaju eteričan karakter prostora, a tu je još jedan znak crkvene arhitekture - dva metra širok kružni prozor koji probija južni zabat kuće. Središnja je točka interijera, pak, zaobljena drvena kuhinja s otokom od indijskog granita Shivakashi, koji podsjeća na crkveni oltar. To je, kako navodi autor projekta, "središnji dio svih dnevnih rituala".
PROČITAJTE JOŠ Kamena kuća iz 15. stoljeća kod Dubrovnika
U južnom dijelu prostora nalazi se blagovaonica sa stolom i stolicama od hrastovine, nad kojima se nalazi drvena rezbarija Gospe iz 19. stoljeća. Preko puta je prostor za opuštanje s dugačkom sofom s koje se pruža pogled na krajolik i na dvorište s ruševinama staje. Sofa je uokvirena goblenom od neobojene ovčje vune. Uz glavni dnevni dio, u prizemlju se nalazi kupaonica, wc, ostava, te jedna od spavaćih soba.
Sav drveni i kameni namještaj rađen je po mjeri prema nacrtima arhitekta Žaloudeka, što uključuje krevete i ormare od punog drva, klupu od crnog granita u hodniku i odgovarajuće noćne ormariće.
Gornja etaža je koncipirana kao zaseban stan sa spavaćom sobom, kupaonicom i studio prostorom. Za razliku od prizemlja, koje održava otvorenu vezu s vanjskim svijetom, potkrovlje je zatvoren prostor idealan za razmišljanje, čitanje i stvaranje. Mali krovni prozori osvjetljavaju bijelu, kompaktnu "špilju" prožetu nišama i lukovima.
Umjetnost igra značajnu ulogu u životu obitelji, čija se kolekcija proteže od češkog modernizma do suvremenih djela. Njihova ljubav prema umjetnosti isčitava se i iz samog naziva kuće, koji je dobila po kozmopolitskom skladatelju Oskaru Nedbalu, a koji je u susjednom dvorcu skladao svoju operetu Poljska krv.
Komentari
0