GORUĆI PROBLEM

Zašto veliki hotelski lanci izbjegavaju Hrvatsku? ‘Pa vidite koliko nam je godina trebalo da otvorimo hotel na Cresu!‘

hotela Autograph Collection by Marriot na Cresu

 Ustupljena fotografija/Promo
Održana je dvodnevna RE:D konferencija o stanju na tržištu nekretnina, a glavne teme bile su nestabilnost, održivost, značaj novih potrošačkih generacija i neiskorišteni potencijali naše zemlje

- Imamo odličan potencijal, vrlo likvidno tržište, no nema novih projekata pa transakcijski volumen pada - rekao je Predrag Tutić, direktor agencije za promet poslovnim nekretninama Cushman & Wakefield CBS International za Hrvatsku na jednoj od panel rasprava ovogodišnje RE:D konferencije i tako sažeo mogućnosti i izazove s kojima se Hrvatska suočava u svijetu komercijalnih nekretnina.

Nestabilnost tržišta, važnost održivosti, značaj novih potrošačkih generacija i neiskorišteni hrvatski potencijal bile su glavne teme ovogodišnjeg izdanja konferencije, koja se održala od 18. do 20. ožujka u Hilton conference & event centru. Drugo po redu izdanje događaja, koje organizira tvrtka HESA Group u suradnji s Jutarnjim listom i D&D-om, u Zagreb je dovelo preko 60 stručnjaka iz područja komercijalnih nekretnina.

image

RE:D konferencija

Željko Puhovski/Cropix

Serija prezentacija i panel rasprava započela je više nego zanimljivo zahvaljujući uvodnoj riječi Marine Franolić, osnivačice i direktorice HESA Group, koja je rekla kako je tržište trenutno jako nepredvidivo.

- Činjenica je da se situacija na tržištu mijenja iz dana u dan. Ipak, sentiment je prema Hrvatskoj pozitivan jer smo mi relativno malo tržište. Budući da su investicije u nekretnine izrazito dugoročne, treba ih znati planirati, zbog čega smo danas tu - rekla je Franolić i tako najavila početak konferencije, koja je u svom drugom izdanju okupila više od 300 sudionika iz Hrvatske i svijeta.

Teže nego ikada

Stanje nikad veće neizvjesnosti na tržištu potvrdila je i Vedrana Likan, partnerica i direktorica tvrtke Coliiers Hrvatska-Slovenija-BiH.

- Ranije smo znali planirati poslovanje tri do pet godina unaprijed. Uslijed kriza smo to prilagodili na godinu do dvije. Zatim smo tijekom i nakon pandemije koronavirusa planiranje sveli na kvartale, a danas planiramo gotovo iz dana u dana zbog nestabilnih geopolitičkih i ekonomskih okolnosti - dodala je naglasivši kako je Hrvatska u 2024. godini imala puno slobodnog kapitala koji nije iskorišten.

image
Getty Images

Njen kolega Ivan Laljak okupljene je iznenadio informacijom da je tržište uredskih prostora u Zagrebu stabilno, a stopa praznih prostora na rekordno niskoj razini od otprilike dva posto.

-Ono što prijeći još veći razvoj su visoki troškovi zemljišta, komunalni doprinosi, nevoljkost najmoprimaca da sklapaju dugoročne zakupe i rast troškova gradnje - rekao je Laljak i naglasio da Hrvatska doživljava ekspanziju uredskih prostora i van Zagreba, pogotovo na Kukuljanovu te oko Splita i Osijeka, a naglasio je i porast popularnosti retail parkova u Hrvatskoj.

image
Ivana Grgić/Cropix

Panel rasprava pod nazivom “Izgradnja otpornosti na tržištima kapitala” bacila je novo svjetlo na moguće uzroke pada transakcijskog volumena u Hrvatskoj.

- Dok drugi gradovi poput Beča, Ljubljane i Budimpešte imaju projekte, koji u usporedbi sa zagrebačkim izgledaju futuristički, mi se bavimo konstantno istim stvarima, poput parkinga u centru grada i novim rotorima. Imamo odlično likvidno tržište, no fali nam projekata i vizija - rekao je moderator panela Predrag Tutić.

image

Ilustrativna fotografija

Davor Pongračić/Cropix

Ova diskusija zaključila je kako Hrvatska ima mnogo potencijala kada je riječ o poslovnim prostorima, a slovenska investitorica Maja Ostanek Selak istaknula je kako smatra da će u Hrvatskoj uskoro biti puno više prilika za izgradnju takvih projekata jer se radi o tržištu koje je spremno za razvoj.

Nove generacije, novi zahtjevi

Jedno od najiščekivanijih predavanja ovogodišnjeg izdanja RED konferencije zasigurno je bilo ono nizozemskog stručnjaka Harolda Coendersa o razumijevanju kupovnog ponašanja novih generacija. Coenders je sve okupljene zaintrigirao rekavši kako ekonomija doživljaja više nije aktualna, već da generacija Z djeluje kroz ekonomiju pažnje, koju je sve teže dobiti i zadržati.

- Dominantne generacije definiraju trendove. Ako živimo u svijetu u kojem pogledamo na mobitel 100 puta dnevno, a dominantna generacija, odnosno generacija Z ima sveukupni screen time od gotovo 11 godina, znači da ulazimo u novu eru potrošačkih zahtjeva svugdje, pa i u hotelskoj industriji - započeo je svoje predavanje Coenders.

image
Ivo Ravlić/Cropix

Pripadnici generacije Z teže udobnosti, odrastaju u neizvjesnim ekonomskim i geopolitičkom uvjetima pa su više fokusirani na danas, nego na planiranje budućnosti. Aktivizam im je bitniji nego prijašnjim generacijama, a sve to jako utječe na odabir brendova kojima će biti vjerni.

- Privucite pozornost nove generacije potrošača tako što ćete znati što žele. Izgradite imidž svog brenda na onome što je dominantim generacijama najvažnije: udobnost, zdravlje, uživanje, cijena i održivost. Balans između ovih elemenata jedini je način za privlačenje i zadržavanje pažnje, koja postaje krucijalna - rekao je nizozemski stručnjak.

Što s hotelima?

Dirk Bakker, voditelj Hotela za regiju EMEA iz Colliersa, sudionicima konferencije uspio je dodatno približiti svijet hospitalityja, koji postaje sve bitniji zbog rasta prihoda.

- Nakon pandemije koronavirusa, hoteli bilježe porast prihoda pa čitav sektor postaje važan za ulaganje - rekao je Bakker i dodao kako smatra da Hrvatska i dalje nema dovoljno jaku globalnu prepoznatljivost.

image

Ilustrativna fotografija

Getty Images

Ovaj stručnjak kaže kako upravo slaba globalna vidljivost može biti prepreka stranim investitorima kod ulaganja u Hrvatsku. Preporučuje širenje fokusa na regiju Azija-Pacifik, odakle možemo dobiti velik broj novih posjetitelja. No, kao jedan od izazova privlačenja novih turista navodi upravo manjak brendiranih hotela u Hrvatskoj koji, kako kaže, imaju širok doseg potrošača diljem svijeta.

Previše komplikacija

Veliki problem za strane investitore je papirologija, koje je kako su se složili sudionici panel rasprave „Stvaranje vrijednosti u hotelijerstvu - od investicije do operacija“, Nikola Avram i Kristian Šuštar, previše. Avram, osnivač i direktor, Alpha Hotel Management & Valdarke, rekao je kako je od početka planiranja pa do otvorenja hotela Autograph Collection by Marriot na Cresu prošlo punih 18 godina, kao i da takve stvari jako odbijaju strane investitore.

image
Nikola Brboleža/Cropix

Dilek Sezer, viša direktorica za Accor Premium, Midsize i Economy brendove u jugoistočnoj Europi, istaknula je kako međunarodni hotelski brendovi donose vrijednost i destinaciji u kojoj se nalazi te navodi kako Hrvatska ima brojne prednosti, koje treba više istaknuti na svjetskoj razini.

- Kada gosti dođu u obilazak nekog grada, a odsjedaju u brendiranom hotelu u kojemu su već bili u drugoj zemlji, imaju predodžbu o uslugama, sadržajima, znaju što očekivati. Tako se dodaje vrijednost i samoj destinaciji, u koju se nerijetko gosti vraćaju - pojasnila je.

image
Getty Images

No, uz sve benefite koje brendirani hoteli mogu donijeti Hrvatskoj, kao problem se kroz panel ponovno spomenula papirologija i nedovoljna educiranost lokalnih vlasti, koje, kako kaže Šuštar, često žele pomoći investitorima, ali ne znaju kako.

Budućnost Hrvatske

Zaključak jedne od posljednjih panel rasprava prvog dana konferencije pod nazivom “Izgradnja budućnosti – industrijske nekretnine” mogao bi se uzeti i kao zaključak cjelokupne konferencije. Budućnost Hrvatske u industrijskim nekretninama je –svijetla, no pitanje je vremena kada će procvati. Kako su rekli sudionici ove rasprave, nakon ulaska u Schengen i prelaska na euro te zbog dobre infrastrukture, na kojoj se i dalje radi, Hrvatska je dobila još više na prepoznatljivosti kod investitora. Panelisti su procijenili da će za značajniji napredak komercijalnih nekretnina u Hrvatskoj biti potrebno 10 do 15 godina.

Velik potencijal održivog stanovanja

Prva diskusija drugog dana bila je moderirana od strane Roberta Pokrovca, člana Uprave Erste nekretnina naziva „Iznajmljivanje stambenih nekretnina – otvara li se nova prilika na tržištu nekretnina?” koji je izazvao veliku pažnju među sudionicima. Panelisti Ilijana Jelač iz MIDA Grupe, Matej Mostarac, gradonačelnik Kastva i profesor Josip Tica sa Sveučilišta u Zagrebu istaknuli su velik potencijal održivog stanovanja kroz gradnju stambenih nekretnina za dugoročni najam. Profesor Tica je istaknuo da je danas, zbog visokih cijena stanova, u Hrvatskoj prosjek godina kada se osoba seli iz roditeljskog doma 35, zbog ranije nemogućnosti kupovine vlastite nekretnine. U Hrvatskoj je, zbog trenutne porezne politike, neisplativo graditi ovakav oblik stambenih nekretnina no kad bi vlast prepoznala potencijal te promijenila poreznu politiku, mladi ljudi između 18 i 35 godina imali bi mogućnost osamostaliti se mnogo ranije.

image

RE:D konferencija 2025

Željko Puhovski/Cropix

Lea Uroš Gregorec iz hrvatskog ureda Spiller Farmera je sa svojim gostima diskutirala koliko su prodajne lokacije u centru gradova još uvijek atraktivne za ulaganje. Damjan Geber, vlasnik tvrtke Brigada je istaknuo kako dućani trebaju kreirati iskustvo unutar trgovine, a ne samo prodavati proizvod.

image

Ilustrativna fotografija

Darko Tomaš/Cropix

Drugog dana konferencije razgovaralo se i o razvoju retail industrije u Hrvatskoj, oblikovanju i optimizaciji poslovnih zgrada i prostora za potrebe budućih generacija, ali i o važnosti projektnog menadžmenta u razvoju i realizaciji projekata. Konferencija je završila potvrdom mnogobrojnih mogućnosti u investiranju u komercijalne nekretnine, ali i potrebnom dijaloga između javnih tijela i poduzetnika, a ta teza protezala se kroz gotovo sve diskusije.

Također, najavljeno je održavanje prve RE:D konferencije Crna Gora 15.-16. svibnja 2025.godine u Podgorici što ukazuje da postoji potreba za ovakvim formatom u široj regiji.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i HESA grupe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. ožujak 2025 17:04