NEJA MARKICEVIC CROPIX
MEMORABILIJE

Works of heart na platnenoj torbi, notesu ili plakatu: Radove Sanje Iveković ‘nosite‘ sa sobom

Kako bismo se borili za bolji svijet, moramo sačuvati i sjećanje na emancipacijske borbe iz prošlosti, što je još jedan važan aspekt umjetničke prakse Sanje Iveković. Možemo krenuti i sa "znakovima" koje ćemo nositi po svijetu - na primjer preko torbe? Zašto ne?

Kako bismo se borili za bolji svijet, moramo sačuvati i sjećanje na emancipacijske borbe iz prošlosti, što je još jedan važan aspekt umjetničke prakse Sanje Iveković. Možemo krenuti i sa "znakovima" koje ćemo nositi po svijetu - na primjer preko torbe? Zašto ne?

Ako još niste vidjeli jednu od zasigurno najvažnijih izložbi ove godine koje su postavljene u Zagrebu – pravo je vrijeme. Works of Heart (1974. – 2023.) prva je sveobuhvatna muzejska retrospektiva jedne od najvažnijih hrvatskih umjetnica, Sanje Iveković, u njezinu gradu, Zagrebu, u Muzeju suvremene umjetnosti koja je rezultat suradnje Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu i Kunsthallea u Beču, gdje je premijerno prikazana prošle godine. Ovaj izniman opus moći ćete pogledati do 1. studenog ove godine.

image
Press MSU

Nakon obilaska izložbe možete svratiti do MSU shopa i potražiti uspomene na posjet muzeju, ali i poklone kojima ćete razveseliti sebe i svoje prijatelje. Uz vrijedan katalog izložbe, tu je i jedinstvena platnena torba kojom ćete upotpuniti svoj ljetni outfit. U notes možete zapisati važne bilješke, a tu je i plakat koji će podići izgled svakog prostora u kojem boravite. Svi artikli su dostupni i u web shopu.

image
Press MSU

Naime, poput mnogih izložbi Sanje Iveković i izložba Works of Heart nazvana je prema jednom od umjetničinih radova iz 2001. godine. Zanimljiva je priča ovog naziva: Iveković je preuzela naslov sa stranica New York Timesa iz veljače 1994., gdje je uz fotografiju i izvješće o pokolju civila na sarajevskoj tržnici objavljen, prigodom Valentinova, reklamni oglas za ogrlicu s privjeskom u obliku srca.

image
Press MSU

Umjetnica je od ratne fotografije i reklame napravila dva odvojena plakata, uvećavajući i naglašavajući novinsku jukstapoziciju ženskog modela koji reklamira ogrlicu i ranjene žene koja na fotografiji ilustrira izvješće o masakru. Srcolika ogrlica, kao i zatvorene oči žena na obje fotografije, upućuju na jedno moguće tumačenje naslova izložbe, kojim se podcrtava posvećenost umjetnice dekonstrukciji stereotipnih prikaza žena – u ovom slučaju žene kao utjelovljenja emocija i sentimentalnih motiva. Osim što upućuje na stereotipe ženskog odnosa prema svijetu, srce je i metafora za umjetnost shvaćenu kao neku vrstu stroja koji istovremeno reagira na društveno-politički kontekst i proizvodi ga.

image
Press MSU
Linker
28. studeni 2024 04:42