Dugogodišnja kreativna direktorica modne kuće Versace, koja se nedavno povukla s te funkcije, živjela je u sjeni svog brata Giannija Versacea, nakon čije smrti je posrnula u ovisnosti, a 70. rođendan dočekuje zadovoljna jer je uspjela očuvati bratovo naslijeđe.
Pronicljiva modna urednica Anna Wintour jednom je napisala: "Armani odijeva ženu, a Versace ljubavnicu." Nije mogla bolje sažeti modnu filozofiju legendarnog talijanskog brenda pred kojim je novo razdoblje, bez kreativnog vodstva 69-godišnje Donatelle Versace. Modna ikona nedavno je dobila titulu ambasadorice tvrtke jer ju je na mjestu kreativne direktorice zamijenio 42-godišnji Dario Vitale, donedavni direktor dizajna modne kuće Miu Miu. Nasljednik je rodom iz Napulja - što je bitan detalj jer obitelj Versace također potječe s talijanskog juga - i dužnost će preuzeti 1. travnja, najavio je američki vlasnik Versacea, Capri Holdings.
Velika je to promjena poslije 28 godina Donatelline vladavine, vođenja glavne linije Versace (ženske i muške ready-to-wear odjeće, obuće i modnih dodatka) te linije visoke mode Atelier Versace. Tu su još i Versace Jeans Couture (casual linija s naglaskom na premium traper) i Versace Home Collection u čijoj su ponudi luksuzni namještaj, tekstil, posuđe i dekorativni predmeti za dom. Podjednako važan poslovni segment njihova je kolekcija sunčanih i dioptrijskih naočala, kao i linija parfema. Glavnu riječ u svemu vodila je Donatella, premda su joj, u suglasju s vlasnicima Capri Holdingsom, zbog golemog obima posla pomagali dizajneri poput Christophera Kanea, Anthonyja Vaccarella, Jonathana Andersona... Ali, njezina je riječ uvijek bila zadnja, što su mlade snage teško prihvaćale.
Recimo i to da je 1998. Tom Ford, kada je kuća Versace bila u najvećoj krizi i kad su modnim svijetom kružile glasine da će on preuzeti upražnjeno mjesto kreativnog direktora, uvjetovao da Donatella napusti tvrtku. Odbila je, nije bila spremna dijeliti "vlast", a kamoli je ispustiti iz ruku. Drugačije nije mogla funkcionirati: tvrtku je oduvijek doživljavala kao produženi dio obitelji čiji je matrijarh. Poslije tragične Giannijeve smrti 1997. sve se sručilo na njena leđa. Prava nasljednica bila je njena kći, Allegra Versace (ujak joj je oporučno ostavio svoj udio u tvrtki), ali djevojčici je tada bilo tek 11 godina. Trebalo se snaći, opstati, izvući obiteljsku tvrtku iz kreativnog vakuuma, što je preuzela Donatella. Budući da ju je brat godinama dizajnerski oblikovao i usmjeravao, s tim da se kalila kreirajući modne dodatke i liniju za mlade Versus, bila je sve osim početnice u modi. Poslije njegove smrti znala je da mora povući najteži potez: iznova definirati modnu ostavštinu Giannija Versacea i izgraditi svoj stil.
Mnogi su se pitali kako joj je to uspjelo, s obzirom na to da joj je brat bio modni genijalac koji je, slikovito rečeno, mogao baciti tkaninu u zrak i osmisliti haljinu dok ne padne na pod. Kada su je, u ranijem razgovoru za magazin Ssense, upitali kako bi opisala njegovu viziju žene, a kako izgleda njena, rekla je: "Giannijeva idealna žena imala je život koji se sastojao uglavnom od šik koktel zabava. Njezin užitak bio je prekoračiti granice mainstream ukusa i provocirati kitnjastim hedonizmom. Moja Versace žena je multitasker s poslom i obitelji. Uglavnom traži odjeću koja se može nositi između sedam ujutro i sedam navečer - savršeno skrojena, s daškom glamura, ali bez bombastičnosti. Modu koristi kao korzet za svoje samopouzdanje, a ne kao sredstvo provokacije. Sažeto u jednoj rečenici, Versaceova moda postala je realističnija", pojasnila je ikona koja će 2. svibnja proslaviti 70. rođendan.
Baš zato je teško povjerovati u to da bi nakon svega što je činila, njezina veleposlanička uloga mogla biti - počasna. Donatella je poput vrtloga koji ispunjava prostor i preuzima situaciju gdje god se pojavila. Snažna je. Predugo je bila kreativna alfa velikog modnog brenda da bi kao ambasadorica svega što Versace predstavlja njome itko upravljao. Nema sumnje da će jedna od rijetkih žena u svijetu mode, čiji je osobni stil postao globalni modni zaštitni znak, još dugo ostati alfa. Njena ispeglana, plava kosa - koju do danas nije znatno skratila jer prkosi pravilu da žene "određenih godina" imaju kraće frizure - vrlo vitka figura i tamna odjeća - crne majice s obaveznim, vrlo uočljivim, svjetlucavim detaljima - nadilaze modnu poruku. Riječ je o tome da bi stilom i tim svojim licem, s kojim je svašta činila, htjela prkosno poručiti: "Bila sam ovisnica o kozmetičkim zahvatima i kokainu. To se jasno vidi. Imate li problem s tim? Ja nemam." Donatella stoga podsjeća na ženski lik iz talijanske opere: mješavina je mita i sapunice, utjelovljenje obiteljskih trijumfa i tragedija i žena kojoj se divimo.
Nije uvijek bilo tako. Rodila se u gradu Reggio di Calabria, najvećem u Kalabriji, kao jedina kći u obitelji Antonija Versacea, trgovca ugljenom, i krojačice Francesce. U dokumentarcu "Obiteljske veze" francuskog novinara, filmskog kritičara i redatelja Oliviera Nicklausa, nedavno prikazanom na HTV-u, talent Francesce Versace sažet je u rečenicu da su se "sve žene u Kalabriji htjele odijevati u njezinom krojačkom salonu, od supruga gradonačelnika do prijateljica noći". Donatella je odrasla s dvojicom braće, danas 80-godišnjim Santom i Giannijem koji je od nje bio stariji devet godina, s tim da je njena obitelj prije Donatellinog rođenja izgubila dijete: sestra Tina umrla je od tetanusa u dobi od 12 godina. Kada su dizajnericu mnogo godina kasnije, u razgovoru za modni magazin Ssense, pitali je li ikad pomislila da je na njezinu obitelj, zbog dviju tragedija, bačeno prokletstvo, evo što je odgovorila:
"Nisam. Ono što je bilo nepodnošljivo bila je određena vrsta poruka koje sam primala godinama nakon Giannijeva ubojstva. Ljudi koji su tvrdili da su vidovnjaci nudili su usluge razgovora s mrtvim bratom uz broj svog tekućeg računa. Drugi su pisali da je ono što mu se dogodilo ispravno jer Bog homoseksualce kažnjava smrću... Dotad nisam shvaćala koliko je luđaka oko nas. Prijeteća pisma predala sam policiji, a svojoj djeci nisam dopuštala da idu u školu bez pratnje."
Poznato je da prirodno tamnu kosu boji u plavo od tinejdžerske dobi zbog Giannijeve estetske vizije: idol mu je bila plavokosa Nicoletta Strambelli, pjevačica čije je scensko ime bilo Patty Pravo, a kasnije mu je muza postala Donatella. Često je boravio u majčinom salonu, pa je sestru odijevao poput lutke. Vodio ju je u kasnonoćne izlaske, postala mu je najbolja prijateljica, njoj je prvoj povjerio da je gay.
"Šivao mi je cool kožne minice, vodio me u diskoteke i ponašao se prema meni kao prema ženi. Voljela sam njegovu ludost i osjećala sam zavidne poglede djevojaka kad god bismo kasno navečer išli na rock koncert. Bilo je to najsretnije razdoblje u mom životu... Mislila sam da će mi cijeli život biti takav", rekla je jednom prilikom.
Za razliku od ozbiljnog i odgovornog Santa, čije su ocjene u školi bile besprijekorne, te marljive, vrlo dobre Donatelle, Gianni se jedva provlačio. Santo je diplomirao ekonomiju na Sveučilištu u Messini i otvorio svoj računovodstveni ured u rodnom gradu, a Donatella je studirala književnost u Firenzi.
"Bila sam vrlo dobra studentica pa su mi profesori predložili da nastavim karijeru na fakultetu... ali mi je Gianni rekao da bih trebala raditi s njim. Bio je autodidakt koji je kreirao za druge. Pokazao mi je svaki svoj dizajn i htio je znati što bih napravila drugačije. Do svoje 22. godine bila sam spremna. Prekinula sam studij i otada sam mu bila desna i lijeva ruka", ispričala je Donatella.
Gianni je s bratom Santom osnovao 1978., u Milanu, modnu kuću Versace: starijem bratu povjerio je financije, a sve ostalo vodio je Gianni. Imali su svaki po četrdeset posto udjela u tvrtki, no Donatella je bila ta koja se 1982., kad je posao dobrano krenuo, dosjetila otići na dražbu za prostor kakav im je trebao, palaču u Via Gesù 12 u Milanu - koja će postati sjedište Versacea i glavni show room. Mudro se cjenkala i na kraju dala pobjedničku ponudu premda je tada posjedovala tek 20 posto obiteljske tvrtke. Te iste godine Versace je pokrenuo liniju za nakit, kućne dodatke, namještaj i porculan, a godinu ranije lansiran je prvi parfem za žene.
Brzo se proslavio jer je već u svojim ranim kolekcijama pokazao nevjerojatan smisao za uzorke i boje. Bio je poseban i po tome što je na početku karijere patentirao metalik tkaninu, nalik na finu, neprozirnu metalnu mrežicu koja se lako oblikovala u odjeću. Volio je raditi s kožom, među prvima ju je ukrasio uočljivim dodacima, zakovicama u obliku loga svoje modne kuće - glave Meduze - jer asocira na grčku mitologiju koju je obožavao. Taj detalj u priči o modnom usponu obitelji Versace izazvao je početkom 90-ih poprilične kontroverze. Isti simbol, navodno, ima i kalabrijska mafija ‘Ndrangheta. ali u drugačijem, zastrašujućem kontekstu koji se odnosi na cinkaroše.
Kako bilo, modna verzija Meduze Giannija Versacea postala je globalni hit, simbol ultimativnog luksuza, hedonizma i vrhunske kvalitete. Krasila je sve što bi osmislio, od baroknog printa na odjeći do ukrasnih detalja za dom i keramičkih pločica. Gianni je 1989. počeo osvajati parišku visoku modu linijom Atelier Versace i stekao status ravnopravan dizajnerima poput Yves Saint Laurenta i Karla Lagerfelda, ali na svoj način.
Proslavio se i zbog suradnji s filmskim zvijezdama, pjevačima, aristokratima, odijevao je Carolinu od Monaca (kada bi "varala" Chanel s Versaceom), pa čak i princezu Dianu. Njegovo tajno oružje i inicijator osvajanja zvijezda - čiji je utjecaj bio toliki da se nije mogao kupiti novcem - bila je Donatella. Za razliku od Giannija koji je radije ostajao kod kuće sa svojim trinaest godina mlađim partnerom Antonijem D‘Amicom, ona je obožavala izlaziti. Partijala je uzduž i poprijeko globusa i nakon što se 1983. udala za sedam godina starijeg američkog manekena Paula Becka. Već je tada bila izvanredna ambasadorica obiteljskog modnog brenda privlačeći u svoju "orbitu" slavne poput magneta: njene zabave u Milanu, u obiteljskoj vili u Miamiju te u Los Angelesu bile su legendarne i okupljale su najveća imena zabavljačke industrije.
Unatoč čestom noćnom izbivanju, činilo da je njen brak s povučenim manekenom skladan: kći Allegru dobili su 1986., a tri godine kasnije na svijet je došao i sin Daniel. Donatellin brat Gianni djecu je zavolio kao vlastitu, posebno Allegru - bila mu je mezimica otkako ju je prvi put, kao tek rođenu bebu, uzeo u naručje.
Budući da je u sestri vidio partnericu u dizajniranju čije je vještine češće kudio, rijetko hvalio, ali ju je sve više trebao - nije dugo ostajala s djecom na rodiljnom dopustu. Bila mu je produžena ruka, osoba od najvećeg povjerenja, s kojom se najviše svađao, ali koja mu je bila i najvažnija inspiracija. Tu je bio i samozatajni Santo, koji je vrlo vješto vodio financije i svima omogućavao život na vrlo visokoj nozi, no brat i sestra rijetko su mu iskazivali zahvalnost.
Gianniju su najviše trebale Donatelline društvene vještine jer su se itekako isplatile: osmislila je reklamne kampanje za Versace čije su zvijezde bile njena prijateljica Madonna, pop pjevačica Christina Aguilera, holivudska glumica Demi Moore... Nisu bile besplatne, ali činjenica da su pristale bila je velika stvar: kuća Versace među prvima je potkraj 80-ih i početkom 90-ih počela s takvim oblikom suradnje. Priča se da je baš Donatella 1995. "slomila" Sylvestera Stallonea da s Claudijom Schiffer sudjeluje u kampanji za Versace. On je bio Adam, a ona Eva: umjesto smokvinih listova, na strateškim mjestima imali su tanjure s prepoznatljivim logom.
Dodajmo i to da je na sestrin poticaj Gianni Versace na svojoj reviji u ožujku 1991. angažirao iste manekenke kao i George Michael nešto ranije u legendarnom spotu za pjesmu "Freedom": Lindu Evangelistu, Cindy Crawford, Christy Turlington i Naomi Campbell. Prošle su zagrljene pistom u Milanu u haljinama njihove modne kuće žarkih boja, pjevušeći pjesmu "Freedom" - što je kući i manekenkama donijelo nevjerojatan publicitet. Brat i sestra postali su 90-ih godina ultimativne zvijezde izvan modnih pista. Gianni je rjeđe pojavljivao jer se više volio igrati u vrtu sa svojim irskim seterom ili čitati, ali Donatellu nije trebalo dvaput pozivati na party. Pokazalo se da takav životni stil ima drugu stranu medalje, ovisnost.
Moda i "bijelo" nekako su oduvijek išli ruku pod ruku pa je malo koga iznenadilo to da i Giannijeva moćna sestra "šmrče" kokain. Vjerojatno je to bio razlog zbog kojeg se 2000. godine razvela od samozatajnog, trpeljivog supruga koji, čini se, nije mogao dovijeka dijeliti život s ovisnicom, ništa je ne pitati, micati joj se s puta kad je bila mamurna i loše volje, koliko god taj život bio udoban i financijski isplativ. Djeca su ostala živjeti s njom: njen brat okrenuo bi svemir naglavačke da je Paul Beck samo pomislio zatražiti puno skrbništvo nad Allegrom i Danielom zbog sestrine ovisnosti.
Njen drugi, ne manje ozbiljan problem, bili su kozmetički zahvati. Vjeruje se da je koristila manje uočljive tretmane za pomlađivanje od sredine 90-ih. Najuočljivija promjena u izgledu Donatelle Versace dogodila se kasnih 90-ih i početkom 2000-tih: lice joj je ostavljalo dojam kao da je "zaleđeno", koža kao da je ogrubjela, nos joj postao tanji, a usne punije, što ukazuje na navodnu rinoplastiku i hijaluronske filere. Počela je previše revno nanositi sredstva za samotamnjenje, pa joj se boja puti u javnosti drastično mijenjala. Nekada je bila vrlo privlačna. Odgovor na pitanje zašto si je to napravila mogao bi biti taj da je ženama iznimno teško dostojanstveno starjeti u svijetu mode, gdje je sve podređeno mladosti i ljepoti. Zato ne čudi ni činjenica da se njena kći Allegra, koja je s 18 godina naslijedila 70 posto tvrtke i koja je odrastala okružena supermodelima, dugo borila s anoreksijom.
Kada je svijet 15. srpnja 1997. obišla vijest da je Giannija Versacea ispred obiteljske vile u Miamiju ubio Andrew Cunanan, serijski ubojica koji je dugo bio na popisu FBI-a najtraženijih, sve je na trenutak stalo.
Zavladali su šok i nevjerica. Tog jutra dizajner, koji se od 1996. oporavljao od raka lijevog uha, zbog čega se bio povukao iz javnosti dok je Donatella vodila modnu kuću, otišao je kupiti novine. Dok je otključavao vrata svoje vile, prišao mu je ubojica i ispalio u njega dva metka: dizajner je pao na stepenice i preminuo ubrzo nakon dolaska hitne pomoći.
"Bila sam u Rimu sa svoje dvoje djece i pripremala modnu reviju na Španjolskom trgu. Odjednom je moj brat Santo povikao: Gianni je imao nesreću! Dobila sam telefonski broj bolnice u Miamiju, a kad sam došla do glavnog liječnika, glas na telefonu je rekao: Jako mi je žao, vaš brat je umro prije tri minute", ispričala je u intervjuu magazinu Ssense.
Pojurila je u hotel, svojoj djeci. S dadiljom je tog jutra dogovorila da će gledati crtane filmove na televiziji. "Kad sam nekoliko minuta kasnije uletjela u njihovu sobu, bili su u šoku. Crtić je bio prekinut zbog izvanrednog emitiranja. Vidjeli su ujaka kako leži u krvi. Svaki život sadrži događaj koji sve redefinira. Ubojstvo moga brata bio je taj događaj za moju djecu i mene", ispričala je dizajnerica.
Kada je stigla u Miami, odvezla se do obiteljske vile na Ocean Driveu, gdje ju je čekala Madonna. Nikada neće zaboraviti kako ju je pokušavala utješiti tijekom mračnih sati. "Posvuda po kući bilo je agenata FBI-a. Ispitivali su svakog od nas i otvarali sve ladice, noćna mora. Moj brat je upravo ubijen, a prema nama su postupali kao prema osumnjičenima. Ali to je vjerojatno ono što agenti FBI-a moraju činiti", ispričala je Donatella. Kad se vratila u Milano, očekivalo se da se pribere, preuzme kormilo i spriječi prelazak kompanije Versace u tuđe ruke, koliko god novca nudili. Trudila se ispuniti očekivanja i pritom još više tonula u ovisnost o kokainu. Kad je 2004. priredila proslavu 18. rođendana svoje kćeri, prijatelj Elton John odveo ju je u stranu i rekao joj da je u zračnoj luci čeka mlažnjak spreman je odvesti u Meadows Premier centar za odvikavanje od droga u Arizoni.
"Odvratila sam nešto glupo, u stilu: Ići ću tamo samo ako ima nemasne hrane. Želim škampe i ribu na žaru. Bez ulja, bez soli. Nekoliko minuta kasnije večernju haljinu i dijamante zamijenila sam trenirkom i otišla do zračne luke", ispričala je dizajnerica.
Kada se vratila, bila je "čista". Ponovno osmišljavanje stila Versace bilo je mukotrpno i dugo: prve revije bile su loše, poznati su dolazili samo zato da je podrže, da ne potone. A onda je Donatella progovorila vlastitim modnim jezikom. Prestala se truditi "zamijeniti" Giannija. Da je na pravom kreativnom putu, pokazala je "ona" haljina Jennifer Lopez na dodjeli Grammyja 2000. Dizajnirala ju je bez Giannija: posve njena zelena kreacija srušila je internet, Google je zbog te haljine smjesta uveo fotografije u svoju pretragu - jer je cijeli svijet htio online vidjeti kako izgleda - a ostalo je legenda. Dodajmo samo to da je Donatella u dogovoru s kćeri Allegrom 2019. obiteljsku modnu kuću prodala grupi Capri Holdings za 2,12 milijardi dolara (iza nje stoje Michael Kors i Jimmyjem Choo). Isplatila je brata, osigurala je sina i dogovorila se da će ostati kreativna direktorica. Savršen "deal" trajao je donedavno, kada je ta nevjerojatna žena morala prihvatiti da se Versace mora razvijati dalje, bez nje, koliko god joj značilo.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....