PREDSJEDNIK UPRAVE MLINARA

Mato Škojo: Za Mlinar je Europa postala pretijesna

Svjesni smo da nas mjerkaju neki regionalni ili svjetski igrači, ali mi imamo svoje planove
 Neja Markičević/CROPIX

Predsjednik Uprave Mlinara Mato Škojo može biti zadovoljan. Otvorenje prve prodavanice u Münchenu prije petnaestak dana ne samo da je ulazak Mlinara na novo, treće inozemno tržište nego i ozbiljan iskorak u zapadnu Europu. Osim toga, Mlinar je i u 2014. godini nastavio rast. Prihodi su dosegnuli 381,2 milijuna kuna. Riječ je o rastu od 43 milijuna kuna ili 12,7 posto. Neto dobit od 45,2 milijuna kuna veća je 150 posto. Prihodi su to samo Mlinara d.d., bez osječkog dijela pekarstva. Ukupni podaci o poslovanju biti će objavljeni u lipnju. U cijelom sustavu trenutno je 1700 zaposlenih. U Hrvatskoj je 160 prodavaonica, sedam u Mađarskoj, 24 u Sloveniji.

Kakve su prve reakcije na Mlinar u Münchenu?

- Građani Münchena i turisti u gradskom središtu jako vole burek iz Hrvatske. To je zaključak koji se nametnuo nakon prvih desetak dana rada naše nove prodavaonice na Marienplatzu. Prije otvaranja mjesecima smo proučavali ponudu konkurencije u okolici, nadzirali glavne pješačke pravce i te podatke uključivali u kontekst prethodno istraženih navika i očekivanja lokalnih kupaca. Rezultat je prodavaonica u koju tijekom cijelog dana ulaze kupci. I jako dobro reagiraju na cijeli naš asortiman.

Zašto ste za daljnje širenje odabrali upravo Njemačku?

- Zato što nam je to u ovoj fazi razvoja i širenja najveći izazov. Zemlja s više od 85 milijuna stanovnika i jedna od najvećih gospodarskih sila s dobro uređenim tržištem pokazala se kao logičan odabir za nove projekte u maloprodaji koju nastojimo slijediti i brzim potezima u veleprodajnom plasmanu.

Nakon što smo u Hrvatskoj razvili maloprodajni sustav, a potom s manjim, ali respektabilnim mrežama u Sloveniji i Mađarskoj dočekali priključenje Hrvatske Europskoj uniji, Njemačka se naprosto otvorila kao zemlja ogromnih potencijala. Ona je i turistička sila, a naš je asortiman izuzetno prilagodljiv očekivanjima i budžetima cijelih rijeka turista koje kolaju njemačkim gradovima.

Koliko ste investirali u izlazak na to tržište?

- Dosadašnje aktivnosti u Njemačkoj stoje nas nešto više od četiri milijuna kuna. No, to je tek početak investicije. I nije riječ samo o troškovima otvaranja jedne prodavaonice.

Kako ste financirali to širenje?

- Za sada projekt uglavnom financiramo vlastitim sredstvima, ali u pripremi su i kreditni aranžmani kojima ćemo ga u određenoj fazi još ojačati.

To je tržište s dobrom kupovnom moći, ali i žestokom konkurencijom. Koji su izazovi na zahtjevnom tržištu kakvo je Njemačka?

- Baš ti koje spominjete: visoka kupovna moć i vrhunska konkurencija. To su ključni izazovi svih naših razmišljanja o strategiji ekspanzije. Drugim riječima, ako želiš kupce koji mogu platiti kvalitetu na kojoj inzistiraš, onda moraš biti spreman na činjenicu da se u istom tom dvorištu već nalaze etablirani proizvođači koji to već imaju. Mi smo ovaj posao apsolvirali na tri različita tržišta i mislimo da je to dovoljna priprema za utakmicu u Njemačkoj. Brojne specifičnosti koje su nam se događale u probijanju tržišta u Hrvatskoj, Sloveniji i Mađarskoj zapravo su ispale ozbiljna priprema kompanije na sve što traže njemački kupci. I upravo to je najvažnija nova vrijednost u Mlinaru - što smo naučili da svako novo tržište ima specifičnosti. U svaku novu ekspanziju ulazimo smireno, istodobno očekujući da neće biti jednostavno. Za sada sve rješavamo.

Koliko prodajnih mjesta dugoročno planirate otvoriti u Njemačkoj i kolike prihode očekujete?

- Donošenjem odluke o investiciji u Njemačkoj planirali smo do kraja ove godine otvoriti šest maloprodajnih objekata. Za sada se držimo tog plana i intenzivirali smo aktivnosti na njegovu ostvarenju.

A dugoročno?

- Naš master plan za Njemačku razrađen je za razdoblje od šest godina. Predviđa da ćemo do kraja 2020. tamo imati mrežu od oko 150 pekarnica. Što se tiče prihoda, o tome ćemo vas izvijestiti čim budemo imali relevantne podatke.

Jeste li zadovoljni poslovanjem u 2014. godini?

- Zadovoljni smo. Sve je u okviru planova koje smo si postavili prethodnih godina. Imamo kontinuitet dobrog upravljanja i menadžerske odgovornosti prema ostvarenju planiranih obveza. Trenutno nam jako na ruku ide potpuna automatizacija i optimizacija proizvodnje. I to je, međutim, bilo planirano kada smo investirali u najsuvremeniju pekarsku tehnologiju. Znali smo da je to jedini ispravan oslonac za sve što smo s Mlinarom namjeravali učiniti.

Prije šest mjeseci otvorili ste tvornicu bureka u Osijeku. Na koja sva tržišta izvozite hrvatski burek?

- Tvornica radi kako je planirano. Riječ je doista o jednoj od najsuvremenijih tvornica bureka u svijetu. Ona je i naš svojevrsni proizvodni showroom, u kojem se sve zahtjevniji veleprodajni kupci i partneri iz cijelog svijeta mogu izravno uvjeriti u uvjete proizvodnje i kvalitetu koju im jamčimo isporučivati. Burek se proizvodi u gotovo idealnim industrijskim uvjetima. Trenutno izvozimo na mnoga tržišta, posebno ističem Australiju, Kuvajt, Švedsku, Englesku, Dubai… Prodajni rezultati su u gotovo svim zemljama viši od očekivanih.

Podravka vam je ušla u biznis preuzimanjem Žita, a zna se da imaju potencijal za akvizicije. Biste li prodali Mlinar Podravki ili nekom drugom da dobijete takvu ponudu?

- Tvrtka s ovako ozbiljnim poslovnim rezultatima kao što je Mlinar vjerojatno može biti predmet želja nekih regionalnih ili svjetskih igrača. Toga smo potpuno svjesni.

Ovo je ogroman i izrazito kompleksan sustav čiji smo razvoj do najsitnijih detalja isplanirali za mnogo godina unaprijed.

Kad smo počinjali s poslom, domaćim promatračima je bilo čudno što smo se odmah strateški opredijelili za pristup regionalnim tržištima i što nismo koncentrirani najprije samo na segmente, a onda i na cjelinu zapravo uskog domaćeg tržišta. Sada, nekoliko godina kasnije već nam je i regija prilično tijesna. Naši poslovni planovi ozbiljno nadilaze čak i zajedničko europsko tržište. Mi imamo resurse za svjetski plasman. I trenutno smo na to fokusirani. Ukratko, još je jako puno posla koji treba obaviti. I to nas trenutno u potpunosti zaokuplja.

Što to znači - cilj je SAD? Ili možda Azija?

- Sve su opcije otvorene.

Spremni smo za borbu s Podravkom

Podravka je nedavno preuzela slovensko Žito i postala konkurencija i Mlinaru. Kako na to gledate?

- Podravka je izuzetno ozbiljna kompanija i s osobitim respektom pratimo sve segmente tog preuzimanja koje će dugoročno vjerojatno konkurirati našim namjerama na slovenskom tržištu. Siguran sam da će Podravka unaprijediti poslovanje Žita.

Mlinar ima svoju maloprodaju, ali borit ćete se s Podravkom za kupce kao što su trgovački lanci, bolnice, škole. Vjerojatno u regiji.

- Mi uvijek dosta unaprijed planiramo sve aspekte tržišnog širenja. U tom smislu, svoj smo put već odredili i držat ćemo se svojih vrijednosti u poslovanju. Naravno, ove informacije podrazumijevaju da će kod konkurencije doći do povećanja koncentracije na kvalitetu i kupce. U konačnici, riječ je samo o tržišnoj utakmici za koju su na lokalnom tržištu određena pravila koja i jedni i drugi dobro poznajemo. Mi smo za tu utakmicu spremni.

Je li točno da ste nedavno uspjeli ući u 300 trgovina Agrokorove maloprodaje Idea u Srbiji?

- S kompanijom Agrokor imamo izuzetno uspješne i obostrano uvažavajuće poslovne odnose, i kao kupac i kao prodavač. Tržišta regije nas, naravno, posebno zanimaju zbog blizine naših velikih proizvodnih kapaciteta i trudit ćemo se i partnerima i krajnjim kupcima dokazati prednosti svoje kvalitete. Dakle, pitanje je dana kada ćete moći kupiti naše proizvode u mreži prodavaonica Idea u Srbiji.

Razmišljate li o inicijalnoj javnoj ponudi kao modelu za prikupljanje kapitala za daljnje širenje?

- Iskreno, o tome danas ne razmišljamo. Jasno je da veliki poslovni pothvati koje planiramo podrazumijevaju potporu velike količine investicijskog kapitala. No, za sada imamo izuzetno kvalitetne odnose s bankama partnerima i financijskim institucijama. S druge strane, budućnost će možda donijeti promjenu strategije u tom kontekstu i možda ćemo odlučiti koristiti i neke druge izvore financiranja. Trenutno nam ovako odgovara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 18:50