VELIKI VODIČ

OVO JE SVE ŠTO STE IKADA TREBALI ZNATI O RAZDJELNICIMA: 40 KLJUČNIH PITANJA I ODGOVORA Gdje je sve pošlo po zlu?

Kod najvećeg broja zgrada koje su ugradile razdjelnike bilježi se od 15 do 35 posto manja potrošnja toplinske energije u objektu
 Ronald Goršić/EPH

Zakon je propisao da će baš svi stanari zgrada koji se griju na toplanu do kraja ove godine morati imati ugrađene razdjelnike topline. Mnogi su to već i prije morali učiniti (oni koji žive u zgradama s većim brojem stanova) i otada ne prestaju kontroverze o tome jesu li razdjelnici zaista dobra stvar. Dok su nekima računi ostali jednaki kao i prije, mnogima su porasli. Neki sad gase radijatore i smrzavaju se u vlastitim stanovima, a računi koji dolaze premašuju čak i najviše proteklih godina. Gdje je pošlo po zlu, odnosno, tko je kriv za to: loša izolacija stana, tvrtka koja je ugradila razdjelnike ili stanari? Odgovore smo potražili razgovarajući s više eksperata za različite aspekte toplinarskog sustava, od same regulative, preko tehničkog funkcioniranja mreže do metoda tarifiranja . Evo koji su njihovi odgovori na goruća pitanja.

Zašto potrošači priključeni na toplinski sustav moraju ugraditi razdjelnike?

Zakon o tržištu toplinske energije propisao je da stambene zgrade koje imaju više od 70 stanova moraju ugraditi razdjelnike do 31. prosinca 2015. godine, dok manje zgrade (one sa 2 do 70 stanova) to trebaju učiniti do zadnjeg dana ove godine.

Koji je cilj te ugradnje?

Kontrola vlastite potrošnje i, posljedično, njeno smanjenje, što dovodi do ukupno manje potrošnje energije, manjeg onečišćenja zraka u urbanim sredinama i smanjenja emisije CO2.

Što stanari trebaju znati prije ugradnje razdjelnika?

Odluku o ugradnji razdjelnika topline donose sami vlasnici stambenih, odnosno poslovnih prostora. Oni su dužni i osigurati financijska sredstva za nabavu i ugradnju razdjelnika te o svom trošku održavati razdjelnike. Kako bi se omogućio jedinstveni sustav očitanja i naplate isporučene toplinske energije, u zgradu se smiju ugrađivati uređaji samo jednog proizvođača razdjelnika, kojega stanara izaberu. Radi tehničke funkcionalnosti sustava, smanjenja potrošnje i pravednije raspodjele isporučene energije, najmanje 80 posto svih stanova moralo bi biti opremljeno razdjelnicima.

Kako rade razdjelnici topline?

Bilježe impulse potrošene toplinske energije. Broj impulsa koji se zabilježi u jednom stanu čini udjel u potrošnji zgrade. Te podatke tvrtka koja je ugradila razdjelnike šalje isporučitelju toplinske energije na kraju mjeseca, a onda se izračunava točan iznos kojeg potrošač mora platiti. Podaci dolaze u sustav, ne mogu se mijenjati, pa nisu podložni nikakvim manipulacijama.

Kako se računa potrošnja?

Impulsi se stavljaju u kontekst potrošnje cijele zgrade. Jedan impuls ne košta svaki mjesec isto, već ovisi o tome koliko je zgrada ukupno potrošila tog mjeseca. Na to se dodaju fiksni troškovi, kao i potrošnja tople vode (ako ide preko toplane, što nije nužno) i dobije se ukupan iznos.

Jamče li razdjelnici svakome tko ih ugradi uštedu energije?

Ne. Nekima će računi biti veći, drugima manji, a neki će dobivati posve jednake račune. To ovisi o mnogo čimbenika. U svakom slučaju, čak i oni koji ne uštede, moći će kontrolirati potrošnju. Ako nekoga nema u stanu mjesec dana, platit će samo fiksne troškove. To prije nije bilo moguće.

Je li ugradnja razdjelnika smanjila ukupnu potrošnju toplinske energije?

Da, kod najvećeg broja zgrada koje su ugradile razdjelnike 15 do 35 posto, a npr. na razini čitavog Zagreba osam posto. Očekuje se daljnje smanjenje potrošnje kako se sve više korisnika bude uključivalo u sustav.

Zašto neki ljudi i dalje imaju velike račune, a manje se griju?

Neki su stanovi u nepovoljnijem položaju: imaju više vanjskih zidova zgrade, nalaze se iznad prolaza ili garaža, na zadnjem katu ili gledaju prema sjeveru... Ti stanovi su i prije trošili više, samo stanari toga nisu bili svjesni. Jedino što stanari mogu napraviti jest uložiti u bolju izolaciju: bolja vrata i prozori sigurno će olakšati grijanje prostora.

Što najviše muči stanare?

Dio stanara muči što nisu automatski dobili, npr. 30 posto manje račune, često ne razumiju obračun, ne shvaćaju da impuls zapravo nije isto što i kilovatsat na električnom brojilu.

Kako je moguće da su neki stanari ugradili razdjelnike prije nekoliko mjeseci, a tek sad su počeli dobivati račune koji odgovaraju njihovoj vlastitoj potrošnji?

Zato što njihovi predstavnici nisu isporučitelju toplinske energije dostavili sve potrebne podatke o prijelazu na novi način obračuna. Ako taj zahtjev nije podnesen, isporučitelj će nastaviti slati račune s osnovica obračuna jednaka kao i prije.

Može li se odustati od razdjelnika nakon njihove ugradnje?

Prema važećem zakonu, ne. Čak ni ako svi stanari u zgradi odluče da ne žele razdjelnike, ne mogu se vratiti na stari obračun po kvadraturi stana.

Je li nužno, uz razdjelnike, ugraditi i termostatske ventile i regularne pumpe?

Zakon propisuje da ventile treba ugraditi, ali ne i pumpe. Ipak, preporučuje se da se i one ugrade kako bi cijeli sustav grijanja bio kvalitetniji.

Koji su najčešći problemi s razdjelnicima?

Radijatori mogu biti hladni ili bučni tijekom rada, a da tog problema nije bilo prije ugradnje razdjelnika. U tim situacijama treba se obratiti tvrtki koja je ugradila razdjelnike i koja očito nije obavila posao kako treba.

Kada je najbolje obratiti se isporučitelju toplinske energije?

Prije ugradnje razdjelnika. Oni će educirati predstavnike stanara i objasniti im na koji način sustav funkcionira, pa će oni obavijestiti stanare zgrade. Isporučitelj ne može u kasnijim fazama rješavati probleme s raspodjelom potrošene energije po stanovima.

Kako se računa potrošnja tople vode?

Na dva načina: ili stanar ima svoje mjerilo unutar toplinske stanice ili se ukupna potrošnja tople vode cijele zgrade dijeli na broj stanara. Taj način obračuna nije se mijenjao.

Koliko kvadratura stana i dalje utječe na visinu računa?

Ovisi o zgradi - negdje je to 10 posto, drugdje 50 posto. Naime, postoje fiksni troškovi, poput onoga dostave energije, zbog čega kvadratura ipak mora utjecati na iznos računa.

Kako uštedjeti energiju?

Prostor ne treba pregrijavati, jer je optimalna temperatura 20 stupnjeva. Treba redovito prozračivati prostorije, ali tako da se isključe radijatori, otvore prozori na deset minuta. Radijatori ne smiju biti zaklonjeni, a na njima se ne smije sušiti roba, jer se tako prekida grijanje.

NAPLATA U ZGRADAMA S MJEŠOVITOM METODOM NAPLATE Bez razdjelnika plaća se dvostruko veća površina

U slučaju da je dio stanara ugradio razdjelnike, a dio to još nije učinio, što je najčešći slučaj, kako se raspodjeljuje isporučena toplinska energija?

Raspodjela se obavlja u četiri koraka:

1) Utvrđivanje količine toplinske energije za potrošače bez razdjelnika

Količina toplinske energije koja se raspodjeljuje stanarima bez razdjelnika utvrđuje se prema udjelu površine stanara koji nisu ugradili razdjelnike u ukupnoj površini svih stanara spojenih na zajedničko mjerilo. Tim se potrošačima raspodjeljuje dvostruka količina toplinske energije u odnosu na količinu koja bi im se raspodijelila samo na temelju površine njihovih prostora. Korekcijski faktor se može mijenjati odlukom suvlasnika.

2) Raspodjela količine toplinske energije na potrošače bez razdjelnika

Količina toplinske energije koja je isporučena potrošačima bez razdjelnika raspodjeljuje se na svakog pojedinog potrošača bez razdjelnika prema udjelu površine njegova stana u ukupnoj površini prostora spojenih na zajedničko mjerilo toplinske energije.

3) Utvrđivanje količine toplinske energije za potrošače s razdjelnicima

Od ukupne količine toplinske energije očitane na zajedničkom mjerilu oduzme se utvrđena količina toplinske energije iz prvog koraka koja se raspodjeljuje potrošačima bez razdjelnika te se na taj način dobije količina toplinske energije koja se raspodjeljuje na potrošače s ugrađenim razdjelnicima.

4) Raspodjela količine toplinske energije na potrošače s razdjelnicima

Tako utvrđena količina toplinske energije koja je isporučena potrošačima s razdjelnicima raspodjeljuje se na svakog potrošača s razdjelnicima na način da se dio energije raspodjeli prema očitanju razdjelnika, a dio prema udjelu površine. Znači, bez obzira na to što su potrošači ugradili razdjelnike, dio energije i dalje im se obračunava prema udjelu površine, a na taj način se pokrivaju troškovi potrošnje na stubištima, vertikalama itd.

KUPCI OPREZ Čak 32 tvrtke prodaju sporne uređaje

Koliko u našoj zemlji ima tvrtki koje ugrađuju razdjelnike?

Ukupno 32. Kvaliteta im varira, pa se preporučuje stanarima da se prije sklapanja ugovora s tvrtkom dobro informiraju o zadovoljstvu nekih drugih korisnika.

Tko kontrolira njihov rad?

Inspektori Ministarstva gospodarstva. Ako neki stanar sumnja da nešto nije obavljeno kako treba, može problem prijaviti inspekciji koja će izaći na teren i provjeriti što je učinjeno.

Koliko tvrtki u Hrvatskoj isporučuje toplinsku energiju?

U Hrvatskoj ima 11 takvih tvrtki. Najveća je HEP Toplinarstvo, koja posluje u Zagrebu, Samoboru, Zaprešiću, Velikoj Gorici, Osijeku i Sisku. Ostale tvrtke djeluju u Rijeci, Vukovaru, Virovitici, Čakovcu, Splitu, Vinkovcima, Slavonskom Brodu, Požegi, Ivanić Gradu i Karlovcu.

Što točno rade te tvrtke? Jesu li one odgovorne za ugradnju i rad razdjelnika?

One isporučuju i naplaćuju toplinsku energiju. Ne ugrađuju i ne ugovaraju ugradnju razdjelnika, ne provjeravaju griju li radijatori po stanovima niti rješavaju sporove između stanara, njihova predstavnika i tvrtke koja je ugradila razdjelnike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 05:35