EKONOMIJA DOŽIVLJAJA

Treba promicati iskustvo, a ne hotelski smještaj

Turisti traže zabavu i tek ako im ponudimo pravi motiv, doći će i potražiti gdje odsjesti ili jesti, tvrdi Aidan Pender
 Vojko Bašić / CROPIX

Iskustvo i doživljaj postaju primarna motivacija za turistička putovanja, dok su ponuda smještaja i ugostiteljska ponuda sekundarni, poručio je na Destinacijskom forumu u Zadru Aidan Pender, irski konzultant koji je sudjelovao u postavljanju temelja za irski turistički oporavak.

- Valja shvatiti da turist traži zabavu, show, i tek ako mu ponudimo pravi motiv, doći će i potražiti gdje odsjesti ili jesti - poručio je Pender, stručnjak s dugogodišnjim iskustvom rada za irsku turističku zajednicu te međunarodne organizacije poput OECD-a.

- Mnogi od malih turističkih poduzetnika u Irskoj se samozavaravaju da tamo negdje u Kini postoji milijun ljudi koji samo čeka da dođu baš u njegov mali objekt, pa u skladu s time izrađuju internetske stranice - kaže Pender te dodaje da ni pojedina destinacija sama po sebi kao ni pojedini smještajni objekt nisu dovoljno različiti od konkurencije da bi mogli iskočiti ispred drugih. Međutim, stavi li se u prvi plan jedinstveno iskustvo, brendirano i promovirano kao proizvod, rezultat je diferencijacija - i premium cijena. No, to podrazumijeva da mali poduzetnik u prvi plan na svojoj internetskoj stranici stavi doživljaj, a u drugi plan vlastitu ponudu.

Ovaj primarni motiv - iskustvo ili doživljaj - uglavnom ne daje puno prilike za zaradu, ističe Pender, navodeći kao primjer bicikliranje po Velebitu ili hodanje uz Atlantsku obalu u Irskoj. - Novac se okreće na sekundarnoj razini i stoga moramo shvatiti: što više uložimo u proizvod iskustva, svi će imati više novca - poručuje Pender.

Destinacijski forum

U Irskoj je posljednja kriza 2007. donijela 30-postotni pad inozemnih turista na samo 5,6 milijuna. Budući da Irska ne može ponuditi ni skijanje ni sunce i more - dva najvažnija motiva putovanja u Europi - priliku su vidjeli upravo u ekonomiji doživljaja, o kojoj se počelo govoriti prije desetak godina. Kod ekonomije doživljaja proizvod više nije ni roba ni usluga, nego upravo iskustvo i doživljaj. Za dječji rođendan više se ne prodaju ni sastojci za tortu, ni torta kao slastičarska usluga, nego iskustvo slavljenja rođendana u igraonici.

Penderov tim u irskoj turističkoj zajednici osmislio je tako Wild Atlantic Way, s Atlantskim oceanom kao prepoznatljivijim brendom Irske. Pažljivo su istražili tržište i usmjerili marketinške aktivnosti na one segmente emitivnih tržišta gdje se mogao očekivati uspjeh. Prošle je godine Irska zabilježila osam milijuna inozemnih posjetitelja, ove godine očekuju ih devet, a nadaju se da će za dvije godine premašiti deset milijuna. Sličan uspjeh ovakvog brendiranja turističkog proizvoda bilježi, primjerice, Australija ili Meksiko.

Ministar turizma Anton Kliman poručio je kako je turizam sektor u koji se ulaže, za koji se, dakle, vjeruje da može donijeti još više. Govoreći prilikom otvaranja Destinacijskog foruma, skupa u organizaciji Turističke zajednice Zadarske županije i Sveučilišta u Zadru, ministar je naglasio kako, unatoč pozitivnim pokazateljima posljednjih godina, i dalje valja pratiti trendove, a posjetiteljima ponuditi drukčiji, autentičan doživljaj, prilagođavajući se specifičnim zahtjevima kroz specijalizaciju i otkrivanje tržišnih niša.

Osvrnuo se na prilike koje pruža pustolovni turizam, koji je “segment koji nadopunjuje ukupnu turističku ponudu, i mi ozbiljno razmišljamo o njemu kao jednom vidu turizma koji raste”. Dodao je kako se puno ulaže u razvoj tog vida odmora i kroz fond za turizam ulažem, ali se istodobno s HGSS-om radi na obilježavanju staza i sigurnosti.

Problem radnika

Ministar je komentirao i problem s nedostatkom radne snage s kojim se suočavaju poslodavci u turizmu.

- Problem je što se svih ovih godina nije dobro razvio sustav kontrole i ponude radne snage. Imamo potražnju oko 5000 ljudi za sektor turizma, no muku mučimo da se to popuni - rekao je Kliman, naglašavajući kako se HZZ reorganizira. Kao primjer je naveo da je svakom velikom poslodavcu dodijelio menadžera koji radi upravo za njih odabir radnika.

- U roku od 20-ak dana uspjeli smo zadovoljiti više od polovice potreba poslodavaca. Nadam se da će se taj trend nastaviti, ali to je vatrogasno rješenje za ovu godinu i za sljedeću se moramo puno boje pripremiti i preispitati cijeli sustav - zaključio je ministar.

Danas svi u SAD-u znaju za Hrvatsku

Prije 20 godina u SAD-u nitko nije čuo za Hrvatsku, no prije pet to se počelo drastično mijenjati, kaže Pete Radovich, izvršni producent na CBS-u koji radi na Superbowlu.

- Kad danas kažem da sam porijeklom iz Hrvatske, svi mi odgovaraju kako su čuli da je to lijepa zemlja te da bi je voljeli posjetiti ili im je to na popisu prioriteta - kaže Radovich, inače rođeni Njujorčanin. - Nikada nisam mislio da će Hrvatska postati toliko popularna - priznaje Radovich.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 12:17