PSIHOLOŠKI RAT

ISIL-OVI REŽISERI STVARNIH HORORA:Civiliziranom se Zapadu snimke egzekucija gade. Ali ne prestajemo ih gledati. Jesmo li ovu bitku već izgubili?

ISIL-ove objave na internetu nije moguće brzo uklanjati. Samo na YouTube svake minute postavi se sto sati materijala. A teroristi to znaju
 AFP








U svibnju 2004. godine Džemat tevhida i džihada (grupa koja je prethodila ISIL-u, a čiji će članovi kasnije biti začetnici Islamske države) pod vodstvom Abu Musab al-Zarkavija objavila je videoisječak koji prikazuje ubojstvo i odrubljivanje glave američkog poduzetnika Nicholasa Berga.

Snimka egzekucije počinje kao ritual u kojem talac izgovara svoje ime, slijedi govor krvnika u kojem iznosi razloge za ubojstvo pa se izriče zahtjev koji zapadne sile moraju ispuniti.

U videu žrtva nosi narančasto radno odijelo poput onog koje su nosili zatvorenici u Guantanamu. Krvnici su uglavnom odjeveni u crno. To ima posebno značenje zbog činjenice da je to bila boja zastave proroka Muhameda.

Ni sam čin odrubljivanja glave nije prepušten slučaju, svaki detalj pomno je izrežiran. Talac je ubijen nožem, slično načinu na koji se kolje stoka, čime krvnici žele dodatno poniziti žrtve.

Taj video postat će temelj ISIL-ove propagande protiv Zapada i način na koji će idućih jedanaest godina biti likvidirani taoci i protivnici tzv. Islamske države.

Prve četiri snimke egzekucije zapadnih talaca u 2014. godini (James Foley, Steven Sotloff, David Haines i Alan Henning) koje su objavili ISIL-ovci snimljene su na gotovo identičan način.

Snimke su režirane prema tipičnom redoslijedu zapadnih medijskih špica. Izbačeni su religijski elementi, u kadru su samo najpotrebniji scenografski detalji. Lokacije uvijek minimalističke, no pažljivo odabrane negdje na otvorenom prostoru poput pustinje kako bi prikazale vladavinu nad teritorijem i to da se nemaju potrebu skrivati.

Koristeći napredne medijske tehnike, društvene mreže, ekraniziranjem smaknuća i nagrađivanjem sljedbenika, ISIL je postigao što dosad nijednoj terorističkoj organizaciji nije uspjelo – zlodjela terorizma učinili su masovno gledanima.

No kako je točno grupa neukih boraca prikupila sredstva i znanje za izradu tako kvalitetnih videouradaka i što zapravo stoji iza njihove propagande?

Prema izvješću Soufan grupe, koja se bavi analizom strateške sigurnosti u svijetu i istočnim zemljama, većina zarade Islamske države ne odnosi se na zaradu od otkupnina za taoce, nego na ilegalnu prodaju sirove nafte.

Otmice i ubojstva imaju četverostruku namjeru; regrutiranje, osiguravanje potpore i sredstava od sljedbenika, zastrašivanje i radikaliziranje muslimana na Zapadu. Značajnih financijskih prihoda od ubojstava zapadnih talaca čini se - nema.

“Ova je poruka upućena Obami, psu Rima. Danas koljemo vojnike Bašara al-Asada, a sutra ćemo klati tvoje vojnike i ljude na vašim ulicama.” Tim riječima započelo je ubojstvo dvadeset i dvojice sirijskih pilota koji su potkraj prošle godine obezglavljeni prema uputama Mohammeda Emwazija poznatog kao Jihadi John.

U dosad najduljem objavljenom pseudodokumentarnom filmu pripadnici ISIL-a prvi put su se distancirali od prakse objavljivanja videa koju je bila provodila Al-Kaida te su podigli propagandu na još strašniji nivo.

Snimku koja je objavljena 16. studenog prošle godine većina zapadnih medija zbog eksplicitnih scena nije u cijelosti pokazala, nego su samo objavili screenshotove.

Početak prikazuje borbu protiv koalicijskih snaga u Iraku i Afganistanu. Nakon desetak minuta pažljivo montiranih materijala o borbi kalifa Abu Bakr al-Bagdadija film prikazuje 22 sirijska zatvorenika koji su prvo provedeni pred kamerom te režiser u centar kadra postavlja njihove buduće krvnike jednog za drugim. Za snimanje koristili su nekoliko kamera s HD rezolucijom.

Koristeći tehniku usporenog snimanja, pripadnici ISIL-a prikazani su iz niže perspektive, što se inače koristi u filmovima kako bi se uveličali junaci.

Zadatak koji su krvnici od vođe al-Bagdadija primili zapravo se smatra kao velika čast, naime, prema njihovu tumačenju Kurana, nema veće časti nego ubiti nevjernika ili apostata. Krvnici zatim iz kutije odabiru noževe (u postprodukciji se u klip umeće zvuk vađenja mača iz korice) te se zatvorenike ispraća do njihova konačnog položaja gdje su nekoliko sekundi kasnije obezglavljeni uz zvukove teškog disanja i prolijevanja krvi.

Video završava slikom američkog humanitarca Petera Kassiga, petog po redu zapadnog taoca kojeg su pripadnici ISIL-a ubili. Bivši američki specijalac Peter Kassig odnosno Abdul- Rahman (ime koje je uzeo nakon što je u zatočeništvu prešao na islam) zarobljen je u listopadu 2013. godine u Siriji dok se bavio humanitarnim radom.

Iako scene iz zadnjeg propagandnog filma traju 15 minuta, snimljene su u čak nekoliko navrata u rasponu od najmanje šest sati. Stručnjaci koji su analizirali snimku uočili su niz promjena poput pozicije sunca, mikrofona na uniformama, koji bi iz kadra u kadar nestajali te se ponovno pojavljivali.

Prema navodima Quilliama, londonskog think-tanka koji se bavi istraživanjem ekstremizma, u produkciju videa uloženo je najmanje 200 tisuća dolara, a snimke sigurno nisu napravljene amaterskim kamerama, što je terorističkim grupama dosad bila praksa. Za postprodukciju korištena je Avid tehnologija koju je nemoguće proizvesti amaterskom opremom. Očigledno je da ISIL ovakvom propagandom cilja na mlađe generacije koje su godinama naviknute na gledanje smrti na televiziji. Scene koje su prikazane u snimkama sliče špicama videoigrica koje u nekoliko minuta pred početak igre predstavljaju pozadinu misije.

Kvaliteta videa kao i način izrade daleko se razlikuje od recimo govora Osame bin Ladena koje bi Al-Kaida na VHS kazetama dostavila Al-Jazeeri. Ono u čemu se ISIL najviše razlikuje od ostalih terorističkih organizacija jest predstavljanje iduće žrtve na kraju objavljenog videa, metoda zastrašivanja koju dosad nitko nije koristio. Psihološki efekt jest odgovornost za sudbinu talaca prebaciti zapadnim silama, a svojim sljedbenicima pokazati da nemaju namjeru odustati od ubijanja. ISIL je zapadnu doktrinu “nepregovaranja s teroristima” iskoristio protiv njih te sebi osigurao, ako zapadne zemlje ne isplate određenu sumu novca za život taoca, da će njegova smrt privući nove regrute u redove ISIL-a.

Moglo bi se reći da je ISIL primijenio ono što zapadni mediji najviše vole i to iskoristio protiv njih - dramatiku i glorificiranje smrti.

Boris Blažinić, profesor psihologije, kaže da je u ljudskoj prirodi da budu fascinirani smrću.

“Glavni cilj ovakvih videoisječaka je širenje panike eksplicitnim scenama egzekucija koje promatrač doživljava iz prvog reda, odnosno smatra da se pred njime događa nešto strašno čega bi se trebao bojati. Kod određenih ljudi aktivira se tzv. borba-bijeg reakcija koja u ljudskom tijelu oslobađa endorfine, a iz sličnih razloga smo fascinirani horor-filmovima. Kad film završi, doživljavamo olakšanje jer nam mozak govori: “Ovo je grozno, no barem sam na sigurnom”, kaže Blažinić i objašnjava da se kod prekomjernog izlaganja takvim podražajima može razviti blaži oblik PTSP-a. To rezultira poremećajima u snu, paničnim napadima i psihološkom traumom.

Slike brutalnih ubojstva zapravo su se pojavile puno prije nego što su ih zapadni mediji počeli prenositi. Prvo dokumentirano masovno smaknuće dogodilo se 25. srpnja 2014. godine kad je pogubljeno 75 sirijskih vojnika.

Tad su društvene mreže bile preplavljene slikama obezglavljenih vojnika koje su na svojim profilima objavljivali i dijelili vojnici ISIL-a, naravno uz odobrenje nadređenih.

No zašto se zapravo ISIL-u isplati objavljivati slike i smaknuća na društvenim mrežama?

Prema tvrdnjama New York Timesa, upravo takvim tehnikama zapravo se privlači većina pripadnika u redove ISIL-a iz zapadnih zemalja. Procjenjuje se kako je više od četiri tisuće zapadnih državljana pristupilo ISIL-u upravo zbog prikazivanja smaknuća na društvenim mrežama. Michael O'Hanlon, viši suradnik iz Instituta Brookings specijaliziran za obranu i vanjsku politiku, ističe da je ISIL-ov propagandni stroj ključ njihova iznenadnog i golemog uspjeha.

“Nema sumnje da su društveni mediji pomogli ISIL-u. Preko društvenih mreža u Irak i Siriju privlači se oko tisuću stranih regruta mjesečno, iz najmanje 100 zemalja svijeta. Uspjeli su prikazati Kalifat kao blistavu romantiziranu verziju džihada”, tvrdi O'Hanlon.

Slično kaže i Business Insider, koji je otkrio da ISIL na društvenim mrežama marketinški prodaje ideju Kalifata kao “džihad s pet zvjezdica”, a za najbolje i najistaknutije ratnike koji svoju vrijednost pokažu na ratištu navodno otvara i luksuzni hotel u Mosulu.

Osim smještaja i odmora u hotelu, svakom ratniku će navodno pripasti i određeni darovi, poput automobila ili robova najčešće u obliku zarobljenih jazidskih djevojaka.

Za razliku od primjerice Al-Kaide koja je borcima zabranila korištenje društvenih mreža te komunicirala isključivo putem pismonoša i kurira, ISIL je prihvatio društvene medije.

Tehnološko sposobni pripadnici ISIL-a, od kojih je velik broj stekao napredno znanje IT-a u zapadnim zemljama, kreirali su aplikaciju “Dawn of glad tidings” (Google je aplikaciju uklonio istog mjeseca) uz koju bi se umnožavali postovi njihovih boraca (force multiplier metoda).

No ako su metode kojima ISIL pridobiva sljedbenike poznate, zašto društveni mediji jednostavno ne uklone sporne objave čim one osvanu na internetu?

Kako navodi engleski Guardian, skidanje materijala s Twittera ili YouTubea nije tako jednostavno kao što se na prvi pogled čini. U Googleu tvrde kako bi bili sretni postupiti u skladu sa zakonom, ali sustavi nisu postavljeni tako da bi se spriječilo objavljivanje takvih videa, a ISIL to zna.

Ne postoji algoritam niti sustav koji bi pretraživao i uklonio objave pod hashtagovima niti postoji način da se jednim potezom ukloni sav sporan materijal.

Guardian navodi kako je pronalaženje i uklanjanje spornih uradaka postalo igra mačke i miša. Dok se identificira i ukloni korisnički račun, osvanu još najmanje tri nova s kojih objavljuju propagandni materijal. No ISIL ne koristi samo YouTube, aktivni su i na Twitteru te Instagramu, što dodatno otežava posao uklanjanja materijala jer te tvrtke jedna drugoj još ne pomažu.

Google navodi kako se otprilike 100 sati videa na YouTube uploada svake minute, a da bi Ministarstvo unutarnjih poslova Velike Britanije ugasilo korisnički račun, svaki zahtjev mora biti pregledan od čovjeka. U tu svrhu osnovali su tim koji 24 sata nadzire objavljene snimke, ali ako neka od priznatih zapadnih medijskih kuća na svojem službenom računu objavi propagandni video, Google ga neće ukloniti.

Stručnjaci smatraju kako bi se uklanjanjem spornih videa ili slika s internetskih stranica raznih medija zapravo postigao “Streisand efekt”. (Pojava koja je nazvana po pjevačici i glumici Barbri Streisand, koja je pokušala ukloniti s interneta fotografije svoje kuće, a postigla je to da je još više stranica objavilo snimke.)

Washington je već nekoliko puta ponovio da se više ne može boriti s rastom objava na društvenim mrežama poput Twittera ili YouTubea te da nema razrađeno rješenje za suzbijanje ISIL-ove propagande na internetu.

Situaciju su dodatno zakomplicirale obavještajne službe.

“Postoji puno ljudi koji žele da se ove račune blokira, no većinu vremena se miješaju razne obavještajne službe i vojska koja želi da se materijal ne dira kako bi se korisnički račun mogao i dalje pratiti u vojno-obavještajne svrhe”, tvrde iz Googlea.

Stručnjak za sigurnost Mate Laušić uvjeren je da je ISIL unaprijedio psihološko ratovanje i upotrebu suvremene tehnologije kako bi proširio svoju poruku i strahom pobijedio suparnika.

“Štoviše, društvenim mrežama ISIL regrutira nove pripadnike, a omogućili su i tzv. vukovima samotnjacima osposobljavanje na daljinu za izvršavanje terorističkih činova u zapadnim zemljama.

Za Al-Kaidu moglo bi se reći da je mala beba naspram ISIL-a. Korištenjem društvenih mreža, visoko kvalitetnom videopropagandom i zastrašivanjem postigli su neviđen uspjeh među terorističkim organizacijama”, mišljenja je Laušić.

Što se zapadnih medija tiče, Laušić smatra da su ISIL-ovci itekako svjesni da će se njihov propagandni materijal već negdje objaviti jer glad za zabranjenim odnosno znatiželja neće nam dopustiti da ne kliknemo na link i ne pogledamo video. U njihovim redovima nalaze se najbolji PR stručnjaci današnjice”, zaključuje.

SADRŽAJ JE PREUZET IZ JEDNOG OD PROŠLIH BROJEVA GLOBUSA. DOLJE POGLEDAJTE NASLOVNICU NOVOG BROJA GLOBUSA, KOJEG NA SVIM KIOSCIMA MOŽETE KUPITI OD ČETVRTKA:

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 10:08