EKSKLUZIVNO

GLOBUSOV REPORTER U BAZI GDJE SU SMJEŠTENE ESKADRILE F-16 'Piloti Baraka munjevito reagiraju, polijeću za samo 4 minute, a NATO propisuje 15 minuta'

 

Početkom tjedna Država Izrael i hrvatsko Ministarstvo obrane organizirali su posjet Izraelu radi detaljnijeg upoznavanja s budućim borbenim avionima koje Hrvatska kupuje od Izraela. Imali smo priliku biti dio te delegacije, što nam je otvorilo izravan uvid u organiziranost i funkcioniranje Izraelskog ratnog zrakoplovstva. A upravo je to ono najvažnije što Hrvatska dobiva nabavom borbenih aviona F-16C/D Barak/Brakeet 2020: sustav korištenja i primjene zapadne tehnologije, novi koncepti obuke, pa i načini razmišljanja.

Gostoprimstvo nam je pruženo u dvije zrakoplovne baze izraelskog zrakoplovstva, jednoj operativnoj i jednoj primarno obučnoj. Ova prva bila je Ramat David, najveća i najvažnija baza u sjevernom Izraelu koja se nalazi na samo pedesetak kilometara od granica Libanona i Sirije. Borbenim avionima to je samo nekoliko minuta leta, a lokacija tako bliska potencijalnim žarištima diktira i izuzetno visoku spremnost eskadrila koje su tamo bazirane. Ramat David je dom triju lovačkih eskadrila opremljenih Baracima 2020: 109., 110. i 117. U bazi su 24 sata na dan spremni dežurni lovci: borbeni dvojac za zadaće obrane zrak – zrak, ali i drugi dvojac opremljen navođenim bombama SPICE koji je na uzbuni za djelovanje po zemaljskim ciljevima. Brzina reakcije i polijetanja, koja je za NATO propisana na 15 minuta od uzbune, izuzetna je: izraelski lovci u zraku se nađu za manje od četiri minute.

Jedan od članova hrvatske delegacije, zapovjednik 91. Zrakoplovne baze Pleso pukovnik Željko Ninić, u ponedjeljak je postao i prvi hrvatski pilot koji je letio na dvosjednom Brakeetu sa zapovjednikom 117. eskadrile, a njihovi dojmovi nakon leta bili su izuzetno pozitivni. Ponovno se mora naglasiti da je starost aviona, riječima izraelskog zapovjednika eskadrile, nebitna, a rečeno je da će Izrael koristiti sve svoje Barake najmanje do kraja idućeg desetljeća. Ono što je važno jest preostali resurs, a avioni koje hrvatska kupuje imat će životni vijek produljen do 10.800 kada dosegnu 7800 sati naleta, što još nisu. Naime, do isporuke Hrvatskoj, 12 lovaca nastavit će letjeti u izraelskom zrakoplovstvu i biti održavani, što je najbolja varijanta jer avion koji ne leti propada.

MORH
Pukovnik HV-a Željko Ninić prvi je letio u u dvosjedu višenamjenskog borbenog aviona F-16 Barak u izraelskoj zračnoj bazi Ramat David

Gostoprimstvo 117. lovačke eskadrile uključivalo je i briefing o njezinoj povijesti, a piloti su nam pojasnili i neke nove detalje o modernizaciji Baraka 2020. Osim što je radar kao najvažniji senzor na najmanje istoj razini sposobnosti kao i AN/APG-68V(9) na F-16I, a kabina je digitalizirana i opremljena novim LCD prikaznicima u boji, motor na Baraku znatno je poboljšan u odnosu na izvorne General Electric motore Blocka 30. Naime, kako su nam potvrdili izraelski piloti, motor ima punu digitalnu kontrolu, odnosno FADEC, s mehaničkom pričuvom. To znači da sustavi aviona automatski podešavaju potisak i potrošnju goriva prema naredbama pilota za optimalni učinak, čime se i dodatno štedi gorivo. Konkretno, naši Baraci opremljeni su motorima F-100-GE-100C, potiska 127 kilonjutna pri forsažu.

Druga važna stavka je da su svi Baraci programom Barak 2020 gotovo u potpunosti digitalizirani, od misijskog računala do navigacijskih sustava. Jedini analogni sustav preostao u avionu jest letno računalo, FLCC. No to je svjesna odluka: kako nam je objasnio pilot koji je kvalificiran na svim izraelskim varijantama F-16, od Netza do Sufe, s preko 2000 sati leta, analogni je sustav mnogo mekši i glađi za upravljanje te pouzdaniji od digitalnog na F-16 Sufi. Razlika između nekadašnjih Blockova 30 i 40 više praktično ne postoji: piloti s Blocka 30 bez i jedne minute preobuke mogu letjeti na 40 i obrnuto.

U zrakoplovnoj bazi Hatzor upoznali su nas s radom 420. eskadrile koja vodi simulacijski obučni centar s full mission simulatorima kakav dolazi i u Hrvatsku. Riječ je o sferičnom full motion simulatoru s projekcijom u krugu od 360 stupnjeva koji u potpunosti simulira sve aspekte F-16. Tehnologija za ovakav simulator postala je dostupna tek u 2000-tima, a simulatori su operativni tek od 2013. Koliko su vjerni svjedoči činjenica koju su nam objasnili piloti 420. eskadrile: izraelsko ratno zrakoplovstvo nada se u narednom desetljeću podići udio simulatora u naletu borbenih pilota na 25-30 posto. Hrvatski će piloti Baraka imati udio simulatora od 20-40 posto u ukupnom naletu koji će iznositi oko 130 sati godišnje. Izraelci namjeravaju budućim razvojem simulacijskog središta u idućem desetljeću razviti potpunu integraciju simulacije i stvarnosti, pa čak i istovremene, zajedničke letove i zadaće u kojima će dio biti pravi avioni koji uistinu lete, a dio simulirani, upravljani sa zemlje. I bez toga, simulator pruža neprocjenjivu vrijednost da omogućuje pilotu iskusiti neuspjeh i učiti iz njega. Treba istaknuti i da je Hrvatska pozvana da sudjeluje, zasad u promatračkoj ulozi, na zrakoplovnoj vježbi Blue Flag. Ona se redovito održava u Izraelu te je najveća zrakoplovna vježba u ovom dijelu svijeta, vrlo slična američkom Red Flagu. Kada se za to steknu uvjeti, na njoj će sudjelovati i naši piloti s Baracima.

No u cjelini je bilo vrlo zanimljivo uživo svjedočiti načinu razmišljanja i funkcioniranja izraelskog ratnog zrakoplovstva. Budući da je to najbolje ratno zrakoplovstvo svijeta, nudi izuzetno vrijedne pouke. Premda na prvi pogled baze izgledaju neuredno, njihova operativnost je neupitna. Štoviše, brojni kamenčići i šljunak koji po američkim standardima predstavljaju nedopustiv rizik od usisavanja u motor i oštećenja F-16, ovdje ne predstavljaju nikakvu opasnost, čime se razbijaju teorije o navodnoj osjetljivosti F-16 na usisavanje stranih predmeta u motor. U Izraelu funkcija je važnija od forme, i to je ključna pouka za HRZ, pa i Hrvatsku u cjelini, jednako važna kao i moćni Baraci koji će dominirati hrvatskim nebom još desetljećima kao najnapredniji borbeni avioni u našoj blizini. Davno je rečeno da niti jedna borbeno spremna postrojba nikada nije uspješno prošla inspekciju, ali ni inspekcijski spremna postrojba nikad nije uspješno prošla borbu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:52