VIZUALNI IDENTITET

ANKETA Ovo je pet nagrađenih radova za novi identitet Zagreba. Sviđa li vam se pobjednik?

Peta nagrada

 /Kva01
Cilj natječaja bio je pronalazak idejnog rješenja, koje će reflektirati bogatu povijest Grada

Objavljeni su rezultati javnog natječaja za dizajn vizualnog identiteta Grada Zagreba, koji je u listopadu prošle godine raspisao Grad Zagreb, a provelo Hrvatsko dizajnersko društvo. Cilj natječaja bio je pronalazak jedinstvenog i kvalitetnog idejnog rješenja, koje će reflektirati bogatu povijest Grada, kao i njegovu sadašnjost te viziju budućnosti.

U natječajnom roku zaprimljeno je ukupno 59 radova, sedam ih je izuzeto iz procesa žiriranja jer autori nisu bili registrirani putem EOJN-a. Ocjenjivački sud, koji su činili Nina Bačun, Tom Dorresteijn, Ira Payer, Luka Korlaet i Luka Thumm, odluku o dodjeli nagrada donio je jednoglasno.

Prvu nagradu u neto iznosu od 15 000 eura osvojio je "Slobodan čovjek u slobodnom gradu", koncept autora Borisa Maleševića, Katje Malešević te Feđe Vukića (na projektu su surađivali i Goran Trbuljak, Vlado Martek, Marko Lulić, Linda Golik Horvat i Suzana Potrebić).

"Identitet grada nije samo njegov vizualni izražaj, već i način na koji stanovnici i posjetitelji doživljavaju i interpretiraju njegovu kulturnu, povijesnu i društvenu dimenziju. U kontekstu suvremenih projektiranih vizualnih identiteta gradova, koji često balansiraju između tradicije i atrakcije, nužno je razviti sustav koji ne samo da odražava povijesnu baštinu, već i omogućava dinamičan razvoj u skladu s potrebama i očekivanjima zajednice. Prvonagrađeni rad “Slobodan čovjek u slobodnom gradu” izdvaja se kao rješenje koje uspješno sintetizira te elemente te predstavlja vizualni i konceptualni iskorak u definiranju identiteta Zagreba.

image

Prva nagrada

/Boris i Katja Malešević, Feđa Vukić

Formalna osnova ovog vizualnog identiteta počiva na obrisu službenog grba grada Zagreba, preciznije obliku njegova štita, koji se jednostavnim grafičkim zahvatom – u zoni u kojoj se na službenom grbu nalaze otvorena vrata utvrde Gradec – dodatno otvara prema okolnom prostoru. Opisanom intervencijom, konkretno redukcijom jednog dijela obrisne linije štita, uspješno je kreiran novi semantički okvir koji zadržava asocijaciju na heraldičku tradiciju, dok istovremeno omogućava novo višeslojno čitanje. Tako gornji dio znaka sugerira kvadrat, što se može čitati kao strukturirano urbano tkivo, ali i kao naglašeno smještanje Zagreba u kontekst Hrvatske putem hrvatskog vizualnog koda. Donji dio novog znaka, polukružno zakrivljenu liniju – originalno donji dio štita – percipiramo kao osmijeh i možemo interpretirati kao pristupačnost, toplinu i pozitivni duh grada. Prema sugestiji autora, tu liniju možemo prepoznati i kao rijeku Savu. U cjelini, ova jednostavna, dobro promišljena i vrlo vješta intervencija, osim što stvara inspirativnu podlogu za nova čitanja, na simboličkoj razini predstavlja i suvremeni dizajnerski iskorak izvan okvira heraldike", stoji u obrazloženju Ocjenjivačkog suda.

Drugu nagradu u neto iznosu od 12.000 eura odnio je koncept VELIKO Z Kune zlatice (Ana Kunej, Alma Šavar, Zlatka Salopek Radić).

"Drugonagrađeni rad “Veliko Z/Capital Z” kvalitetan je i promišljen prijedlog koji na intrigantan način reinterpretira vizualni kod Zagreba, oslanjajući se na službeni grb, dok istovremeno nastoji konstruktivno odgovoriti na izazove suvremenih komunikacijskih potreba.

Osnovni znak, temeljen na grafičkoj preobrazbi grba grada Zagreba u stilizirano slovo “Z”, čitko je i domišljato rješenje koje nudi suvremen – čak i duhovit – dizajnerski odgovor na heraldičku tradiciju. Jednostavna forma znaka omogućava lako prepoznavanje i upotrebljivost pri malim dimenzijama, što ga potencijalno čini praktičnim i nekompliciranim rješenjem u svakodnevnoj primjeni", obrazložili su.

image

Druga nagrada

/Kuna zlatica

Treća nagrada u neto iznosu od 10.000 eura otišla je u ruke Strahinje Jovanovića (Futura DDB), koji stoji iza koncepta "REFLECTION".

Kako obrazlažu, "trećenagrađeni rad donosi vizualno skladno i sustavno razrađeno rješenje koje se temelji na modularnosti kao glavnom principu oblikovanja. Korištenjem modula izvedenih iz stiliziranih elemenata gradskog grba, autori nastoje povezati povijesnu baštinu sa suvremenim grafičkim izrazom, stvarajući fleksibilan vizualni sustav koji omogućuje široku primjenu u različitim komunikacijskim kontekstima".

image

Treća nagrada

/Futura DDB

Četvrta nagrada u neto iznosu od 8.000 eura pripala je Tutti Forzi (Leo Kirinčić, Ian Farkaš, Sara Dumančić, Mia Radić) za koncept "NOVE NOVE TENDENCIJE".

"Ovaj rad temelji vizualni identitet Zagreb na ideji njegovog kontekstualiziranja, čak i “zamrzavanja” u trenutku povijesti kada Zagreb nije bio samo pasivni svjedok, već aktivni sudionik u stvaranju radikalnih avangardnih umjetničkih praksi, značajnih ne samo u lokalnom već i globalnom kontekstu. Pogonjen nostalgijom, rad zagovara konceptualni povratak izvornim idejama modernizma, reinterpretirajući bogatu vizualnu i teorijsku baštinu zagrebačke i međunarodne avangarde – Gorgone, EXAT-a 51 i Novih tendencija. Spajanjem elemenata apstraktne umjetnosti, konstruktivizma i novih medija, nastoji ih aktualizirati unutar suvremenih komunikacijskih i dizajnerskih praksi", objašnjeno je u obrazloženju.

image

Četvrta nagrada

/Tutti forzi

Petu nagradu u neto iznosu od 6.000 eura izborio je koncept KVA01 autora Vedrana Židanika.

"Ocjenjivački sud petu nagradu dodjeljuje radu pod nazivom KVA01. Premisa ovog rada bila je stvoriti jednostavan i suptilan znak koji će omogućiti njegovo fleksibilno korištenje u različitim kontekstima. Autor pritom ističe jednostavnost znaka kao kontrapunkt postojećem grbu uz koji će se koristiti, no također ga predviđa kao podlogu, element ili okvir kojeg će drugi dizajneri, umjetnici i korisnici moći interpretirati.

Znaku, koji integrira otvorena vrata zagrebačkog grba unutar kvadrata, pridružen je i slogan “Otvoren prema svima” uz prikaz iteracija “Otvoren prema…” koji potkrjepljuje intenciju da se identitetski sustav percipira kao otvoren i participativan. Suptilnost znaka autor dokazuje smještajući ga u kontekst postojećih korištenih logotipa te vizualnih identiteta i kampanji koje je Grad Zagreb recentno koristio", istaknuli su u obrazloženju.

image

Peta nagrada

/Kva01

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. ožujak 2025 19:12