MUO

FOTO Prvi put javnosti predstavljena vrijedna Medulićeva slika 'Trijumfalni doček Kralja Saula nakon što je David porazio Golijata'

 Dragan Matić / HANZA MEDIA
 

ZAGREB - Slika "Trijumfalni doček Kralja Saula nakon što je David porazio Golijata“, velikog hrvatsko-venecijanskog kasnorenesansnog slikara Andrije Medulića Schiavonea, nakon godina 'skrivanja' u privatnim kolekcijama u petak je prvi put predstavljena javnosti - zahvaljujući obitelji Kojaković koja ju je kupila na aukciji u Londonu, idućih osam godina moći će se razgledati u Stalnom postavu Muzeja za umjetnost i obrt (MUO).

Sliku je obitelj Kojaković u londonskoj aukcijskoj kući Christie’s kupila s namjerom da ju donese u Hrvatsku i predstavi javnosti.

Andrija Kojaković, poduzetnik, ambasador i kolekcionar kaže da su željeli donijeti sliku u Zagreb da bi je svi ljubitelji kulture imali priliku vidjeti. "I drugi koji imaju takve umjetnine trebali bi ih dati u muzeje i prezentirati široj javnosti jer sam uživati u nečemu malo je sebično", poručio je.

Sebe ne smatra velikim kolekcionarom, već se fokusirao na predmete vezane uz Dubrovnik pa, kako kaže, "skuplja i uživa u starom dubrovačkom novcu, srednjovjekovnim talirima, perperima".

Zanimaju ga i slike britanskih slikara koji su oslikali Dubrovnik, stare karte koje prikazuju Dubrovačku Republiku i granice "jer sam kao veleposlanik morao dokazivati da je Prevlaka hrvatska što je na svim starim kartama vrlo jasno rečeno" te knjige koje opisuju hrvatsku obalu, a tiskane su u Londonu.

"Na ovu sliku sam čekao dvadeset godina jer se nikada nisam htio natjecati na aukciji ako bi sudjelovala neka hrvatska institucija ili muzej, smatram da to nije fer. Ako bude još ovakvih slika svakako ću nastaviti", rekao je.

Povjesničarka umjetnosti Flora Turner–Vučetić istraživala je zanimljivu povijest Medulićeve slike "Trijumfalni doček Kralja Saula nakon što je David porazio Golijata“ (Venecija, oko 1540.). Riječ je o ulju na drvenoj podlozi dimenzija 92,5x109,8 centimetara, za koji je i Francis Richardson u opsežnoj monografiji o Meduliću iz 1980. rekao da ju je vidio samo na fotografijama no i jednoj od rijetkih majstorovih slika čija atribucija nije upitna.

Tijekom stoljeća pojavljivala se u različitim zbirkama i pod različitim naslovima, od prvog poznatog vlasnika u 19. stoljeću, londonskog galerista i antikvara Martina Colnaghija preko princa Pavla Karađorđevića u 20. stoljeću koji ju je 1969. prodao na aukciji s inventarom svoje vile do privatne kolekcije u Italiji iz koje se nakon gotovo pedeset godina pojavila u Christie’su u Londonu.

Ravnatelj MUO Miroslav Gašparović zahvalio je obitelji Kojaković, istaknuvši kako je uz samu ljepotu slike važna i dimenzija 'činjenja dobra', odnosno gesta obitelji koja ju je kupila i nije spremila u svoj dom, nego dala svima priliku da u njoj uživaju.

"To je zaista čin dobročinstva, što baš nije uobičajeno u našem društvu i zato se ovim primjerom šalje poruka činjenja dobrog u zajednici", napomenuo je.

U ime zagrebačkog gradonačelnika Jelena Pavičić Vukičević ocijenila je kako ta slika, ne samo da se nakon pedesetak godina prvi put predstavlja javnosti, već će inkorporiranjem u Stalnim postav sljedećih osam godina značajno upotpuniti fundus Muzeja za umjetnost i obrt, kao jednog od najposjećenijih domaćih muzeja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 06:17