46. ZAGREBAČKI SALON

Glavna nagrada za spasiteljicu tuđih sjećanja

ZAGREB - Zagreb salon, 46. po redu, ove godine posvećen primijenjenoj umjetnosti i dizajnu, nije baš informativan: na njemu nećete puno saznati o trogodišnjoj produkciji na tom polju u Hrvatskoj, koji su problemi produkt dizajna, a kako trenutačno ide grafičkim dizajnerima.

Ipak, iako je u potpunosti posvećen njezinoj viziji, teško je ne simpatizirati koncepciju splitske povjesničarke umjetnosti Ane Peraice. Tema su “Rukopisi novog doba”. Što je to rukopis danas, što nam znači pismo, kome uopće danas želite pisati, koliko gubimo sebe nestankom pisanog rukopisa, koliko u svom rukopisu prepoznajemo vlastitu prošlost?... niz je pitanja.

Poklopilo se i da je prije nekoliko dana poizvedena i zadnja pisaća mašina, i ona je postala relikt prošlosti.

Više je nagrada dodijeljeno na Salonu, no zvijezda je i pozitivno iznenađenje dobitnica Velike nagrade, poznata zagrebačka aranžerka Munira Serdarević, za instalaciju Kutak intime koja govori o njezinom životnom djelu: nježnoj zaštiti raznih privatnih predmeta koji bi inače bili prepušteni propadanju. Riječ je o spašavanju tuđih sjećanja. Malo je važnijeg posla.

Uz Muniru Serdarević, ovo su naši favoriti: Nikola Đurek, autor inovativnih tipografija, jasan je izbor. Duhoviti su radovi koji ironiziraju cijelu situaciju: Bachrach&Krištofić izlažu žestoku raspravu o svrsi Salona, koja se pojavila na Facebooku nakon što je objavljen njezin koncept. Izlažu se i pisma Hanibala Salvara, koji uporno šalje pisma institucijama (i medijima), o raznim nepravdama, kako ih on vidi. Posljednje je pismo ovog keramičara bilo upućeno na adresu MSU, čije kustose pita zašto ne obilježavaju godišnjicu njegova rada.

Među intimnim radovima izdvaja se set donjeg rublja Patricije Done, koji govori o specifičnom osjećaju: nakon fizičkog rastanka ljubavnika, kratka, ali intenzivna veza nastavlja se putem maila. Poruke sa sadržajem poput “Osjećam se kao da je po meni prošao Boeing 747” ona ispisuje na donjem rublju. Barbara Blasin, koju pamtimo po japankama s prizorima zgarišta, izlaže ponovno angažiran rad, “Privedeni”: fotografije prosvjednika protiv Cvjetnog prolaza.

Izmišljena pisma potencijalnih ulagača u Hrvatsku provokativan su komentar Damira Fabijanića na situaciju danas u državi. Ljubica Marčetić Martinović, koja umjesto bajkovitih projekcija budućnosti na babarine veze pištolje i sl.: ukazuju na porast maloljetničke agresije.

Ima dovoljno razloga da se zaputite na Salon.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 23:35