JUTARNJI U FIRENCI

MARINA ABRAMOVIĆ 'Ne želim se obraćati samo elitnoj publici nego i onima koji nikada nisu bili u muzeju'

Na dva kata palače Strozzi predstavljeno je stotinjak radova legendarne umjetnice nastalih u zadnjih pedeset godina

“Prošlost me ne zanima. Jedini trenutak kada se s njom suočavam je kada radim svojevrsno čišćenje.” Tim riječima jedna od najslavnijih umjetnica na svijetu, Marina Abramović, pojašnjava naziv svoje prve talijanske retrospektivne izložbe “The Cleaner“, koja se proteklog vikenda otvorila u Firenci, u palači Strozzi.

Izložba se reklamira i kao prva retrospektiva jedne žene u tom prestižnom izložbenom prostoru, u samom središtu toskanske prijestolnice i na korak od luksuznih butika Fendi, Gucci, Saint Laurent i Vuitton.

Tih nekoliko dana koliko je “kraljica performansa” boravila u gradu kako bi predstavila svoj rad u zemlji koja je, kako kaže, obilježila jedan dio njezine karijere, sve je bilo u znaku nje. Izlozi dućana, pa čak i gradski prijevoz, oblijepljeni su plakatima kojima se reklamira spektakularna izložba koja donosi pregled jedne iznimne karijere u trajanju od pedeset godina. I svi ti brojni turisti koji se motaju po centru kao da su tu došli samo zbog Marine Abramović.

Marina Abramović i Romina Peritz

Dvadesetak skupocjenih automobila, uglavnom Ferrarija parkiranih ispred jednog od najskupljih hotela na turneji po Italiji, izazvali su daleko manje pozornosti od izložbe na križanju Ulice de’Tornabuoni i Ulice degli Strozzi. Sobu u hotelu tih je par dana bilo gotovo nemoguće dobiti, beskrajni redovi pred blagajnom u atriju muzeja i mjesecima unaprijed rasprodane ulaznice za susret umjetnice s publikom u Teatro del Maggio prošlu subotu samo su dio histerije koja je vladala proteklog vikenda u gradu na rijeci Arno, histerije koja je na žalost kulminirala u nedjelju poslijepodne kada je legendarnu performericu napao jedan samoprozvani umjetnik bacivši joj sliku na glavu.

Pa iako su se i Marina Abramović i ravnatelj muzeja Arturo Galansino potrudili da incident ne zasjeni izložbu i trud uložen u nju, objavivši zajednički selfie na društvenim mrežama u kojem nasmijanih lica kažu da je Marina dobro, protekla dva dana nema medija u svijetu koji nije prenio video sa snimkom na kojoj se vidi napad na umjetnicu.

Napad na umjetnicu

“Bila sam u šoku. Nikada mi se takvo nešto nije dogodilo”, rekla je Marina Abramović novinarima nakon incidenta. Htjela sam se susresti s tim čovjekom i pitati ga zašto je to učinio. Odakle toliko mržnje prema meni? Svi su se iznenadili da sam uopće htjela razgovarati s njim. Ali ja sam takva. Ne bježim nikad od problema. Želim se suočiti s njima”. Otkrila je i kako je izgledao njezin susret s napadačem: “Koji je tvoj motiv? Pitala sam ga, a on mi je odgovorio da je morao to učiniti zbog svoje umjetnosti.” Njoj je, kako je pojasnila, teško razumjeti takav tip nasilja. “S nasiljem nad drugima ne radi se umjetnost. I ja sam bila mlada i nepoznata umjetnica, ali nikad nisam nikoga ozlijedila. Dovodila samu sebe u opasnost, ali nikada druge.

Redovi pred blagajnom u atriju palače Strozzi

Nakon svega što se dogodilo otišla sam u hotel, istuširala se i promijenila košulju. Prije bih se zbog takvih stvari jako razljutila“, zaključila je umjetnica koja se puno puta ozlijedila i riskirala život u svojim perfomansima: posjetitelji izložbe u Firneci mogu to i vidjeti preko brojnih fotografija i videa kojima su dokumentirani njezini performansi poput onog pod nazivom “Rytham 0” u kojem je dozvolila publici da joj radi što hoće s predmetima koji su im na raspolaganju, a među njima su bili nož i napunjeni pištolj ili kada se onesvijestila ležeći usred drvene konstrukcije u obliku zvijezde koju je prethodno zapalila u Studentskom centru u Beogradu.

Posjetitelji izložbe mogu sjesti na stolac koji je poslužio umjetnici za performans “The Artist is Present”

Bilo joj je u neku ruku i žao, priznala je na kraju, što je takvom jednom neugodnom epizodom završio njezin boravak u Firenci gdje je prošlog petka s puno pompe otvorila još jednu retrospektivu kojom je nastojala približiti i najširoj publici svoj umjetnički rad, s naglaskom na performans.

Kombi u atriju

“Meni danas više nije najvažnije izvesti performans pred vama. Želim da je publika na neki način moj rad. Smatram da su ljudi umorni od samo gledanja u izloške i žele imati vlastito iskustvo onog u što gledaju“, rekla je na konferenciji za medije brojnim okupljenim novinarima Marina Abramović. Ne želi, kako je rekla, obraćati se elitnoj publici, već svima, čak i onima koji nikada nisu bili u muzeju. A upravo je takvu izložbu priredila u Firenci. Doista ne moraš ništa znati o Marini Abramović za obilazak njezine retrospektive “The Cleaner” (Čistač/ica). Ona se potrudila da odabere “u svom čišćenju prošlosti i uspomena” ono najbolje što predstavlja njezin rad i dosljedno svojim stavovima o umjetnosti omogućila posjetiteljima da sudjeluju u tome.

Posjetitelji mogu i proći između golog muškarca i žene koji izvode rad “Imponderabilia”

Tko god se nađe na izložbi Marine Abramović u Firenci može tako sjesti na stolac na kojem je izvela jedan od svojih najpoznatijih i u svakom slučaju najnapornijih performansa “The Artist is Present” u New Yorku, može proći između golog para, muškarca i žene, koji izvode njezin rad “Imponderabilia”, brojati zrna riže, prisloniti glavu na “jastuke od kamena”, a može i zapjevati himnu Hej Slaveni, ako zna riječi, poput jedne gospođe iz Rijeke, u prostoriji u kojoj je rad “Hero” posvećen umjetničinu ocu Voji popraćen njegovim osobnim stvarima ili pak razgledati kombi marke Citroën koji se nalazi na samom ulazu u atrij palače Strozzi. U njemu je Marina Abramović sredinom sedamdesetih par godina živjela sa svojim tadašnjim partnerom, njemačkim umjetnikom Ulayem.

Rad “Hero” posvećen umjetničinu ocu popraćen je njegovim osobnim stvarima

A za one koji znaju više o radu ove umjetnice od prosječnih posjetitelja firentinske izložbe, pa nemaju potrebe zastajati pred panoima u kojima se na vrlo jednostavan način objašnjavaju ideje njezinih performansa i okolnosti njihova nastanka, svakako je zanimljivo vidjeti rane radove Marine Abramović od kojih su neki izloženi prvi put: njezin figurativni autoportret iz 1965. u ulju na platnu i par slika iz serije “Truck Accident” iz 1963. na tragu apstraktnog ekspresionizma.

Posjetitelji mogu prisloniti glavu na “jastuke od kamena”

Marina Abramović mislila je i na one koji su u Firencu došli samo zbog šopinga pa čak i da ne otiđu na izložbu mogu u gift shopu u prizemlju kupiti broš u obliku crvene petokrake za 8 eura, ali i limitiranu seriju servisa za jelo s njezinim potpisom po cijeni od petstotinjak eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 20:43