IKONA DIZAJNA

Njezini komadi namještaja imaju danas kultni status, no dugo je bila u sjeni slavnog arhitekta. Pod povećalo ponovno je stavlja poznata modna kuća

Charlotte Perriand

 Bernard Pascucci/afp/profimedia/Bernard Pascucci/afp/profimedia
Charlotte Perriand vjerovala je da dobar dizajn treba biti pristupačan i funkcionalan

"Umjetnost je u svemu", govorila je Charlotte Perriand, legendarna francuska arhitektica i dizajnerica. "U gesti, vazi, tavi za kuhanje, čaši, skulpturi, komadu nakita, načinu na koji se nosite. Vođenje ljubavi je umjetnost.”

Perriand je mnogim dizajnerima interijera i arhitektima omiljeno ime, a njezina djela danas imaju kultni status, poput šarene police za knjige Nuage koja podsjeća na Mondrianovu sliku ili elegantne, minimalističke ležaljke koju je dizajnirala s Le Corbusierom i Pierreom Jeanneretom.

Neke njezine dosad neviđene, rijetke komade, koji su dizajnirani između 1943. do 1967. i postojali su samo kao prototipovi ili skice, oživio je modni brend Saint Laurent te predstavio ovih dana na Tjednu dizajna u Milanu na izložbi pod nazivom Saint Laurent - Charlotte Perriand. Pod kreativnim vodstvom Anthonyja Vaccarella četiri komada namještaja Charlotte Perriand prvi su put proizvedena i bit će dostupna u ograničenom izdanju, izrađena po narudžbi.

Kolekcija uključuje policu za knjige "Rio de Janeiro" koju je Perriand dizajnirala za svog supruga 1962. godine dok su živjeli u Brazilu. Bila je izrađena od punog ružina drva i namijenjena za izlaganje umjetničkih djela uz knjige, s kliznim vratima od pletene trske. Original je dio privatne zbirke koja je u posljednjih 25 godina izlagana samo tri puta.

image
/Saint Laurent

Zatim je tu stol "Mille-feuilles", koji je dizajnirala godinu dana poslije, 1963., izrađen od 10 slojeva drva u dvije nijanse, svijetle i tamne te ima udubljenje u središtu u formi koncentričnih krugova. Zbog svoje složene slojevite drvene konstrukcije koju je bilo preteško proizvesti, ovaj je stol postojao samo kao mala maketa.

image

Charlotte Perriand

/Saint Laurent

Fotelju za goste "Indokina" kreirala je pak 1943. za dom jednog bračnog para u Vijetnamu. Izvorni komad je izgubljen, pa ga je Saint Laurent ponovno stvorio iz crteža.

Posljednji komad u kolekciji je kauč izrađen za rezidenciju japanskog veleposlanika u Parizu 1967. Riječ je o minimalističkoj sofi dugoj 23 metra za glavnu sobu za primanje.

image
/Saint Laurent

Charlotte Perriand, nakon studija dizajna namještaja École de l‘Union Centrale des Arts Décoratifs, karijeru je započela 20-ih godina prošlog stoljeća u Le Corbusierovu pariškom studiju dizajnirajući komade namještaja za njegove kuće. Kada je došla prvi put na razgovor za posao, rekao joj je: "Mi ovdje ne vezemo jastuke". No brzo se predomislio kada je vidio na Salonu d‘Automne njezin Le bar sous le toit (Bar ispod krova), rekreaciju sobe od aluminija, kroma i stakla koju je izvorno izgradila u vlastitom stanu.

I dobila je posao.

Perriand je u studiju radila zajedno s Pierreom Jeanneretom, Le Corbusierovim rođakom, koji će s vremenom postati njezin ljubavnik. U Le Corbusierovu studiju kreirala je dvije fotelje (B301 za razgovor, LC2 Grand Confort za opuštanje) i čuvenu ležaljku B306 napravljenu od cijevi za bicikle i presvučenu kožom ponija. Malu rotirajuću stolicu (Siège Pivotant) od cjevastog čelika dizajnirala je pak prije nego što je upoznala arhitekta Le Corbusiera i pridružila se njegovu studiju, u studenom 1927.

image

Mala rotirajuća stolica (Siège Pivotant) u blagovaonici s potpisom Charlotte Perriand, Salon des Artistes Dècorateurs, Pariz, 1928.

The Print Collector/heritage Images/profimedia/The Print Collector/heritage Images/profimedia

Komade koje je dizajnirala često su, međutim, pripisivani slavnom arhitektu i dugo je trebalo da izađe iz njegove sjene. Bila je prije svega poznata kao žena koja dizajnira namještaj za Le Corbusiera - desetljećima je slavni arhitekt "posjedovao" autorstvo nad tih nekoliko stolaca na kojima su surađivali.

image

Fotelja LC2 ‘Grand Confort‘ i ležaljka B306, 1928.

Topfoto.co.uk/topfoto/profimedia/Topfoto.co.uk/topfoto/profimedia

Tridesetih godina izbijanjem ekstremizma u Europi, njezina politika i kreativni fokus postali su sve više društveno angažirani, radila je na velikim projektima uključujući Cité du Réfuge za francusku Vojsku spasa i švicarski paviljon u Cité Internationale Universitaire de Paris, a istodobno je razvijala interes za stvaranje jeftinijih linija namještaja za masovnu proizvodnju.

U to vrijeme govorila je o potrebi da se suvremena arhitektura i dizajn bave društvenim pitanjima, s fokusom na utilitarnosti umjesto teorije. Radeći s jeftinijim materijalima, prefabriciranim elementima i tradicionalnim tehnikama, na svemu, od opremanja kupaonice do skloništa u francuskim Alpama, inzistirala je na tome da se "može pošteno raditi u bilo kojem materijalu". U dizajnu iz tog razdoblja, umjesto kroma, koji se pokazao skupim, počela je koristiti tradicionalne materijale poput drva i trske, koji su bili pristupačniji. Također, koristila se tehnikama ručne izrade koje je prikazala na Međunarodnoj izložbi u Bruxellesu 1935.

Mnogi njezini dizajni iz tog razdoblja bili su inspirirani narodnim namještajem regije Savoie u jugoistočnoj Francuskoj, gdje su živjeli njezini baka i djed s očeve strane - mjesto koje je često posjećivala kao dijete.

S Le Corbusierom će raditi u Rue de Sèvres do 1937. Nije posve poznato zašto su se razišli. Navodno zbog oprečnih političkih stavova. Perriand je bila opčinjena komunizmom i ljevicom, a Le Corbusier idejama krajnje desnice (neka relativno recentna otkrića pokazuju da je podržavao fašizam i nacizam). Ipak, ostali su u dobrim odnosima.

S izbijanjem rata Perriand je radila s Jeanom Prouvéom, projektirajući vojne barake i montažne privremene kuće. Njihovo partnerstvo prekinuto je odnosno stavljeno je na čekanje 1940. godine, kada je prihvatila poziv japanskog Ministarstva trgovine i industrije da bude savjetnica u razvoju proizvodnje namještaja.

Napustivši Marseille na jednom od posljednjih brodova prije dolaska nacista, otišla je u Tokio, ali japansko bombardiranje Pearl Harbora značilo je da se nije mogla vratiti u Francusku preko Amerike kao što je planirala, pa je prognana u Indokinu, današnji Vijetnam.

Dok je bila tamo, udala se za svog drugog supruga, Jacquesa Martina, dobila kćer Pernette, koja je radila s njom više od 25 godina i proživjela napade Amerikanaca, antiimperijalističkog Viet Minha i Japanaca.

Azija je imala trajan utjecaj na njezin rad. Fascinirana japanskim dizajnom, materijalima i tehnikama, bila je pod snažnim utjecajem ideja o jednostavnosti iz "Knjige o čaju" (1906.) čiji je autor Kakuzo Okakura, japanski učenjak i likovni kritičar. U njoj nas Okakura kroz primjer jednostavnosti čajne ceremonije vodi prema skrivenom smislu i ljepoti onog običnog. (Tu će knjigu Charlotte Perriand spominjati do kraja svoje karijere i u dobi od 90 godina dizajnirati japansku čajanu za UNESCO-ov vrt u Parizu).

Vrativši se u Francusku nakon završetka rata, počela je eksperimentirati s novim, jeftinim, hibridnim materijalima kao što je šperploča. Vjerovala je da dobar dizajn treba biti pristupačan i funkcionalan.

U vrlo plodnom razdoblju koje je uslijedilo dizajnirala je interijere i kuhinje za Unité d‘habitation, obnovila suradnju s Prouvéom te radila na nizu značajnih javnih zgrada, a sve je obilježio zahtjev da se mogu izgraditi brzo. Među njima su zgrada Lige naroda u Ženevi i uredi Air Francea u Londonu, Parizu i Tokiju, kao i skijališta Méribel i Les Arcs u regiji Savoie, koje se smatra njezinim životnim djelom.

image

Kuhinja, l‘Unité d‘habitation, 1952.

© Les Arts Décoratifs, Paris/jean Tholance/akg-images/profimedia/© Les Arts Décoratifs, Paris/jean Tholance/akg-images/profimedia

Dizajnirane za goste koji većinu vremena provode na padinama, zgrade odmarališta imaju stepenast oblik, minimalističke sobe, velike prozore i standardizirane kupaonice i kuhinje. Poslužile su i kao lokacija za film Rubena Östlunda iz 2014. "Turist".

Bila je inače veliki ljubitelj tjelovježbe, njezina "Kuća za mladića", izgrađena za Međunarodnu izložbu u Bruxellesu 1935., imala je šipke i drugu opremu za vježbanje u jednom dijelu, a prostor za učenje s druge strane pregrade.

Charlotte Perriand preminula je u Parizu u dobi od 96 godina.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
12. travanj 2025 11:42