OČAJ U ROTTERDAMU

Oštećeno remek djelo slavnog slikara vrijedno 50 milijuna eura. Krivac? Ovog puta nije usijani eko-aktivist...

Slike Marka Rothka

 Paul Quezada-neiman/alamy/profimedia/Paul Quezada-neiman/alamy/profimedia
Riječ je o djelu Grey, Orange on Maroon, No. 8, koje je bilo izloženo u Depotu – javno dostupnom skladištu umjetnina smještenom pokraj glavnog muzeja

Jedno dijete je, tijekom posjeta Muzeju Boijmans Van Beuningen u Rotterdamu, nehotice oštetilo vrijednu sliku američkog slikara Marka Rothka, procijenjenu na čak 50 milijuna eura.

Riječ je o djelu Grey, Orange on Maroon, No. 8, koje je bilo izloženo u Depotu – javno dostupnom skladištu umjetnina smještenom pokraj glavnog muzeja. Kako su priopćili iz muzeja, do štete je došlo tijekom „nečuvanog trenutka“, a šteta je, srećom, površinska.

„Male ogrebotine vidljive su na donjem dijelu slike, u sloju nezaštićene boje“, rekli su iz muzeja za BBC, dodajući da su već uključili domaće i međunarodne stručnjake za konzervaciju te da trenutno razmatraju sljedeće korake. Vjeruju da će djelo ponovno biti izloženo nakon restauracije.

Stručnjakinja za restauraciju iz britanske tvrtke Fine Art Restoration Company, Sophie McAloone, pojasnila je da su suvremene slike bez zaštitnog laka – kakve je Rothko često slikao – posebno osjetljive na oštećenja. „Zbog složenih materijala, odsustva lakiranog sloja i intenzivnih, ravnih polja boje, i najmanje ogrebotine odmah upadaju u oko“, kazala je McAloone.

Rothkovo djelo bilo je dio izložbe najomiljenijih djela iz zbirke muzeja. Međutim, incident je ponovno otvorio pitanje sigurnosti i dostupnosti vrijednih umjetnina javnosti, osobito u institucijama koje planiraju otvaranje svojih arhiva, poput British Museuma i V&A East.

Iznimno složen proces restauracije

Jonny Helm, stručnjak za marketing u britanskoj restauratorskoj tvrtki Plowden & Smith, ističe da je restauracija Rothkovih djela izazovna zbog „složenih mješavina pigmenata, smola i ljepila“ koje je umjetnik koristio. Dodatni izazov predstavlja činjenica da slika nije lakirana, pa je "otvorena prema okolišu", odnosno ranjivija na dodir, vlagu i prašinu.

Trenutno se, prema dostupnim informacijama, stručnjaci bave dokumentiranjem štete i proučavanjem dosadašnjih uspješnih restauratorskih postupaka na Rothkovim djelima.

Inače, ovo nije prvi slučaj oštećenja Rothkovih slika. Godine 2012. u londonskoj galeriji Tate Modern jedno je Rothkovo djelo, Black on Maroon iz 1958., namjerno uništio aktivist Wlodzimierz Umaniec, koji je zbog toga proveo dvije godine u zatvoru. Restauracija je tada trajala čak 18 mjeseci i koštala oko 200.000 funti.

Muzej Boijmans Van Beuningen još se nije očitovao o tome tko će snositi trošak nastale štete, ali je poznato da su u prošlosti tražili nadoknadu i od posjetitelja. Tako su 2011. godine od jednog nesretnog turista, koji je nagazio instalaciju Pindakaasvloer (Pod od kikiriki maslaca) nizozemskog umjetnika Wima T. Schippersa, tražili da plati popravak.

Rothkovo djelo opisuje se kao reprezentativan primjer "color field" slikarstva – pravca u kojemu su veliki blokovi boje raspoređeni ravnomjerno preko platna, bez prepoznatljivih motiva.

Incident se događa u kontekstu niza šteta na modernoj umjetnosti u Nizozemskoj. U studenom 2024., tijekom pokušaja pljačke galerije MPV u Oisterwijku, oštećeni su radovi Andyja Warhola, dok je prošle godine jedna nizozemska općina slučajno bacila čak 46 umjetničkih djela, uključujući i jedan Warholov rad, tijekom renovacije zgrade.

Reakcije muzeja na djecu koja slučajno oštete umjetnine razlikuju se. Tako je, primjerice, Hechtov muzej u Izraelu prošlog ljeta odlučio ne kažnjavati četverogodišnjeg dječaka koji je razbio 3.500 godina staru posudu – dapače, obitelj je kasnije pozvana na posebno organizirani obilazak izložbe.

No, pitanje odgovornosti, osiguranja i pristupačnosti skupocjenih umjetnina ostaje otvoreno, osobito u svijetu u kojem sve više muzeja pokušava približiti umjetnost široj javnosti – ponekad po cijenu ovakvih incidenata.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
29. travanj 2025 05:05