
Nakon što je Jutarnji list izvijestio kako su bageri, u sklopu izgradnje pješačko-biciklističke staze Greenway, zašli u Aleju skulptura te se zaustavili netom do skulpture "Putokaz umjetnika" Zvonimira Lončarića Ribe, nastalu situaciju na Savskom nasipu u otvorenom pismu prokomentirala je i Branka Hlevnjak, povjesničarka umjetnosti te članica ULUPUH-a i Poticajnog odbora Aleje skulptura na Savskom nasipu koja, veli, poznaje i cijeni rad Ratka Petrića.
U pismu, koje donosimo u cjelosti, osvrnula se na vrijednost i značaj Aleje skulptura za umjetnost, ali i Zagreb, ukazala je na poteze koje su nadležni propustili povući ne bi li iskoristili Alejin potencijal te izrazila nadu da će ih novonastala situacija navesti da se pozabave zapostavljenim aspektima vezanima za ovu galeriju skulptura na otvorenom.
"Zagrebačkim nasipom gospodare Hrvatske vode, a za Aleju skulptura brine Hrvatsko društvo likovnih umjetnika. Grad Zagreb od početaka podupire ovaj projekt, doduše skromno ali ipak. Zadnjih 25 godina Hrvatske vode bile su također sponzor stvaranju jedinstvene zagrebačke kiparske galerije na otvorenom.
Velika dvanaestorka
Galeriju je koncipirao akademski kipar Ratko Petrić, i za njezino ostvarenje strastveno se zalagao sve do svoje prerane smrti 2010. Na toj galeriji, šetajući se od skulpture do skulpture s djecom, psima, pješice, na biciklima, brojni rekreativci trkači i mirni šetači mogu vidjeti djela najuglednijih suvremenih hrvatskih kipara: Ivana Kožarića, Marije Ujević, Ratka Petrića, Mire Vuce, Zlatka Boureka, Šime Vulasa, Milene Lah, Dore Kovačević, Stjepana Gračana, Branka Ružića, Mladena Mikulina, a vesele i šarene "Noge" Zvonimira Lončarića upozoravaju publiku da je Zagreb grad svjetski značajne škole crtanog filma! Ali uprkos tome Aleja skulptura na Savskom nasipu nije upisana ni u jedan turistički vodič po Zagrebu! Turistička zajednica ne prepoznaje visoke kulturne vrijednosti grada kojim donosi inače zanimljive sadržaje. Obližnji Muzej suvremene umjetnosti i Filozofski fakultet pomalo su svjesni veličanstvenosti doživljaja suvremene hrvatske skulpture, koja pomalo (vrijeme brzo teče) postaje važna povijesna činjenica da je Zagreb grad kulture i da se ima čime dičiti i izvan zrinjevačkog kiporeda, koji pripada više 19. stoljeću, ali je izdržalo i 21. Ova galerija na otvorenom još je jedan važan detalj koji ukazuje na ljepotu Zagreba, kao grada parkova. Zagreb je zeleni grad!
Table za vodostaj
Nova generacija rukovoditelja ili tkogod je bio nadležan prije nekog vremena u Hrvatskim vodama, prvi put pokazala je nerazumijevanje o vrijednosti ovog kiporeda kada je postavila table vodostaja Save popreko nasipa, umjestu uzduž, kako ne bi zakrilila skulpture koje poput markacijskih točaka obilježavaju šetnicu. Šetnica ima svoje klupe i rasvjetu. Grad se do sada nije dosjetio osvjetliti skulpture da i noću ostave dojam na šetače, niti je igdje postavljena tabla s popisom imena autora i djela te godinom izvedbe, tako da neupućeni i ne znaju koliko su privilegirani da se nalaze uz remek-djela našeg kiparstva.
A sad umjesto svega toga se ukopava nekakve podloge za biciklističku stazu koja će valjda voziti slalom među skulpturama. Nadamo se da ih neće porušiti! E, sad se pitam, budući da sam i ja biciklist i nebrojeno sam se puta vozila nasipom od Savice preko Aleje skulptura do Jaruna, čemu ova investicija!? Pritom izgleda da grubo ignorira Aleju skulptura! Koliko ja poznajem mlade bicikliste, a imam ih u obitelji, oni se masovno prijavljuju na vožnje po kamenjarima, po šumskim i neuređenim stazama, vole neuređene staze i to im je izazov!
Održavanje nasipa
Koji su to biciklisti koje ovako mazimo na ravnom terenu!? Investitore možda? Vjerujem da će sve to sjesti na svoje i da će ovo kopanje bagerima za biciklističke staze pridonijeti spomenutim zapostavljenim elementima; rasvjeti skulptura, info-tabli o autorima i djelima, održavanju nasipa redovitim pražnjenjem kanti za smeće i slično, upisom Aleje skulptura u turističke vodiče kroz Zagreb i slično. Jesam li naivna?"
Komentari
0