STANOVI KAO GALERIJE

Zanima vas što radimo? Dođite u naš dnevni boravak. Bit će i tulum!

 Nina Đurđević/CROPIX
Otvorivši prošle subote izložbu u svojoj kući, glazbenik i kipar Vitold Košir posljednji je u nizu hrvatskih umjetnika koji izlaže u svom domu

U Londonu su trend pop-up izložbe koje se odvijaju nenajavljene u posve napuštenom prostoru, gdje onda ostanu otvorene po nekoliko dana, a posjetitelja bude mnogo jer se pruža i doživljaj više, od uobičajenoga govora kritičara i prelaska na razgledavanje umjetnina na bijelim zidovima: osjećaj tajanstvenog i posebnog, pri čemu i sami umjetnički radovi izgledaju posve drukčije. U Zagrebu su prošle godine u nekoliko kuća održane i tajne izložbe. Članovi kolektiva PUMA34, grafitera koji uljepšavaju zagrebačke ulice, također izlažu u stanu, i izložbe su tajne.

Kuća kao galerija

Dobre nam zabave i drukčijeg pristupa svakako treba. Upravo se zato nekoliko stotina posjetitelja uputilo prošlu subotu navečer u Zagrebu na otvaranje izložbe novih radova kipara i glazbenika Vitolda Košira na Pantovčaku. Međutim, izložba nije održana u klasičnom galerijskom prostoru, već u dijelu umjetnikove kuće koje je Košir preuredio u galeriju, a posjetitelji su mogli uživati u poetskim oblicima koje ovaj autor oblikuje od najneobičnijih elemenata, primjerice od odbačenog asfalta. Otvaranjem multimedijalne galerije Košir se tako pridružio trendu koji je u porastu u Hrvatskoj, a koji predvode neki od naših ponajboljih umjetnika: izložbe u stanovima.

Retrospektiva u boravku

- Smatram da je premalo izložbi u gradu i da je vrijeme da likovni umjetnici preuzmu stvar u svoje ruke. Izložba će se moći pogledati kroz sljedećih mjesec dana, uz najavu kustosici. Izlagat ću i radove svojih kolega u budućnosti - najavljuje Košir.

Mladen Stilinović u svojem stanu, tik pored Tvornice, otvara izložbe na koje sa svojim profesorima dolaze studenti iz Ljubljane, Londona i iz Beča. Stilinović je, uz Sanju Iveković, hrvatski umjetnik kojeg na međunarodnom tržištu najviše traže, pa njegova potreba za retrospekcijom nije nužda već svjesna odluka.

Odlučio se, naime, za ovu vrstu izlaganja, jer je osjetio potrebu za polaganjem računa samome sebi, odnosno za retrospektivom svoje umjetnosti, nakon što je prošla obljetnica od točno 40 godina od početka njegova stvaralaštva. I dok je tražio umjetnine koje će izlagati, dobio je poticaj za daljni rad. Retrospektive izložbe podijelio je u cikluse, primjerice: crveno-roza, riječi-parole, crteži-kolaži...

Nakon izložbe - tulum

Samozatajni Stilinović pokazao nam je tako i svoju najnoviju izložbu, koja se odvija u njegovoj radnoj sobi. Stilinović je umjetnik od malo riječi, no uvijek su na pravome mjestu, a isto vrijedi i za riječi koje ispisuje po bilježnicama, i koji čine važan dio njegove umjetnosti, a sada su na zidovima umjetnikovog stana. - Na izložbu pozovem svoje prijatelje i ljude za koje mislim da bi ih izložba mogla zanimati. Nakon otvaranja, koje se obično pretvori u dobar tulum, izložba ostaje otvorena po šest mjeseci, nakon čega slijedi nova.

Trenutačno izlažem radove nastale između 1973. i 1983. godine, a kao što možete vidjeti, svi su manjih formata - navodi umjetnik, koji se upravo vratio iz Berlina, gdje su bile pokazane njegove Knjige umjetnika. Stilinović nas podsjeća i kako ova forma nije zapravo ništa novo, već je zapravo trend iz 70-ih koji nam se, očito, vraća. Naime, upravo kada je bio protagonistom Grupe šestorice, oni su izlagali u stanovima, kućama pa čak i u voćnjacima.

Izlažeš tamo gdje i stvaraš

Slikar Boris Guina studirao je na Kraljevskoj akademiji u Londonu, nakon koje se vratio u Zagreb, gdje, iznad Črnomerca, ima i stan i atelje. Ideja da izlaže u prostoru u kojemu su umjetnička djela nastala, stoga, činilo mu se kao idealno rješenje: - Osim toga, ovaj pristup omogućuje i instant-rješenje, da pokažete slike u aktualnom trenutku i na mjestu u kojemu su nastale, a ne da čekam godinu dana na izložbu.

Moja odluka da doma izložim slike bila je impulzivno rješenje - kaže Guina. Trendu se priključila i mlađa hrvatska umjetnica koja je došla iz Beča, Ana Elizabet, koja je na zidu svojeg ateljea fluorescentnim svjetlima ispisala: Dišeš?, a upravo naizgled najobičnija pitanja u neobičnoj formi u temelju su njezina umjetničkog rada.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 13:32