PIŠE NENAD POLIMAC

Blockbuster ljeto 2011.: Trijumf globalizacije i filmskih franšiza

Svih šest najvećih hitova ovoga ljeta su franšize, čak tri filma su prešla zaradu od milijardu dolara, a najuspješniji, posljednji nastavak o malom čarobnjaku, ‘Harry Potter i darovi smrti 2’ , treći je najuspješniji film svih vremena

Hollywoodski globalizam trijumfirao je ovoga ljeta. Čak tri filma prešla su bruto zaradu od milijardu dolara na svjetskom tržištu, a jedan od njih - “Harry Potter i darovi smrti 2” - uspio se probiti na treće mjesto financijski najuspješnijih filmova svih vremena. Svih šest najvećih hitova pripadaju franšizama, što znači da hollywoodski biznis ne dopušta iznenađenja: nastavci su publici prepoznatljivi, a nekonvencionalni prodori, poput prošloljetnog blockbustera “Početak”, dobrodošli su, ali su suviše rizični da postanu pravilo. Glavna je novina da Amerika sve više postaje marginalno tržište. Ljetne su uspješnice zgrnule između 60 i 75 posto ukupnih prihoda u kinima diljem svijeta, a odjek na domaćem terenu često je bio od sekundarne važnosti.

Drugi plan

Američki prikazivači isprva su gunđali da “Pirati s Kariba 4” nisu prošli tako dobro kao fenomenalno uspješna “dvojka”, međutim, rezultati u drugim dijelovima svijeta bili su tako dobri da je film trenutačno poravnat po prihodima s “Transformerima 3” i dijeli drugo i treće mjesto top liste. Hollywoodski blockbusteri više nemaju premijere u Los Angelesu ili New Yorku, nego Berlinu, Rio de Janeiru ili Tokiju, da bi se tek potom ogledali u američkim kinima. Zamjetljivo je to i po mjestu radnje: od šest prvoplasiranih filmova samo se jedan - “Transformeri 3” - pretežno odigrava u Americi. Također, Azija je važno vrelo koji je daleko od toga da bude iscrpljeno. Hollywood po jednom naslovu u Kini može zaraditi i 100 milijuna bruto, ali je bijesan na činjenicu što komunistički div ograničava uvoz američkih filmova na dvadeset naslova godišnje.

Povećanje cijena

Rezultati zasigurno ne bi bili tako dobri da većina najuspješnijih blockbustera nije prikazivana u 3-D formatu i u IMAX kinima. Cijena ulaznica za takvu vrstu atrakcija nije mala i nema govora o tome da film koji aspirira na utržak od milijardu dolara više ne nudi iluziju trodimenzionalnosti. Naime, u ludnici koja vlada u audiovizualnoj sferi, Hollywood nadoknađuje stalan pad gledatelja povećanjem cijena u kinima. Na ruku mu ide i inflacija koja stvara privid da je ovo najuspješnije razdoblje u povijesti filma, iako trijezne analize upozoravaju na suprotno.

Hollywood je zahuktali pogon. Megahitovi su odlična stvar, ali na cijeni su i filmovi koji osvježavaju posustale franšize ili ih upravo etabliraju.

Zvijezde jučerašnjice

Krasna je budućnost pred ekranizacijama Marvelovih stripova “Thor” i “Kapetan Amerika”, jer ne samo da se već pripremaju nastavci, nego je naredne godine i premijera “Osvetnika”, u kojima će se okupiti njihovi najvažniji super junaci. “X-Men: Prva generacija” i “Planet majmuna: Postanak” slijede primjer novih “Zvjezdanih staza” i pripremaju tinejdžere novog doba na pustolovine junaka koje su voljeli njihovi roditelji, a “Auti 2” dokaz su da se i nekoć nepopustljivi Pixar, sada u potpunosti u okrilju Disneyja, mahnito bacio na franšize: nakon što je “Priča o igračkama 3” postala najuspješniji crtić svih vremena, svi nestrpljivo iščekuju nastavak “Čudovišta iz ormara”.

Posve je izvjesno da nastavke neće dobiti ovoljetni podbačaji “Green Lantern” i “Pingvini gospodina Peppera”: prvi je naprosto dokaz da je super junaka u kinima ipak previše, a drugi da je karijera nekoć najpopularnijeg komičara Jima Carreyja u krizi. Prvi utržak filma “Kauboji i izvanzemaljci” nije tako obećavajući da bi netko uskoro ponovno pokušao ukrstiti vestern i SF, dok je neuspjeh romantične komedije “Larry Crowne” s Juliom Roberts i Tomom Hanksom pokazatelj da se ne treba oslanjati na zvijezde jučerašnjice.

Najugodnija iznenađenja su komedije skromnog budžeta “Djeveruše”, “Kako se riješiti svog šefa” i “Zločesta učiteljica”: u prvoj nema poznatih glumačkih imena, u drugoj su u drugom planu, a jedino se treća može pohvaliti super zvijezdom Cameron Diaz.

Profil naše publike

Najbolja je vijest da je Woody Allen u 76. godini napravio svoj najveći hit: romantična komedija “Ponoć u Parizu” uskoro će preći zaradu od 50 milijuna dolara bruto, ali to impresionira samo dok se ne uračuna inflacija. “Annie Hall” je 1977. utržila 38 milijuna, no tada je dolar bio jači.

Kako je bilo u nas? “Harry Potter” i “Pirati s Kariba” zgrnuli su najviše kuna u kinima zbog 3-D formata, no najviše gledatelja - 113 tisuća - imao je “Mamurluk 2”. To nešto govori i o profilu naše publike: ona se uglavnom sastoji od obijesne mlađarije koja uživa u prizorima ponižavanja na ekranu.

Nove i osvježene franšize

Thor (447 milijuna): prva ekranizacija stripa o Marvelovom super junaku solidan je ulog za početak nove franšize

Auti 2 (443 milijuna) dokaz su nove Pixarove pomame za franšizama: film još nije obišao svijet, pa bi mogao zaraditi još polovicu tog iznosa

X-Men: Prva generacija (353 milijuna): osvježavanje franšize dalo je dobar kreativni i financijski rezultat; slijede još dva nastavka s istim glumcima

Kapetan Amerika (246 milijuna): distribucija još nije završena, no strahovi da će film propasti zbog naslova bili su izlišni

Štrumpfovi (128 milijuna): distribucija je tek na početku, a samo u prvom vikendu film je u Hrvatskoj skupio 21 tisuću gledatelja

Planet majmuna: Postanak (78 milijuna): ovo su tek početne brojke, ukoliko ukupna zarada bude oko 300 milijuna, nastavak je izgledan

PODBAČAJI

Green Lantern

(160 milijuna): budući da je cijena filma vrtoglavih 200 milijuna dolara, nema šanse da se ostvari bilo kakav profit

Pingvini gospodina Peppera (143 milijuna): budžet je bio “skromnih” 55 milijuna, ali to je ipak za film s Jimom Carreyjem skroman rezultat

Larry Crowne koštao je samo 30 milijuna, ali su Tom Hanks i Julia Roberts ipak očekivali bolji američki rezultat od 35 milijuna bruto

Kauboji i izvanzemaljci: hibrid vesterna i SF-a teško će povratiti investiciju od 175 milijuna dolara i ostvariti profit

UGODNA IZNENAĐENJA

Djeveruše

(256 milijuna): film je koštao samo 32 i pol milijuna, no ženska publika u svijetu znala je cijeniti svježinu i nekonvencionalnost

Zločesta učiteljica

(186 milijuna): cijena je gotovo smiješna, 20 milijuna za film s Cameron Diaz; distribucija još nije završena

Kako se riješiti svog šefa (131 milijun): budžet je skroman za hollywoodske standarde, 35 milijuna; distribucija u svijetu tek je započela

Ponoć u Parizu uskoro će zaraditi 50 milijuna dolara bruto u američkim kinima: najveći uspjeh nekog filma Woodyja Allena

ŠEST KRALJEVA BOX OFFICEA

1,147 milijuna dolara

Harry Potter i darovi smrti drugi dio zaradio je 1,147 milijuna dolara bruto i probio se na treće mjesto najuspješnijih filmova svih vremena

1,038 milijuna dolara

Transformeri 3 dijele drugo i treće mjesto: to je prvi nastavak franšize koji je više zaradio u svijetu negoli u Americi

1,038 milijuna dolara

Pirati s Kariba 4 čak 77 posto ukupnih prihoda ostvarili su u kinima izvan Amerike

614 milijuna dolara

Kung fu panda 2: prvi rezultati u Americi nisu bili impresivni, no zahvaljujući svijetu nastavak će prestići original

604 milijuna dolara

Brzi i žestoki 5: najuspješniji izdanak franšize gotovo se u cijelosti odigrava u Brazilu, gdje je potukao rekorde gledanosti

580 milijuna dolara

Mamurluk 2: snimljen je na Tajlandu, a osobito je bio popularan u Hrvatskoj, gdje ga je vidjelo 113 tisuća gledatelja

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
28. studeni 2024 20:02