IZVRSTAN DAN NA FESTIVALU U CANNESU

PIŠE JURICA PAVIČIĆ Lezbijska ljubavna saga favorit je za nagradu

Ovogodišnju cannesku konkurenciju mnogi promatrači drže najizjednačenijom u novijoj povijesti festivala. Lista potencijalnih favorita za Zlatnu palmu prilično je duga, a u četvrtak je postala još duža, jer je konkurencija donijela dva vrlo dobra filma.

Fokus na obitelj

Prvi od njih je “Nebraska”, novi film redatelja Alexandera Paynea, režisera koji je filmovima poput “Stranputice” ili “Potomaka” posljednjih godina prestao biti marginalni off-hollywoodski režiser i postao redovni kandidat za Oscare. Payneovi su najbolji filmovi u pravilu humorističke drame s jakim fokusom na obitelji, a takav je i ovaj film.

“Nebraska” je priča o starom, već pomalo senilnom automehaničaru iz Montane ( Bruce Dern) koji poštom dobije letak koji ga izvješćuje da je dobitnik milijun dolara u nagradnoj igri.

Iako ga svi uvjeravaju da je riječ o reklamnoj smicalici, junak natjera sina ( Will Forte) da ga odveze autom u Nebrasku pokupiti nagradu. Putem pristižu u starčev rodni grad, gdje vijest o “milijunašu” plane poput požara, pobudi malomišćansku lakomost i na površinu izvuče stare ožiljke.

Payne je “Nebrasku” snimio crno-bijelo. Ne znam u kojoj će mjeri to odbiti multipleks publiku od filma, no ne bi trebalo. Jer, “Nebraska” je zaista dopadljiv i lakogledljiv film, pun duha, čistokrvna “Americana”, ljubavna posveta Srednjem zapadu.

Drugi film prikazan u konkurenciji mogao bi se čak i prije nego Payneov upetljati u diobu nagrada. Naslov tog filma je “Adelein život”, a autor mu je francuski režiser tuniskih korijena Abdellatif Kechiche, čovjek kojeg hrvatska publika pamti po briljantnoj mediteranskoj komediji “Zrno i riba”. “Adelin život” adaptacija je strip-romana “Plavo je topla boja” autorice Julie Maroh, i bavi se poviješću jedne lezbijske romanse.

Na početku filma, naslovna junakinja Adele je srednjoškolka koja izlazi s muškarcima i tek otkriva svoju seksualnost. Sve se promijeni kad upozna lijepu, oštroumnu studenticu slikarstva Emmu ( Lea Seydoux) koja kosu boji u plavo (otud i naslov filmu). Adele s Emmom otkriva eksploziju čulnosti i do ušiju se zaljubi. Međutim, nakon nekoliko godina veza dospije u krizu. Cure prekidaju, ali Adele - sada već školska učiteljica - ne može Emmu izbiti iz misli.

Sukladno novim tendencijama u LGBT filmovima, “Adele” nije film o seksualnoj politici - po “Adele” bi se reklo da je Francuska sasvim ne-homofobno društvo. Kechiche se bavi motivima koji opterećuju svaku vezu: pitanjima sebičnosti i žrtvovanja, načina na koji partnera “mijesimo” na svoju sliku, te kako usklađujemo karijeru i dom.

Ritam miniserije

Kechicheov film gotovo je ekscentrično dug (179 minuta) i ima ritam mini serije. No rekao bih da je ta dužina vrlina “Adele”, jer dopušta ulazak u potankosti i stvara dojam kao da čitate izvrstan roman. Kechiche je napravio baš dobar film koji bi zasluživao neku od nagrada.

A za potpuni dojam izvrsnog canneskog dana pobrinulo je i jedno lice koje pamtimo kao mlado i pristalo, a sada je staračko, ali još uvijek sjajno: to je lice Roberta Redforda. Najveća zvijezda Hollywooda 70-ih ovdje se u Cannesu nakon dugo vremena pojavljuje kao glumac u filmu u kojem je u kadru od prve do zadnje sekunde, a da pritom izgovori samo dvije riječi: “help” i “fuck”. Film o kojem je riječ zove se “All Is Lost” (Sve je izgubljeno), a redatelj mu je J. C. Chandor. Film prati starog jedriličara koji sam jedri Indijskim oceanom.

Dok on spava, brod udari u plutajući kontejner pun dječjih cipelica, a kroz rupu na boku prodre voda. Tijekom idućih osam dana, jedriličar pokušava zakrpiti rupu, popraviti elektroniku, preživi tropsku oluju i potonuće jedrilice, pluta na gumenjaku, skuplja rosu da ne bi umro od žeđi, očekujući sve to vrijeme da ga struja baci na koridor trgovačke plovidbe.

Za razliku od nekih sličnih filmova („127 sati“) Chandor se odlucio na najčišći i najteži put: u filmu nema naratora, struje svijesti, fleš bekova, monologa - tu je samo šutljivi starac Redford koji se stoički bori za još jedan dan. „All is Lost“ je odličan hemingvejevski film koji bi bio dobra edukacija svim jadranskim „pustolovima“ sklonim kostelićevskim maritimnim egzibicijama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 10:34