HRVATSKI HIT DOKUMENTARAC

'GANGSTER TE VOLI' Čudan, veseo film koji se bavi silno tužnim ljudima

Slijepčevićevim filmom promiču stari seoski samci, sjetne i osamljene individue osuđene na horizont seoske birtije i mise

Kad je prošle godine na otvaranju ZagrebDoxa premijerno prikazan dokumentarni film “Gangster te voli” redatelja Nebojše Slijepčevića, film se istog trena pretvorio u mali društveni fenomen.

Slijepčevićev dokumentarac o imotskom bračnom posredniku Nedjeljku Babiću obišao je cijeli niz domaćih festivala, uz frenetičan prijem publike. Premda film nije igrao u redovnoj distribuciji, pretvorio se u medijsku temu, junak filma Babić Gangster redovno je gostovao na TV, a medijskog press clippinga filma ne bi se postidio ni ojači američki hit.

Dirljiv i zabavan

Šteta je da tada Slijepčevićev film nije krenuo u kino distribuciju, jer bismo vjerojatno prvi put nakon “Sretnog djeteta” Igora Mirkovića imali domaći dokumentarni kino hit. “Gangster te voli” pojavljuje se u kinima tek sad, no ako pripadate onom dijelu filmofilske publike kojoj je film promakao na festivalima, vrijedi ga uloviti u kinima. “Gangster te voli” jedan je od ne brojnih domaćih dokumentaraca koji produkcijom i vizualizacijom trpe kino ekran. Ujedno, Slijepčevićev film doista je dirljiv i zabavan.

“Gangster te voli” priča je o Nedjeljku Babiću, nadimka Gangster, koji radi neobičan posao: sparuje usamljene duše. Gangster nalazi žene nebrojenim srednjovječnim samcima Dalmatinske zagore, traži muževe ženama čiji je život pošao nakrivo, i pri tom mora svladati sve moguće vrste predrasuda. Vjera, dob, narodnost, djeca, izgled i još štošta može biti prepreka da Gangster spoji osamljenike, a u jednom trenutku shvatite da su svi ti razlozi za okolišanje zapravo izlika. Većina ljudi s kojima Babić ima posla sami su jer se boje drugih i već predugo sami da bi tuđu osobu pripustili blizu.

Slijepčević je do “Gangstera” bio manje zapažen TV dokumentarist i autor nekih dobrih kratkih filmova. S Imotskim nije imao nikakve veze, a u jednom je intervjuu kazao kako mu se u Zagori činilo kao da film snima u nekoj drugoj, udaljenoj kulturi.

Egzotični pogled

Taj egzotični pogled izvana u filmu se dijelom vidi. Režiser ne propušta u film uvrstiti nijedno opće mjesto suvremene morlakijane, od borbi bikova do ojkanja, vjerske bižuterije i gusala. Taj prstohvat egzotike filmu sigurno pomaže izvan granica, no meni je to jedina nesimpatična primjesa filma.

No, Slijepčeviću je uspjelo da vješto izbalansira izvanjsku spektakularnost te “etnografske” Zagore, s onim što je intimna jezgra filma - a to su priče o samoći. “Gangster te voli” čudan je utoliko što je riječ o veselom filmu koji se bavi silno tužnim ljudima.

Ljudske sjene

Slijepčevićevim filmom promiču stari seoski samci, bivši gastarbajteri, ljudi koji su predugo bili pod materinim skutima, ljudi koji su u nekom času mogli otići u svijet a nisu - ukratko, sjetne i osamljene individue osuđene na horizont seoske birtije i mise. Poput nekog fantasta sa zavjetom, Babić nastoji te ljudske sjene vratiti u žive i natjerati na ono što je u njihovim životima ultimativni rizik: kavu s neznankom.

Slijepčevićev film mali je doku-spektakl, koji nije mogao nastati unutar standardne produkcije tv-dokumentarca s pet radnih dana, nego je za njega ključni sastojak bilo - vrijeme. To se vrijeme u “Gangsteru” osjeća.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 22:56