PIŠE N. POLIMAC

HRT 3 je počeo emitirati filmove u dva popodne. Zaista izvrsno, za one koji su tada pri televizoru. Ovo su bili vrhunci tjedna

Henrik V.

 Masheter Movie Archive/alamy/profimedia/Masheter Movie Archive/alamy/profimedia
U srijedu se našao na programu britanski crno-bijeli krimić "Sutra u deset" iz 1962. Niste ga gledali? Velika pogreška

HRT 3 već ima jako dobru reputaciju sa svojim filmskim programom, no još nismo navikli na njegove nove termine u kojima ima uistinu štošta. Tako je odnedavno počeo emitirati filmove u dva popodne, što je zbilja izvrsno, bar za one koji si mogu priuštiti da su u to vrijeme kod kuće ili bilo gdje pri televizoru.

Tako se u srijedu našao na programu britanski crno-bijeli krimić "Sutra u deset" iz 1962. u režiji Lancea Comforta u kojem glume John Gregson i još ne tako poznati Robert Shaw. Niste ga gledali? Velika pogreška, jer to je repriza od lani i vjerojatno ga više nikad nećemo vidjeti.

image

Sutra u deset

Everett Collection/everett/profimedia/Everett Collection/everett/profimedia

Gregson, kojeg zasigurno dobro poznaju stariji kino posjetitelji, glumi inspektora Scotland Yarda koji se našao pred neobičnim slučajem. Sinčića londonskog bogataša oteo je drski kriminalac (Shaw) i prijeti da će ga ubiti ukoliko mu njegov otac ne isplati pedeset tisuća funti. Otac (Alec Clunes) odmah pripremi tu svotu, a štos je u tome što ga je osobno došao posjetiti otmičar i obavijestio da je kupio avionsku kartu za Rio de Janeiro, da mu je let za dva-tri sata i ukoliko se ne pojavi na aerodromu i ne sjedne u avion, klinac će nastradati. Potonji je naime skriven i zaključan u jednoj kući u Londonu i igra se s crnim lutkom u kojem je eksplozivna naprava: ukoliko kriminalac danas otputuje u Rio, on će sutra ujutro iz Brazila javiti gdje se nalazi dječak i otac će ga na vrijeme spasiti. Otac je zgrožen, ali nema mu druge nego poslušati otmičara.

Problem je što inspektor za to ne želi niti čuti, jer će tu vrstu ucjene oponašati i bezbroj drugih hulja, pa im policija neće moći ništa. Jedina varijanta je psihički slomiti kriminalca i natjerati ga da otkrije gdje je sakrio dječaka. Inspektorov pretpostavljeni očev je prijatelj, bez obzira što je on u vrhu Scotland Yarda, želi ugoditi svom znancu i spasiti mu sina, ne zanima ga što će se poslije dogoditi. Situacija se razigrava mimo očekivanja, no pitanje je da li bi inspektor uspio slomiti otmičara: taj je hladnokrvan i bešćutan, zanima ga samo novac, a to što će eventualno nastradati nevini dječak, za to mu se fućka.

Način na koji ga glumi Shaw u to nas potpuno uvjerava, sa svojim podrugljivim tonom on preplaši oca, dok mu se inspektor koliko toliko odupire. Nimalo slučajno, kad je taj film završen, počele su pripreme za drugo izdanje franšize o Jamesu Bondu, nazvano "Iz Rusije s ljubavlju", u kojem zapaženo figuriraju Zagreb i Jugoslavija. Trebao im je glumac za glavnog negativca, Donalda "Reda" Granta, i odabrali su upravo Shawa, čiji uspon u karijeri započinje tim filmom i kulminira "Raljama" Stevena Spielberga. Naravno, pomogao je dobar nastup u napetom krimiću "Sutra u deset", u kojem ste mogli uživati u srijedu.

Dan ranije, opet u dva poslijepodne, pokazali su nam "Henrika V." Laurencea Oliviera, bio je to prvi film koji je slavni glumac i redatelj snimio po Shakespeareu (prije toga je igrao u "Kako vam drago" u režiji Paula Czinnera), i nastojao ga je velikim dijelom izvesti tako kao da se radnja odigrava na autentičnim lokacijama. Snimalo se 1944., neposredno prije Dana D, to jest, savezničke invazije na Normandiju, budžet se popeo na tadašnjih pola milijuna funti, no to nije bio problem, budući da je projekt podupirao sam britanski premijer Winston Churchill. Film je snimljen u Tehnicoloru, krasno restauriranom po današnjim standardima, tako da ga je bilo pravo uživanje gledati na HRT-u. Olivier se pritom pokazao kao odličan redatelj, ali i glumac, kad glumi kralja ne razmeće se gestama, nego se nastoji ponašati poput obična čovjeka. U izvjesnoj mjeri film je čak bolji i od njegova kasnijeg crno-bijelog "Hamleta" (1948), za koji je nagrađen Oscarom, a bitka kod Agincourta, vođena 1415., vodi se u povijesti kinematografije kao jedan od najefektnijih filmskih okršaja.

To su tek dva vrhunca iz tjedna koji je upravo završio i jedva iščekujemo naredni, s novim filmskim draguljima. Nesumnjivo, to je termin u kojem će najviše uživati umirovljenici, no ima nas puno koji u to doba ipak uspijemo pogledati što ima na televiziji. q

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. siječanj 2025 17:19