U ZAGREBU

Istraživanje koje bi vas moglo iznenaditi: Evo što smo sve saznali na 1. Konferenciji o filmskoj pismenosti

HAVC organizirao 1. Konferenciju o filmskoj pismenosti

 HAVC
Doznajte kako je bilo na konferenciji koja nas je naučila detaljima iz audio vizualnog svijeta

Zagreb je 14. travnja bio domaćin značajnog događaja posvećenog filmskoj pismenosti – 1. Konferencije o filmskoj pismenosti, koja je okupila učenike, učitelje, filmske djelatnike i institucije s područja kulture te obrazovanja s ciljem pokretanja važnih promjena u obrazovnom sustavu i razvoju hrvatske kinematografije.

Na Konferenciji su predstavljeni rezultati nacionalnog istraživanja o filmskoj pismenosti koje je proveo Hrvatski audiovizualni centar (HAVC), a u kojem su sudjelovali učenici osnovnih i srednjih škola te odgojno-obrazovni djelatnici.

image

1. Konferencija o filmskoj pismenosti

HAVC

Istraživanje pokazuje kako je filmska pismenost među djecom relativno razvijena te je iznimno važno raditi na njezinom razvoju. Uključivanjem filmske pismenosti u osnovno obrazovanje omogućit će se razvoj koncentracije koja je smanjena sve većom usmjerenošću djece na kratke, brze i dinamične sadržaje; razvoj vještina izražavanja i komunikacije koje su umanjene sve većim provođenjem vremena uz mobitel i komunikacijom online; formiranje i izražavanje vlastitih stavova o svijetu oko sebe, što se sve slabije razvija zbog promjena u digitalizaciji i povećanoj dostupnosti svih sadržaja, zbog čega su djeca postala samo pasivni konzumenti; te razvoj vještine kritičkog razmišljanja, što će omogućiti prepoznavanje nekorisnih ili zavaravajućih sadržaja. Kritičko mišljenje se postavlja kao cilj mnogih obrazovnih aktivnosti, no i dalje nije znatnije razvijeno.

Iz istraživanja doznajemo i kako gotovo svi učenici gledaju filmove, no i kako su kratke objave na društvenim mrežama najčešći sadržaj koji gledaju. Učenici najviše gledaju komedije i akcijske filmove, te animirane i dječje filmove. Većina učenika gleda i komentira filmove s članovima obitelji te prijateljima i dogovara se s njima oko odabira filmova za gledanje, pri čemu se srednjoškolci više oslanjaju na prijatelje i internet. Prepoznavanje filmova primjerenih dobi temelji se najviše na sadržaju, a većina srednjoškolaca gleda i filmove koji nisu primjereni za njihovu dob. Najviše ih gleda filmove na engleskom jeziku, iako su i hrvatski filmovi visoko zastupljeni. Hrvatske filmove ocjenjuju ocjenom 3 (dobar), pri čemu ih srednjoškolci ocjenjuju lošije od osnovnoškolaca.

image

1. Konferencija o filmskoj pismenosti

Drazen Kokoric/HAVC

Krajnji cilj istraživanja jest uvođenje edukacije o filmskoj pismenosti u odgojno-obrazovni sustav na svim razinama. Rezultati istraživanja ukazuju na potrebu za obogaćivanjem kurikuluma filmskom umjetnošću kako bi učenici stekli kompetencije za djelovanje u medijskom svijetu te razvijali kritičko mišljenje. Osim toga, istraživanje sugerira da bi jačanje filmske pismenosti imalo dugoročne koristi za razvoj hrvatske kinematografije i publike, a također bi povećalo interes za domaća filmska ostvarenja.

Svoja iskustva podijelili su predstavnici udruga koje se već godinama bave filmskom pismenošću: Djeca susreću umjetnost, Filmaktiv, Hrvatski filmski savez te prof. savjetnica Marina Zlatarić s najdugovječnijom filmskom družinom u kontinuitetu i Bacači sjenki. Govorili su i o svojim dosadašnjim uspjesima, ali i planovima za budućnost u smislu edukacije mladih, razvoja publike i promocije domaćih filmova.

Sudionicima Konferencije predstavljen je i prijedlog kurikuluma za sve obrazovne razine hrvatskog školstva, koji su izradili HAVC i članovi Ekspertne grupe u sastavu: dr.sc. Nikica Gilić, dr.sc. Dejan Durić, dr.sc. Marina Gabelica, dr.sc. Jelena Modrić, dr.sc, Ana Đorđić, dr.sc. Krunoslav Lučić, Dubravka Kalinić Lebinec, prof. i Marina Zlatarić, prof. savjetnica.

image

HAVC organizirao 1. Konferenciju o filmskoj pismenosti

HAVC

Uslijedila je panel rasprava koja je otvorila mnoge važne teme, među kojima se istaknula potreba za boljom povezanošću obrazovnog sustava i filmske industrije. Na panelu su sudjelovali državni tajnik u Ministarstvu kulture i medija Krešimir Partl, viša savjetnica za Filmsku pismenost pri HAVC-u Ingrid Padjen Đurić, filmolog i profesor na Filozofskom fakultetu u Zagrebu red.prof.dr.sc. Nikica Gilić, profesorica u XIII. gimnaziji u Zagrebu i predsjednica Hrvatskog filmskog saveza dr.sc. Ana Đordić, filmska pedagoginja i voditeljica Škole animiranog filma Čakovec Jasminka Bijelić Ljubić te maturantica Katja Mušćet.

Ravnatelj HAVC-a Christopher Peter Marcich, u ime organizatora, zahvalio je svima na dolasku, naglasio važnost filmske pismenosti kao integralnog dijela obrazovanja te obećao daljnje zalaganje za implementaciju ovih inicijativa u školske kurikulume.

Ova konferencija označava početak novog razdoblja za filmsku edukaciju u Hrvatskoj, s ciljem stvaranja kritičke publike, boljeg razumijevanja filmske umjetnosti i jačanja hrvatske kinematografije. S obzirom na uspješno predstavljanje rezultata istraživanja i angažman ključnih sudionika, možemo se nadati da će filmska pismenost uskoro postati sastavni dio obrazovnog sustava, osiguravajući mladim generacijama alate za razumijevanje svijeta kroz film.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
14. travanj 2025 13:42